همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره برداری از آزادراه پل زال - اندیمشک از ۴ برابر شدن قراردادهای توسعه زیرساخت‌ها در استان لرستان خبر داد.

آزاد راه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، آزادراه پل زال - اندیمشک در محور سراسری تهران - بندر امام(ره)، صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان وی به بهره برداری رسید.

بنا براین گزارش پروژه آزادراه پل زال- اندیمشک همچنین بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور است که از بندر انزلی در استان گیلان آغاز و با عبور از تهران، اراک، خرم‌آباد، اندیمشک و اهواز تا بندر امام در حاشیه خلیج فارس ادامه دارد.

این گزارش حاکی است: آزادراه پل زال - اندیمشک از طریق مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه پل زال - اندیمشک احداث شده که دوران مشارکت مشتمل بر ساخت و بهره برداری به طور مجموع 27 سال و نیم و هزینه سرمایه‌گذاری و سود طرف مشارکت در طول دوران بهره برداری از طریق اخذ عوارض عبور وسایط نقلیه مستهلک خواهد شد.

گفتنی است: با توجه به این که در دوران برگشت سرمایه نگهداری از آزادراه به عهده طرف مشارکت است لذا از این طریق نیز صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای به عمل خواهد آمد.

این گزارش می افزاید : آزادراه پل زال - اندیمشک به طول 45 کیلومتر و از 125 کیلومتری جنوب خرم‌آباد آغاز و تا دو کیلومتری شمال اندیمشک ادامه دارد که مبلغ اولیه قرارداد 932 میلیارد ریال و هزینه کل عملیات اجرایی 3300 میلیارد ریال و هزینه کل پروژه 3900 میلیارد ریال است.

بنابراین گزارش: آزادراه پل زال اندیمشک برای تکمیل شبکه آزادراهی تهران - بندر امام احداث شده که با بهره برداری از این آزادراه و تکمیل قسمت‌های باقیمانده بین اراک و خرم‌آباد و اندیمشک تا اهواز علاوه بر کاهش قابل ملاحظه‌ در طول 970 کیلومتری محور مذکور، زمان سفر و مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و تقلیل خطرات جاده‌ای تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط مناسب و بهره برداری از ظرفیت کامل بندر امام که بزرگترین بندر ایران در شمال خلیج فارس است دارد.

شایان ذکر است: شبکه‌های ارتباطی مناسب از جمله کوتاه‌ترین مسیر زمینی بندر امام (ره) تا کشور ترکیه، کوتاه ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر و کوتاه‌ترین مسیر زمینی بندر امام و کشورهای سواحل شرقی و غربی دریای خزر پس از تکمیل محورهای انزلی - تهران- بندر امام و تهران- تبریز- مرند- بازرگان در کشور ایجاد می‌شود.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره برداری از مجتمع خدمات رفاهی زال واقع در آزادراه خرم آباد پل زال با اعلام چهار برابر شدن میزان قراردادهای احداث زیرساخت‌ها در استان لرستان اظهار داشت: با افتتاح آزادراه پل زال - اندیمشک و ساخت آزادراه اندیمشک تا اهواز ، مسیر جنوب به طور کامل آزادراهی خواهد شد که می‌تواند ثمرات زیادی برای توسعه کشور داشته باشد.

عباس آخوندی از بهسازی و توسعه خطوط ریلی در استان لرستان به عنوان موضوعات با اهمیت یاد کرد و گفت: توسعه ارتباطات ریلی و زمینی نخستین اقدام برای رفع محرومیت استان محسوب می شود که همه این موارد در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: به منظور خدمت بیشتر به مردم طرح مطالعه منطقه‌ای برای آباد کردن روستاهای حاشیه آزادراه‌های استان لرستان انجام می‌شود و در این سفر معاون راه روستایی وزارت راه به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

کد خبر 253037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز