همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: اگر می‌خواهیم عدالت را رعایت کرده و کرامت انسان‌ها را حفظ کنیم، اگر قصد مبارزه با فساد داریم و اگر می‌خواهیم اشتغال ارزان و پرسرعت ایجاد کنیم، باید به حوزه فناوری اطلاعات توجه داشته باشیم.

قالیباف

به گزارش "تهران سما" ، محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ساب پرتال‌های شهرداری تهران و سومین جشنواره ساب پرتال‌های محله های شهر تهران با عنوان جشنواره شکوفا، افزود: بنده در حوزه IT تخصص ندارم و بدون شک در این کار صاحب‌نظر نیستم، اما مدیری هستم که این فناوری، تکنولوژی و ابزار را بهترین بستر می‌دانم تا همه کارها را روی این بستر بگذاریم و حرکت کنیم؛ فرقی هم نمی‌کند که این کارها از جنس نرم یا سخت، فرهنگی یا اقتصادی و اینکه باورهای دینی ما یا موضوعات فرهنگ سنتی و اصیل ایرانی باشند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر بگوییم عدالت مهم‌ترین موضوعی است که می‌خواهیم آن را دنبال کنیم، بدون شک بستر آن در این حوزه قرار دارد. همچنین اگر می‌خواهیم کرامت انسان‌ها را حفظ کنیم، اگر قصد مبارزه با فساد داریم و اگر می‌خواهیم اشتغال ارزان و پرسرعت ایجاد کنیم باید به این حوزه توجه داشته باشیم. چرا که با استفاده از بستر آی تی می‌توان در مدت زمان کوتاه، نیروی جوان و تحصیل کرده را مشغول به کار کرد. مطمئن هستم که راه میانبر همه این بخش‌ها توجه به حوزه IT است، حتی در زمینه برنامه‌ریزی شهری نیز باید به آی تی توجه داشته باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربه‌های دیگران به منظور برنامه‌ریزی و پیشبرد امور، ابراز داشت: اخیرا در سفری که به یکی از کشورها داشتم، سرعت تغییر و تحولات را آنچنان دیدم که شگفت‌زده شدم. حتی به جهت فیزیکی امروز خجالت می‌کشم که بگویم پروژه صدر - نیایش را در مدت زمان 24 ماه ساخته‌ایم چرا که احساس می‌کنم این مدت زمان اصلا قابل مطرح شدن نیست. البته بگذریم که یک بیمارستان دو طبقه 90 تختخوابی را دو ساله می‌سازیم.

وی افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و امروز بسیاری از جوانان و اندیشمندان توانسته‌اند با استفاده از این بسترها، خدمتی به جامعه بشریت بکنند. به عنوان مثال روزی یکی از دوستان ایرانی ما که مسئولیت یکی از شهرهای بزرگ دنیا در این حوزه را بر عهده دارد، برنامه پیش روی خود را برای من ارایه کرد. در این برنامه شاهد بودیم که آن ها از هم اکنون تا سال 2050 به طور روشن دارای یک برنامه هفتگی هستند که در این برنامه مشخص است که هر هفته، چند نفر و با چه ظرفیتی در شهر اضافه می‌شود و چگونه باید مسائل مرتبط با آن‌ها را در ابعاد مختلف کنترل کنند. هنگامی که من این برنامه را دیدم خجالت کشیدم که بگویم ما در اینجا نیز برنامه‌ریزی داریم و به دنبال Smart city و کوچک‌سازی هستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره ساب پرتال‌های محلی در شهر تهران، گفت: ما در حین اینکه کار جشنواره شکوفا را شروع می کنیم، بحث ساب پرتال‌های محلی را نیز دنبال می‌کنیم. این‌ها دست گرمی‌هایی هستند که باعث می‌شوند به واسطه آن‌ها یک کار بزرگ انجام دهیم و جهش جدی را در این حوزه داشته باشیم. ما باید بدانیم در شهرداری تهران چگونه این حرکت را دنبال می‌کنیم و چه مناطقی از شهر را باید در نظر بگیریم تا پیشرفت و توسعه را رقم بزنیم؛ این مورد به هیچ وجه دور از دسترس ما نیست.

وی ادامه داد: مطمئن هستم در صورتی که این حرکت جدی وجود داشته باشد، در بازه زمانی کوتاه می‌توانیم به نتیجه برسیم. با همه وجودم بر این باور هستم که چهار سال، زمان زیادی است و در این مدت می‌توان اقدامات فراوانی را انجام داد. از این رو امیدوارم این اتفاق بیفتد و بتوانیم در این دوره بر این موضوعات تاکید بیشتری داشته باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت در حوزه آی.تی، ابراز داشت: به منظور توسعه در این بخش نیازمند آن هستیم که عدالت را در بستر آی.تی برای شهرمان رعایت کنیم. باید اتفاقی بیفتد تا همه شهر به صورت عادلانه از امکانات برخوردار شوند و اجازه ندهیم که یک منطقه از امکانات مناسبی برخوردار باشد و منطقه دیگری امکانات ضعیف‌تری در این بخش داشته باشد.

دکتر قالیباف ادامه داد: اگر این حرکت آغاز شود و عدالت رعایت نشده باشد، آن منطقه ای که زیرساخت‌های مناسبی در حوزه آی.تی نداشته باشد فاصله بسیار زیادی با سایر مناطق پیدا می‌کند. در اینجا دیگر فاصله ها، فاصله‌های قرن بیستمی نیست بلکه فاصله قرن بیست و یکمی و در مقیاس‌های نوری است.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به توانمند سازی و اهمیت دادن به موضوع دانش در حوزه آی تی تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین نقش حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی این است که در بخش دانش و توانمندسازی، همه شهر را با هم ببیند. به این ترتیب نباید شرایط به گونه ای باشد که در یک محله و منطقه به خاطر برخی ظرفیت‌ها 10 گام جلو بیفتند و در برخی محلات به دلایل دیگر دچار عقب‌ماندگی شوند. اگر اولویت‌ها را تنها در برخی محلات قرار دهیم به دنبال آن اختلاف طبقاتی بزرگی ایجاد خواهد شد. اختلاف طبقاتی که شکاف‌های آن نیز در مقیاس دیجیتالی است و حتما قابل جبران نخواهد بود.

شهردار تهران در پایان بر ضرورت استفاده از ظرفیت اندیشمندان و جوانان در این حوزه تاکید کرد و گفت: بدون شک اگر قرار باشد هر کاری در سطح کشور در این حوزه اتفاق بیفتد، چاره‌ای جز این وجود ندارد که این کار از تهران آغاز شود و در شهر تهران نیز چاره‌ای نیست که از ظرفیت محلات استفاده شود.

بر اساس این گزارش در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره شکوفا تقدیر شد.

کد خبر 252675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز