احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران که به همراه اعضای این شورا با مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی دیدار کرد بر لزوم همکاری شورا و شهرداری در تغییر نگاه مدیریتی به بناهای تاریخی تأکید کرد.


به‌گفته مسجد‌جامعی، مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی باید شناسایی بناهای میراثی شهر تهران باشد. آنطور که احمد مسجد‌جامعی گفته است، در شهر تهران بناهای بسیاری وجود دارد که در زمره میراث فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و دینی قرار دارند که شناسایی نشده و به‌سرعت در حال تخریب هستند. به‌گفته رئیس شورای شهر تهران، اقدامات سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر مثمرثمر نبوده و بناهای تاریخی به‌سرعت در حال خروج از فهرست ملی هستند.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این دیدار که رسانه‌ها اطلاعی از برگزاری آن نداشتند، با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی به اعضای شورای شهر تهران گفت: بیش از یک میلیون بنای تاریخی در ایران وجود دارد که از سال 1309که قانون حفاظت از میراث باستانی تصویب شد، تاکنون 32هزار اثر شناسایی و کمتر از10هزار بنا مرمت شده‌اند. به‌گفته سلطانی‌فر، در کشورهای دیگر وقتی یک بنا در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد موجبات مسرت مالک است درحالی‌که در ایران برعکس، مالکین بناها تمایلی به نگهداری آن ندارند.

سلطانی‌فر با اشاره به نقش شورای شهر و شهرداری در حفاظت از بناهای تاریخی گفت: این دو نهاد می‌توانند با سازو کار مشخص و همکاری سازمان میراث فرهنگی، در نظارت، کنترل و احیا و مرمت بناها اثرگذار باشند. رئیس سازمان میراث فرهنگی البته به صنعت گردشگری نیز اشاره کرد. او گفت: در سال 2013درآمد دنیا از صنعت گردشگری 1100میلیارد دلار بود و یک میلیارد و 200هزار گردشگر در جهان سفر کردند. این در حالی است که ایران با برخورداری از یک درصد جمعیت جهانی می‌بایست 10تا 12میلیارد دلار درآمد ارزی می‌داشت. سلطانی‌فر تأکید کرد: سال گذشته4میلیون و 300هزار گردشگر داشتیم که کمتر از یک میلیون نفر آنها گردشگر واقعی بودند. حال آنکه 7میلیون و 800هزار گردشگر خروجی داشتیم که اگر هرکدامشان 1200دلار هزینه کرده باشد 10میلیارد دلار خروج ارز و تنها 2میلیارد دلار ارزآوری داشتیم.

 

کد خبر 253112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز