مدیرعامل مؤسسه سینماشهر از تجهیز ۱۸۰سالن سینما در سراسر ایران به سیستم پخش دیجیتال و افزایش این رقم به ۲۰۰سالن تا یک‌ماه دیگر خبر داد.

تجهیز ۲۰۰سالن سینما در سراسر ایران به پخش دیجیتال

 به گفته مجید مسچی، قرار است به همت سازمان سینمایی تا پایان 3ماهه اول سال 93تمام سالن‌های سینما در ایران به سیستم پخش دیجیتال مجهز شوند.به گزارش همشهری، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر با بی‌نظیر توصیف‌کردن استقبال مردم از نمایش فیلم‌های اکران نوروز در سراسر کشور گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ سینمای ایران، فروش سینماهای شهرستان در اکران اسفندماه بیشتر از فروش تهران شده است، درحالی‌که از گذشته تا امروز فروش سینماهای شهر تهران همواره بیش از فروش سینماهای خارج از پایتخت بوده است. به گفته مسچی، اتفاق مهم در این دوره اکران تبدیل سیستم نمایش فیلم از آنالوگ به دیجیتال است. این اتفاق باعث شد با از‌بین رفتن محدودیت در چاپ کپی نسخه فیلم‌های 35میلی‌متری به‌دلیل گرانی، مشکل ارسال کپی فیلم به شهرستان‌ها هم وجود نداشته باشد.

در واقع آنچه در گذشته در شکل سنتی اکران اعمال می‌شد، فیلم‌ها ابتدا در شهرهای بزرگ به نمایش درمی‌آمدند و بعد کپی فیلم‌ها به شهرهای کوچک‌تر ارسال می‌شد. با دیجیتال شدن سیستم پخش، این محدودیت‌ها رفع شد و پخش‌کنندگان می‌توانند نسخه‌های دیجیتال فیلم‌ها را با سرعت زیاد و هزینه کم در همه شهرها پخش کنند. مدیرعامل سینماشهر با اشاره به صفر رسیدن هزینه کپی فیلم‌ها در سیستم دیجیتال افزود: این امر باعث‌شده شهرستان‌ها فروش‌های متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه کنند. به‌عنوان مثال، فروش سینما ونوس شهر قم در جمعه گذشته نزدیک به 3میلیون تومان و بیشتر از بسیاری از سالن‌های شهر تهران بود. جمعه گذشته سینمای شهر ملایر یک میلیون و 500هزار تومان، سینمای ارومیه همین مقدار، سینمای بیرجند یک میلیون و 300هزار تومان و سینمای آمل یک میلیون و 200هزار تومان فروش داشته‌اند.

مسچی گفت: نکته جالب دیگر اینکه 2سینمای اول در فروش جمعه گذشته برای فیلم «معراجی‌ها» سینماهای هویزه و آفریقا در شهر مشهد بودند و سینما آزادی تهران رتبه سوم فروش را در این روز به‌خود اختصاص داد. این اتفاق فرخنده علاوه بر رونق سالن‌های سینما نشان از ایجاد شور و نشاط بین مردم در استفاده از سینما به‌عنوان یک تفریح خانوادگی سالم دارد.

وی در پایان تجهیز همه سینماهای ایران را به سیستم پخش دیجیتال و تسهیل در ارسال کپی فیلم به تعداد زیاد در سالن‌ها را نوعی عدالت اجتماعی دانست که هم برای پخش‌کننده مقرون به صرفه است هم برای مردم رضایتبخش. گرچه با افزایش عرضه و زیاد شدن تعداد سالن‌های نمایش، طول زمان اکران کمتر می‌شود.

فیلم‌های اکران نوروز رقابت جدی خود را آغاز کرده‌اند و هر چند هنوز یک فیلم مهمان سالن‌های سینما نشده اما براساس تازه‌ترین آمار شرکت‌های پخش، اکران نوروزی سینماهای ایران اوضاع و احوال خوبی دارد.به گزارش ایسنا، با فروش 70میلیون تومانی «طبقه حساس» در یک روز، فروش فیلم تازه کمال تبریزی در تهران به 300میلیون تومان در 9روز رسیده است. بیشتر سینماهای تهران پنجشنبه‌شب 22اسفندماه از ساعت 12تا 2بامداد برای این فیلم نوبت ویژه داشتند و سینما آزادی هم از ساعت یک تا 3بامداد نوبت ویژه داشت. طبقه حساس از چهارشنبه 21اسفندماه در سینماهای شهرستان‌ها اکران خود را آغاز کرده است.

«خط ویژه» مصطفی کیایی تا چهارشنبه 100میلیون تومان در تهران فروخته و فیلم در 14سینما در حال نمایش است. خط ویژه در 3سینمای مشهد و اصفهان اکران شده بود و از امروز در 10تا 12سینمای دیگر روی پرده می‌رود. حالا بشنوید از آخرین وضعیت فروش «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا؛ این فیلم پنجشنبه 22اسفند ‌در 18سینمای تهران 25میلیون تومان فروخت و مجموع فروش آن در 2روز اکران در 18سینما به 42میلیون تومان رسید. «چ» هنوز به شهرستان‌ها نرفته است.

فروش «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی تا پنجشنبه‌شب گذشته در سراسر ایران از مرز یک میلیارد و 500میلیون تومان گذشت. استقبال مخاطبان شهرستانی از معراجی‌ها بسیار امیدوارکننده و میزان فروش آن در خارج پایتخت بیش از تهران بوده است. فیلم تازه ده‌نمکی در 55سینمای شهرستان و 30سینمای تهران روی پرده رفته است.

کد خبر 253121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز