همشهری‌آنلاین: مقامات آگاه مالزیایی می‌گویند که شواهد راداری نشان می‌دهد که بوئینگ ۷۷۷ به صورت تعمدی به سمت جزایر آندامان پرواز کرده است و اکنون تمرکز تحقیقات به سمت احتمال ربوده شدن پیش رفته است.

فارس به نقل از رویترز نوشت: منابع مالزیایی می‌گویند که شواهد راداری جدید نشان می‌دهند که پرواز MH370 مجبور شده است به سمت جزایر آندامان برود.

جزایر آندامان گروهی از جزایر واقع در اقیانوس هند هستند که بین خلیج بنگال و میانمار قرار گرفته است. بیشتر این جزایر بخشی از جزایر آندامان و نیکوبار هند به شمار می‌آیند و تعداد کمی از آن‌ها نیز در شمال، متعلق به میانمار هستند.

به گفته منابع آگاه و نزدیک به موضوع، این هواپیما به صورت تعمدی به سمت شبه جزیره مالای در جزایر آندامان رفته است.

2 نفر از افرادی که در روند تحقیقات و بررسی‌‎ها هستند می‌گویند که هواپیمای ناشناسی که ممکن است MH370 باشد آخرین باری که روی صفحه راداری نظامی دیده شده است در مسیری بین ایستگاه‌های دریایی پرواز می‌کرده است.

آنها می‌گویند که آخرین سیگانال‌های دریافتی رادای نیز نشان می‌دهد که هواپیما در مسیر جزایر آندامان هند، بین دریای آندامان و خلیج بنگال، پرواز می‌کرده است.

ایستگاه‌های بین راهی محل‌های جغرافیایی هستند که با طول و عرض جغرافیایی محاسبه می‌شوند و به خلبانها کمک می‌کند که در دالان‌های هوایی مسیریابی کنند.

یک منبع دیگر آشنا به مساله نیز گفت که تمرکز تحقیقات در حال حاضر بر روی این فرضیه است که فردی آشنا به مهارت‌های خلبانی هواپیما را عمدا منحرف کرده است. آنچه که ما می‌توانیم بگوییم این است که در حال حاضر به دنبال فرضیه خرابکاری هستیم و احتمال ربوده شدن نیز هنوز روی میز است.

این هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ 777 متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با 239 مسافر و سرنشین بامداد روز شنبه از کوالالامپور، پایتخت مالزی به سوی پکن، پایتخت چین پرواز کرد، اما پس از عبور از خاک مالزی و هنگامی که بر فراز خلیج تایلند در حال پرواز بود از صفحه رادار محو شد.

در حالی که یک هفته از ناپدید شدن بوئینگ 777 می‌گذرد اما کماکان هیچ نشانه ای از آن نیست، این درحالیست که عملیات جستجو به مناطق بسیار بیشتری گسترده شده است و کشورهای بیشتری درگیر عملیات شده اند.

محققان آمریکایی نیز روز گذشته اعلام کردند که پرواز «ام‌اچ 370 » مالزی احتمالا پس از محو شدن از صفحه رادار به مدت چهار ساعت دیگر نیز در آسمان پرواز کرده است.

محققان هواپیمایی و مقامات امنیت ملی آمریکا به استناد داده‌هایی که به طور خودکار از موتورهای هواپیمای بوئینگ 777 دانلود و به زمین فرستاده می‌شود معتقدند کل مدت پرواز این هواپیما پنج ساعت بوده است. ارسال این اطلاعات از موتور بوئینگ بخشی از برنامه‌های متدوال نظارت و تعمیر موتورهای این شرکت است.

گزارش شده موتور هواپیمای مفقود شده تا 4 ساعت بعد از این زمان هنوز در حال کار کردن بوده است. محققان می‌گویند با در نظر گرفتن سرعت 480 گره دریایی (واحدی برای سنجش سرعت که برابر 1852 متر در ساعت است) می‌توان گفت که هواپیمای ذکر شده 2200 مایل دریایی (برابر با 4047.4کیلومتر) دیگر نیز پرواز کرده است.

با این حال مطرح شدن این فرضیه‌ها نه تنها کمکی به حل موضوع نکرده است بلکه محققان و مقامات مالزیایی را گیج و سردرگم کرده تا جائیکه دولت چین از تناقض گویی‌های دولت مالزی درباره این هواپیما انتقاد کردند.

بیشتر مسافران این هواپیما اهل چین بودند.

کد خبر 253040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز