چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

ترجمه وحید مقدس‌زاده: سال 1946 میلادی لئون‌ ترمین یک ابزار جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی سابق اختراع کرد که در آن از رادیو در کنار امواج صوتی استفاده شده بود.

حتی با در نظر گرفتن اینکه این دستگاه یک نوع سیستم غیرفعال بود، می‌توان آن را به نوعی به عنوان اولین سیستم در فناوری RFID لقب داد. فناوری RFIDعملاً از سال 1960 میلادی شروع شد.

سایر فناوری‌های مشابه از قبیل IFF به‌عنوان سیستم پاسخ‌گوی خودکار توسط انگلیسی‌ها در سال 1939 اختراع و در جنگ جهانی دوم جهت شناسایی هواپیماهای خودی و هواپیماهای دشمن مورد استفاده قرار گرفت.

ماریو کاردولو رسماً به عنوان اولین مبدع تکنولوژی RFID شناخته می‌شود. در سال 1971 در اداره بنادر نیویورک یک گیرنده وفرستنده رادیویی غیرفعال  همراه با حافظه مربوطه ارایه شد که بخش داخلی غیرفعال بوده و انرژی  خود را از سیگنال‌ها دریافت می‌کرد.

این سیستم برپایه یک گیرنده با حافظه 16 بیت عمل می‌کرد و صدا تولید می‌کرد. اختراع اولیه کاردولو نیازهای کاربردی در حوزه RF را پوشش می‌داد و توان انتقال صدا و نور را در حد متوسطی داشت.

طرح تجاری استفاده از این تکنولوژی برای سرمایه‌گذاران در سال 1969 در زمینه امور حمل و نقل و ترابری (شناسایی خودروها، سیستم خودکار شناسایی،‌ آشکارساز الکترونیکی،‌ مسیریابی خودروها،‌ کنترل عملکرد خودرو) ، سیستم‌های بانکی (کارتهای  اعتباری)،  سیستم‌های امنیتی (شناسایی کارکنان و افراد، ‌گیت‌های ورودی خودکار،‌ سیستم‌های نظارتی و نیز علم پزشکی (شناسایی بیماران، حفظ و نگهداری تاریخچه بیمار)‌ ارایه شد.

سیستم RFID به‌عنوان یک سیستم شناسایی خودکار و براساس ذخیره سازی دیتا و بازیابی آن عمل کرده و با استفاده از تجهیزات، تگ‌ها و فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی یک تگ رادیویی می‌تواند امکان کنترل میسر شده و با الصاق تگ به‌صورت مستقیم به یک محصول، حیوان و یا انسان و یا جاسازی آن در ساختار موارد مذکور (مثل بدن انسان) برای شناسایی، از امواج رادیویی بهره برد.

اغلب تگ‌های امواج رادیویی از دو بخش تشکیل شده‌اند. بخش اول از یک مدار مرکزی برای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات، تنظیم امواج رادیویی و سایر عملیاتهای مربوطه و بخش دوم از یک آنتن برای دریافت و انتقال امواج و سیگنالهای رادیویی تشکیل شده است.

تکنولوژی جدید ارایه شده در این خصوص استفاده از تگ‌های RFID مدار الکترونیکی ندارد که امکان شناسایی را بدون هرگونه نیاز به استفاده از مدار الکترونیکی فراهم می‌کند. به‌این ترتیب امکان چاپ تگ‌های RFID  برروی اموال و کالاها با هزینه کمتر از ارایه تگ‌های رادیویی مجزا جهت الصاق برروی آنها فراهم می‌شود.

این نوع تگ می‌تواند از فاصله یک سانتی متر بدون نیاز به قرارگیری در محدوده قرائت‌گر تگ  (READER)  خوانده شود.

یکی از موارد استفاده از این نوع تگ‌ها کنترل و مدیریت زنجیره تأمین در سازمانهای بزرگ و گسترده است. استفاده از این سیستم به افزایش سرعت و دقت درخصوص اموال و دارایی‌ها منجر شده و امکان پیگیری و کنترل دارایی‌ها بهبود یافته و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پس‌انداز مالی مناسب برای سازمان منتهی می‌شود. مهم‌ترین مثال‌ها از کاربردهای تکنولوژی RFID  عبارتند از:

پاسپورت: تگ‌های RFID در بسیاری از کشورها در پاسپورت مورد استفاده قرارگرفته‌اند اولین پاسپورت (e-Passport.) در کشور مالزی و در سال 1998 از این تکنولوژی بهره برد. علاوه بر اطلاعات موجود در برگه اطلاعاتی پاسپورت، شناسنامه الکترونیکی ارایه شده در مالزی تمامی اطلاعات مربوط به سفرهای صورت گرفته فرد (زمان،‌ تاریخ،مکان) را نیز نگهداری می‌کند و می‌توان زمان ورود به هر کشور و دوره اقامت وی را بدین شکل تعیین کرد.

تگ‌های RFID  از سال 2006 در پاسپورت کشورهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان استفاده شده ‌است. مدار به کار رفته، ‌توانایی ذخیره همان اطلاعات چاپ شده برروی برگه‌های پاسپورت را دارد و می‌تواند عکس دیجیتال فرد را نیز در خود نگهداری کند.

این پاسپورت به‌گونه‌ای طراحی شده است که لایه فلزی نازکی روی آن را پوشش داده است تا قرائت پاسپورت در هنگام بسته بودن آن،‌ توسط قرائت‌گرهای غیرمجاز غیرممکن گردد.

حمل ونقل: در اروپا ‌به ویژه در شهر پاریس  از سیستم RFID  در سال 1995 شروع به استفاده شد. شهرهای لیون و مارسی در فرانسه، پورتو و لیسبون در پرتغال،‌ میلان و تورینو در ایتالیا و بروکسل در بلژیک از سیستم یکسان و یکپارچه‌ای با  استاندارد بین المللی( CALYPSO RFID) بهره می‌برند. درحال حاضر از این سیستم مذکور در مونترال کانادا، ‌مکزیک، ‌کلمبیا و نروژ استفاده می‌شود.

در هنگ کنگ اغلب سیستم‌های حمل و نقل برای پرداخت هزینه از تکنولوژی RFID بهره می‌برند. این سیستم در سال 1997 برای پرداخت کرایه مورد استفاده قرارگرفت و به سرعت سایراستفاده‌ها از قبیل دستگاههای فروش،‌ رستورانهای Fast-Food ‌و سوپرمارکتها نیز از این امکانات بهره مند شدند. این کارت‌ها با استفاده از دستگاه‌های خاصی شارژ شده و امکان قرائت آنها از فاصله چند سانتی متری قرائتگر (Reader) میسر است.

کنترل و ردگیری: مرکز شناسایی حیوانات اهلی کانادا شروع به استفاده از تگ‌های RFID به‌جای استفاده از بارکد کرد. از این تگ‌ها برای شناسایی گله گاوها و نیز کنترل و شناسایی علوفه نامناسب داده شده به آنها استفاده می‌شود.

درحال حاضر از تگ‌های CCIA  در ویسکانسین به‌صورت داوطلبانه در مزارع آمریکا مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

صنعت خودرو: امروزه تگ‌های RFID از نوع مبکروویو برای کنترل خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سال1990 از تگ‌های RFID  در کلید خودروها استفاده شد و بدون وجود کلید یا سوئیچ حاوی تگ، امکان روشن کردن خودرو میسر نمی‌شود.

شناسایی حیوانات: از تگ‌های RFID همچنین برای شناسایی حیوانات استفاده شده است. تاکنون روش‌ها و سیستم‌های مختلفی دراین خصوص ارایه شده است.

کنترل دارایی‌ها: استفاده از تکنولوژی RFID در روش پیشرفته‌ای چون تکنولوژی شناسایی خودکار دو ارزش ویژه برای کنترل دارایی‌ها دارد. در وهله نخست با استفاده از این سیستم، اطلاعات دقیقی درباره موجودی واقعی اموال دراختیار بوده و امکان وجود مغایرت در موجودی اموال و میزان درج شده در اسناد موجود به حداقل رسیده و در واقع به ‌طور کامل از بین می‌رود.

در وهله دیگر می‌توان ذکر نمود استفاده از این سیستم باعث جلوگیری و کاهش بروز خطا خواهد شد و باعث می‌شود تا هزینه‌های نیروی انسانی به حداقل رسیده و کلیه فرآیندهای تجاری با سرعت و دقت بالاتر و سهولت بیشتری صورت پذیرند.

استفاده در بدن انسان: تگ‌های RFID به‌کار رفته در حیوانات درحال استفاده برای انسان‌ها هستند. پرفسور وارویک در سال 1998 به عنوان اولین فردی است که از این سیستم روی بازوی خوداستفاده کرد. برخی باشگاه‌های شبانه در بارسلون اسپانیا و روتردام هلند از این سیستم برای شناسایی و پذیرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می‌کنند.

استفاده در کتابخانه: در میان استفاده‌های متنوع تکنولوژی‌های RFID می‌توان به استفاده از آن درکتابخانه‌ها اشاره کرد. این تکنولوژی به سادگی جایگزین بارکد شد و روی کتب وCD و DVD الصاق شد.

تگ RFID شامل اطلاعات شناسایی کتاب از قبیل عنوان کتاب و ... بوده و نیازی به استفاده از بانک اطلاعاتی برای دستیابی به این اطلاعات وجود ندارد.

منبع:
www.wikipedia.com

کد خبر 25280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز