سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در یکی از روستاهای شهرستان آبدانان استان ایلام ، کبوتری با راندن مادر بچه خرگوش‌ها از نزد کودکانش، برای آنها مادری می‌کند.

مادری کبوتر داغدیده برای بچه خرگوش‌ها

به گزارش ایرنا، در روستای ˈهفت چشمهˈ از توابع آبدانان یک کبوتر ماده لانه بچه خرگوش ‌ها را تصاحب کرده و به جای مادرشان از آنها نگهداری می‌کند.

رضا رضاییˈ صاحبخانه‌ای که میزبان اجباری این پرنده و بچه خرگوش‌ها شده است، می‌گوید: پاییز امسال یک راس خرگوش سفید را برای نگهداری به منزل آورده و در اتاقی پرورش می‌دادم که پس از گذشت چند ماه، این جاندار شش بچه خرگوش سفید به دنیا آورد.

وی افزود: همزمان با این داستان، یک کبوتر وحشی نیز بدون دعوت وارد اتاق خرگوش‌ها شد و پس از لانه سازی و تخم گذاری تعداد دو جوجه کبوتر سفید رنگ متولد شد که شوربختانه به علت نامشخصی هر دو بچه این پرنده تلف شدند.

این جوان روستایی ادامه داد: پس از تلف شدن بچه کبوترها، در یک اتفاق نادر متوجه شدم که مادر بچه کبوترهای مرده به صورت عدوانی وارد لانه خرگوش‌های نوزاد شده و پس از اخراج خشونت بار مادر آنها، خود بر این بچه خرگوش‌ها پر گشوده و شبانه روز دلسوزانه از آنهانگهداری می‌کند.

رضایی اضافه کرد: مادر بخت برگشته بچه خرگوش‌ها، شب و روز با نگرانی تمام در گوشه اتاق کز کرده و در حسرت نزدیکی به بچه‌های خود روزگار می‌گذراند.

به گفته میزبان، این کبوتر خشمگین در صورت نزدیکی مادر خرگوش‌ها برای تغذیه فرزندانش، با خشونت شدید به خرگوش نگون بخت حمله ور می‌شود و با چنگ و منقار، این مادر محزون را از نوزادان خویش دور می‌کند.

وی یاد آور شد: اکنون، هر روز یک بار کبوتر متجاوز را از لانه خرگوش‌ها می‌راند و عملیات شیر دهی و تغذیه نوزادان ششگانه توسط مادر اخراجی آنان اجرا و بلافاصله کبوتر جوجه از دست داده وارد آشیانه آنان شده و با بی رحمی تمام، مادر واقعی را از کنار جگر گوشه‌های چشم بادامی خود بیرون می‌راند.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر رابطه بچه خرگوش‌ها با دایه مهربان تر از مادر بسیار صمیمی و دیدنی است و در طول روز در زیر پر و بال دایه زورگوی خود، زندگی شیرینی دارند!

دکتر عسگر درویشی مسوول اداره دامپزشکی شهرستان آبدانان این رخداد را بسیار نادر دانست و گفت: اقدام این پرنده وحشی و سرپرستی تحمیلی بچه خرگوش‌ها، هیچ گونه علت علمی و ژنتیکی ندارد و شاید از روی عاطفه و احساسی ناشی از فعل و انفعال‌های روانی این پرنده مغموم باشد.

دکتر ˈحمدالله جایروندیˈ روان شناس آبدانانی نیز اظهار کرد: حسن همجواری، تشابه رنگی، حسرت ناشی از مرگ جوجه کبوتران، احساس‌های درونی و اثرپذیری از محرک‌های محیطی باعث حرکت منحصر به فرد این پرنده باوفا شده است.

فریدون حسینی زیست شناس نیز می‌گوید: همزیستی حیوانات با هم نوع خود و همچنین پیوند عاطفی بین پرندگان از نظر علمی امکان دارد، اما همزیستی جدی و محبت آمیز بین پرندگان و حیوانات دیگر به این شکل، پیشینه علمی مستند و متقن ندارد.

به هر روی، این رخداد بی سابقه که مصداق ضرب المثل ˈدایه مهربان‌تر از مادرˈ شده است، اکنون در طول روز سبب مراجعه شمار زیادی از مردم به آبدانان به ویژه افراد کنجکاو، برای دیدن این روند نادر و دشمنی تجاوزگونه کبوتر سفید با خرگوش بی گناه در روستای هفت چشمه در پنج کیلومتری شمال خاوری شهر آبدانان شده است.

آبدانان 60 هزار نفری در 185 کیلومتری شرق شهر ایلام قرار دارد.

کد خبر 252753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز