همشهری آنلاین: رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: میدان "نقش جهان" اصفهان از خطر حذف از گردونه میراث جهانی و یا تحت خطر قرار گرفتن میراث جهانی دور شد.

سعید بکتاش روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بر اساس نظریه کمیته میراث جهانی و مصوبه این اجلاس"میدان امام اصفهان " از خطر حذف دور ماند.

بکتاش از میراث جهانی یونسکو در اجلاس سی و یکم به منظور ارج نهادن به میراث فرهنگی مردم ایران تشکر کرد.

وی همچنین با تبریک به مردم میراث دوست اصفهان گفت: درباره میدان نقش جهان ، خیلی‌ها قصد شیطنت برای حذف این میراث جهانی را داشتند تا چهره نازیبایی از میراث فرهنگی ایران در دنیا به نمایش بگذارند.

وی افزود:با مصوبه میراث جهانی یونسکو میدان امام اصفهان از خطر حذف دور شد و در فهرست آثار جهانی باقی خواهد ماند.

بکتاش گفت: نامزدی محور فرهنگی- تاریخی شهر اصفهان نیز در این اجلاس مطرح شد و قرار شد در اجلاس سی و دوم،سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان طرح این محور را ارائه دهد و در اجلاس سی و سوم در مورد محور فرهنگی - تاریخی شهر اصفهان تصمیم‌گیری شود.

به گفته عبدالرسول وطن‌دوست نماینده ایران در سی و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی با ابراز رضایت کمیته میراث جهانی نسبت به‌اقدامات مثبت ایران ،میدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در خطر قرار نگرفت.

سی و یکمین اجلاس میراث جهانی که در شهر کریس چرچ نیوزیلند با حضور رئیس مجمع عمومی یونسکو و رئیس کمیته میراث جهانی در حال برگزاری است، تا ‪۲۳‬ ژوئن (‪ ۱۱‬تیرماه) ادامه دارد.

در نشست اعضای کمیته متخصصان یونسکو، ‪ ۴۵‬اثر به عنوان برترین آثار فرهنگی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مشخص می‌شوند.

دراین جلسه همچنین آثاری که به دلایل طبیعی،سوء‌مدیریت یا آلودگی‌های زیست محیطی در معرض تهدید هستند در فهرست میراث درخطر سال ‪ ۲۰۰۷‬قرار می‌گیرند.

در سی و یکمین اجلاس، اعضای کمیته میراث جهانی همچنین به بررسی وضعیت حفاظت از ‪۳۱‬ اثری می‌پردازند که پیش ازاین در فهرست میراث جهانی درخطر ثبت شده‌اند و ممکن است در مورد ثبت برخی محوطه‌ها و بناهایی که نیازمند توجه بیشترند، در فهرست آثار در خطر اقدام کنند.

کد خبر 25274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز