چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی فناوری سه‌بعدی جدیدی را ایجاد کرده‌اند که بازسازی ریه را با استفاده از سلول‌های بنیادی امکان‌پذیر می‌کند.

بازسازی ریه با فناوری سه‌بعدی جدید

به گزارش ایسنا، دانیل وایس، از محققان دانشگاه ورمونت موفق به تولید بافت ریه با استفاده از روش مهندسی زیستی شده‌ است؛ این روش شامل داربست یا چارچوبی از ریه به دست آمده از اجساد انسان یا ریه جدید مهندسی‌ساز است که برای بیماران با مشکل حاد ریوی کاربرد خواهد داشت.

در این مطالعه، محققان روش‌های مختلف خالی کردن مواد سلولی از ریه موسوم به decellularising و جایگزین کردن داربست با سلول‌های بنیادی را در تلاش برای رشد ریه جدید و سالم با قابلیت پیوند زدن به بیمار مورد ارزیابی قرار دادند.

تکثیر کل بافت، رویه بسیار پیچیده و هزینه‌بری است؛ به همین منظور محققان روش جدیدی را برای تخلیه سلولی بخش کوچکی از ریه طراحی کرده‌اند که تعامل سه‌بعدی عروق خونی با راه‌های هوایی و کیسه‌های هوایی ریه را فراهم می‌کند.

با کمک روش جدید دیگری موسوم به تصویربرداری حرارتی یا ترموگرافی (thermography)، ابزار غیر تهاجمی و غیر مخربی برای نظارت بر یکپارچگی داربست ریه و ویژگی‌های فیزیولوژیک به صورت لحظه‌ای در حین فرآیند تخلیه سلولی توسعه یافت.

به گفته دارسی واگتر، از محققان این پروژه، شیوه سه‌بعدی جدید می‌تواند به عنوان نخستین گام در ارزیابی ریه یا داربست برای فرآیند تخلیه سلولی و آماده کردن جهت پیوند مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 252861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز