دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضرت فاطمه(س) تربیت شده مکتب پیامبر (ص) و یک اسوه به تمام معنا در عرصه عشق و عبادت به خدا، خدمت به مردم، عفاف و پاکدامنی، خانه داری و تربیت فرزند، صحنه های سیاسی و اجتماعی و ... است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخن گفتن از حضرت فاطمه (س) کار آسانی نیست، چرا که سراسر زندگی حضرت درس بود و او گام به گام همراه پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) حرکت می کرد. در تمام سختی ها با پدر شریک بود. حضرت فاطمه (س) در متن حوادث سخت و جانکاه پرورش یافت، گویا حضرت حق چنین مقدر کرده بود که این برگزیدگان جهان هستی در کوره حوادث و مشکلات آبدیده شوند تا پیروانشان نیز بدانند که پرواز به اوج قله کمال جز با دست وپنجه نرم کردن با مشکلات و سختی ها میسر نیست.

تربیت ملکوتی و الهی فاطمه (س) تربیتی همه جانبه بود. در عرصه عبادت و عشق به حضرت حق به گونه ای بود که عاشق و شیفته بی قرار حضرت حق بوده و این عشق سراسر وجودش را فرا گرفته بود. آن حضرت آنقدر در برابر حضرت حق به نماز ایستاد که پاهایش ورم می کرد.

حضرت فاطمه (س) در عرصه خدمت به مردم و ایثار فداکاری پیوسته در اندیشه خدمت به آنان بود به گونه ای که حتی در نماز شب پیوسته برای مردم دعا می کند و برای خود دعایی ندارد. خاطره ایثار و فداکاری زهرا(س) در مورد ایثار افطاری خود به مسکین و یتیم و اسیر، زبانزد عام وخاص است. حضرت فاطمه(س) تربیت شده مکتب پیامبر (ص)و یک اسوه به تمام معنی است، در عرصه عشق و عبادت به خدا، خدمت به مردم، عفاف و پاکدامنی، خانه داری و تربیت فرزند، صحنه های سیاسی و اجتماعی و... .

فضایل حضرت فاطمه (س) در کلام امام خمینی(ره)

حضرت امام خمینی(ره) درباره حضرت فاطمه (س) می فرمایند: "تمام ابعادی که برای یک زن متصور است و برای یک انسان متصور است د رفاطمه زهرا (س) جلوه کرده و بوده است او زن معمولی نیست، او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلکه موجود الهی جبروتی است در صورت یک زن ظاهر شده است. معنویات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، جلوه های ملکی و ناسوتی، همه در این موجود مجتمع است، انسانی است به تمام معنی انسان، زنی است به تمام معنی زن".

زن نمونه از دید اسلام

تمام خصوصیاتی که باید زن نمونه از دیدگاه اسلام داشته باشد، حضرت فاطمه (س) داشت. به دیگر عبارت حضرت فاطمه(س) الگوی زن نمونه از دیدگاه اسلام است. اما زن نمونه از دیدگاه قرآن و اسلام کیست؟ ارزش های زن نمونه همانند مرد نمونه در اسلام است که در خصوصیات معنوی و وصول به مقامات بلند الهی بین زن ومرد تفاوتی نیست. قرآن کریم در سوره احزاب آیه 35 این ارزش ها را چنین بیان می کند: همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنانی که از فرمان خدا اطاعت می کنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق گو و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنانی که روزه می دارند، مردانی که دامان خود را از گناه و آلودگی به بی عفتی حفظ می کنند و زنانی که پاک دامنند و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیاری یاد خدامی کنند، خداوند برای همه آنها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.

به این ترتیب می توان ارزش های زن نمونه را از دیدگاه اسلام چنین بیان کرد: اسلام، ایمان،اطاعت از حضرت حق، صداقت در گفتار و عمل، صبر وشکیبایی، تواضع در برابر حق، کمک به نیازمندان و محرومین، روزه، پاکدامنی، یاد فراوان حق. این ارزش ها به تمامی در وجود فاطمه (س) متبلوربود. ایمان و عشق فاطمه(س) به حضرت حق، صداقتش، استقامتش و تواضع، پاکدامنی، ایثار و فداکاری او نیازی به توصیف نداشته و این حقیقتی است که دوست ودشمن به آن معترفند.

کد خبر 253145
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز