همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد زنان بارداری که در معرض میزان‌های بالای دود سیگار محیطی بوده‌اند، میزان بالاتری از سقط جنین، مرده‌زایی و مرگ جنینی را تجربه می‌کنند.

infant۲

به گزارش رویترز آندرو هایلند، متخخصص اپیدمیولوژی و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «اغلب ما فکر می‌کنیم که بیماری‌هایی ناشی از استنتشاق دود سیگار محیطی بیماری‌های مربوط به سالمندان مانند بیماری قلبی هستند. اما نتایج این بررسی نشان می‌دهد که دود سیگار محیطی حتی بر جنین متولد نشده هم موثر است.»

هلایلند و همکارانش در بررسی که در انستیتوی سرطان پارک روزول در بوفالوی نیویورک انجام دادند، دریافتند که خطرات ناشی از استنتشاق دود سیگار محیطی برای زنان باردار تقریبا به همان اندازه خطرات خود سیگار کشیدن به وسیله زنان باردار است.

این تحقیق برای نخستین بار به بررسی اثرات دود سیگار محیطی با استفاده از میزان‌های کمی‌شده استنشاق دود در طول عمر پرداخته است. دکتر موریس دروزین از مرکز پزشکی دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا معتقد است این یافته‌ها باید پدران منتظر فرزند و دیگرانی که با زن بادار زندگی می‌کنند، وادارد از سیگار کشیدن در خانه پرهیز کنند.

دروزین که در این تحقیق شرکت نداشته است، می‌گوید: «این تحقیق شواهد محکمی برای تاکید برای این توصیه در اختیار ما می‌گذارد. ما مدت‌هاست که از خطرات استنشاق دود سیگار محیطی برای زنان باردار آگاه بوده‌ایم، اما اکنون داده‌هایی در دست داریم که تاییدکننده نظرمان است.»

او می‌‌افزاید: «این نخستین بررسی است که نشان می‌دهد که دود سیگار محیطی همان اثرات زیانبار خود سیگار کشیدن را دارد. این یافته‌ها تاثیری کاملا دگرگون‌کننده دارد.»

هایلند و همکارانش از داده‌هایی به دست آمده از بررسی بر روی ۸۰۷۶۲ زن در سنین بین ۵۰ تا ۷۹ سال استفاده کردند. پژوهشگران از این زنان درباره سیگار کشیدن و میزان دود سیگار محیطی که در دوران کودکی و بزرگسالی در معرض آن بوده‌اند، و نیز سابقه مشکلات بارداری سوال کردند.

در میان زنانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، احتمال مرده‌زایی در زنانی که در معرض دود سیگار محیطی قرار گرفته بودند نسبت به زنانی که دود سیگار محیطی هم قرار نگرفته بودند، ۲۲ درصد بیشتر بود. این افزایش خطر پس از در نظر گرفتن سایر عوامل احتمالی دخیل مانند وزن، میزان تحصیلات و نوشیدن الکل هم به قوت خود باقی بود.

در زنانی که در معرض بیشتر میزان دود سیگار محیطی در طول زندگی‌شان قرار گرفته بودند، میزان خطر مرده‌زایی حتی بالاتر بود- ۵۵ درصد بیشتر از زنانی که در معرض دود سیگار محیطی قرار نگرفته بودند.

این پژوهشگران بالاترین میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی را دست کم ۱۰ سال استنشاق دود سیگار محیطی در دوران کودکی، دست کم ۲۰ سال استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بزرگسالی و دست کم ۱۰ سال استنشاق دود سیگار محیطی در محل کار تعریف کرده بودند.

در این میزان بالای استنشاق دود سیگار محیطی، خطر بارداری نابجا در لوله رحم ۶۱ درصد بیشتر و خطر سقط جنین ۱۶ درصد بیشتر نسبت به زنانی بود که در معرض دود سیگار محیطی نبودند.

هایلند می‌گوید درباره این افزایش خطر سقط جنین می‌گوید: «ما از افزایش خطر رویدادی نادر سخن نمی‌گوییم. ما از رویدادی صحبت می‌کنیم در همه اوقات رخ می‌دهد.»

تقریبا یک سوم زنان مورد بررسی دست یک بار سقط جنین ، ۴.۴ درصد دست یک بار مرده‌زایی و ۲.۵ درصد دست کم یک بار بارداری نابه‌جا در لوله فالوپین یا تخمدانی را گزارش کرده بودند.

بارداری نابه‌جا هنگامی رخ می‌دهد که تخمک لقاح‌یافته در جایی بیرون از رحم معمولا در لوله‌های فالوپین راجایگزین می‌شود. باردارهای لوله‌ای ممکن است به مرگ مادر در سه ماه نخست بارداری در نتیجه خونریزی داخلی بینجامد.

هایلند توضیح می‌دهد که پژوهشگران نمی‌توانند از بررسی‌های مشاهده‌ای مانند بررسی‌های اخیر نتیجه‌گیری‌های علت و معلولی انجام دهند. اما نتایج این بررسی به منافع به حداقل رساندن قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی اشاره دارد.

او می‌گوید: «این احتمال زیست‌شناختی وجود دارد که تاثیرات دود سیگار محیطی بر نتایج بارداری فقط به استنشاق دود سیگار در سال‌های تولیدمثلی محدود نباشد، بلکه همه زندگی زن را در برگیرد.»

به گفته او نتیجه عملی که از این یافته‌ها می‌توان گرفت این است که زنانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، اما بالاترین میزان استنشاق دود سیگار محیطی را داشتند در معرض بالاترین میزان خطر عوارض بارداری هستند و این میزان خطر قابل مقایسه با خطراتی است که زنان سیگاری با آن مواجهند.

کد خبر 253104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز