همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در نشست دیگری از سلسله جلسات درس‌هایی از اصول کافی که شب گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، به ادامه مبحث تبیین فضیلت علم و خصوصیات عالمان از منظر اسلام پرداخت.

محمد رضا زائری

به گزارش خبرگزاری مهر، زائری در ابتدای جلسه در اهمیت ذکر صلوات و سلام کردن از منظر اسلام گفت: در روایات مختلف از ائمه معصوم(ع)، بر ذکر صلوات بسیار توجه و توصیه شده است، به این معنا و تاکید که صلوات باید رسا و با صدای بلند باشد تا نفاق را از بین ببرد. همچنین روایت است که با ذکر صلوات، شیطان آب می‌شود و فرار می‌کند. سلام کردن، شعار اسلام است و لازم است که شعائر اسلام را حفظ کنیم.

زائری سپس به بحث فضیلت علم و خصوصیت عالمان با رویکرد«ترویج کتاب‌خوانی و حفظ کتاب پرداخت و گفت: 1400 سال پیش ترویج و حفظ کتاب در اسلام سفارش شده است. نوشتن، خود نوعی عبادت و کتاب‌داری و کتاب‌خوانی فضیلت، است. روایت شده از امام صادق(ع) که فرمودند: بنویسید که دل به نوشته بیش‌تر اعتماد دارد. بنویسید، چون تا زمانی که ننوشته‌اید نمی‌توانید چیزی را حفظ و ماندگار کنید. امام صادق(ع) همچنین فرموده‌اند که دانش و معرفت را منتشر کنید و وقتی هم که از دنیا رفتید کتاب‌های تان را برای فرزندان‌تان به یادگار بگذارید.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه، با استناد به روایات گفت: روزگاری خواهد رسید که مردم آشفته می‌شوند و به جز کتاب نمی‌توانند به چیز دیگری انس بگیرند. ما در 1400 سال پیش درباره حق نشر و یا همان کپی رایت که مشکل امروز جهان است روایات متعددی داریم. به طور مثال امام صادق(ع) می‌فرمایند: از دروغ نامربوط بپرهیزید و واسطه‌ها را در نقل حفظ کنید. همچنین تاکید بسیار شده به داشتن روابط اجتماعی با دیگران و حفظ اسناد مهم و خطی. گفته شده به کتاب و اسناد مهم بی‌توجهی نکنید و در حفظ آن کوشا باشید.

زائری همچنین گفت: حس و لذتی که در نوشتن وجود دارد قابل قیاس با هیچ چیز دیگری نیست و آثار مثبتِ نوشتن هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. شما می‌توانید با نوشتن، انرژی و حس خود را به خواننده منتقل کنید. اسناد و کتاب‌های مکتوب ما دارای روح، حس و حتی بوی خوش است. ئیکی از لذت‌های خواندن کتاب، استشمام بوی خوش آن است. این چیزی نیست که در دنیای مجازی و مدرن امروزی بتوان از پشت مانیتورهای کامپیوتر، موبایل و یا تبلت حس کرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مرحوم کلینی در باب اظهارنظر شخصی و غیرعالمانه گفته است: در روایات ما، میانه‌روی و اعتدال بسیار حس می‌شود و تاکید بر سکوت و حرف نزدن شده است. علم به معنای گوش دادن و سکوت کردن است. امام صادق(ع) می‌فرماید: کسانی که اسرار ما را برملا می‌کنند مورد لعنت خدا واقع می‌شوند. کسی که اسرار دیگران را رسانه‌ای کند مورد لعنت خداست. در مکتب اهل بیت آمده آن‌جا که باید سخن بگویی خاموش نشو و آن‌جا که باید خاموش باشی سخن نگو.

زائری خطاب به دست‌اندرکاران رسانه‌های کشور گفت: «رسانه‌های ما نباید گفتنی‌ها را پنهان کنند و آن چیزی را که نباید گفته بشود، بگویند. اگر چنین کنیم خداوند دهانه آتش را به روی ما باز خواهد کرد. دروازه‌بانی خبر در رسانه‌های ما باید درست انجام شود. هر یک از ما چیزهای زیادی را به کودکان خود نمی گوییم. چه در خانواده و چه در مراحل آموزش در مدارس. اگر این ناگفته‌ها را جمع کنیم خواهیم دید که چه کتاب قطوری خواهد شد.

وی تصریح کرد: اتفاقا آن دغدغه‌ای که اخیراً مقام معظم رهبری درباره خلاءهای فرهنگی ابراز کرده‌اند، به همین گفته‌ها و ناگفته‌ها بازمی‌گردد. ما معمولاً موضع‌گیری می‌کنیم که چرا فلان مسوول کشور و یا فعال فرهنگی، فلان حرف نسنجیده را گفته و فلان چیزی را که نباید منتشر می‌کرده علنی کرده است؛ اما هیچ گاه نمی‌گوییم چرا فلان فضیلت را علنی نکرده‌اید. ای‌روزها همه اعتراض‌ها به خاطر پخش شدن فلان مطلب و فلان سریال و فیلم است؛ اما هیچ‌گاه شاهد اعتراض به خاطر پخش نشدن فلان فضیلت نبوده‌ایم. ما باید حقایق مکتب اهل بیت را بیاموزیم و آن را انتشار دهیم و در این امر بسیار کوشا باشیم.

سلسله جلسات «درس‌هایی از اصول کافی» سه‌شنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشا در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی‌پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 252966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز