همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان اینکه "جنگ، تقابل سلاح‌ها نیست بلکه تقابل اراده‌هاست"، اظهار کرد: امروز دشمن و بدخواهان ما باید اراده، ایثار و فداکاری ما را ببینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا که صبح دوشنبه 19اسفند در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه "ما امروز در برابر انواع مشکلات پیش رو با مقدم داشتن منافع انقلاب، نظام و کشور بر منافع شخصی‌مان پیروز خواهیم بود"، گفت: اگر دشمن در روزهای اول انقلاب فکر می‌کرد ایران کشوری ضعیف شده است، امروز برای همه روشن است قوی‌ترین، بزرگ‌ترین و مقتدرترین کشور در این منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی روز شهید را روز ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز توصیف کرد و گفت: روز شهید روز عزت و سربلندی، نه تنها برای یک خانواده که برای یک ملت و تاریخ است.

رییس جمهوری افزود: از خداوند بزرگ می‌خواهیم که قدردان راه و خون شهیدان و ایثارگران و ادامه‌دهنده مسیر و آرمان‌های آنها برای دستیابی به اهداف آنان باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه بخشی از تاریخ هر ملتی را جنگ‌ها، دلاوری‌ها و ایستادگی‌های آن ملت تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: بخشی از هویت یک ملت مربوط به جهاد، مقاومت و ایستادگی آن ملت است.

رییس جمهور اظهار کرد: ملت‌ها حتی در مقاطعی از تاریخ اگر اسطوره بزرگی برای دفاع، ایستادگی و جنگ نداشتند، اسطوره‌ای را آفریده و خلق کردند و داستان‌های رستم و اسفندیار و امثال آنها خلق اسطوره‌هایی برای روحیه‌ دلاوری، ایستادگی، مقاومت، رزم و جنگ و جهاد بوده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: برخی از ملت‌ها نیازی به اسطوره‌های تخیلی ندارند چرا که آنقدر اسطوره‌های واقعی دارند که هر یک از آنها می‌تواند برای تاریخ امروز و فردای ما سرمشق و درس‌آموز باشد.

رییس جمهوری گفت: در تاریخ ایران در قرن‌های گذشته و حتی در ۱۵۰ سال اخیر در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز، شهیدان نقش بزرگی را در حرکت تاریخی و در پیروزی‌های بزرگ ملت ایران داشته‌اند که نمونه آن در انقلاب مشروطه‌، مقاومت تنگستان و قیام جنگل است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در هر مقطع تاریخ‌ساز و مهمی در کشورخون و نقش شهیدان و ایثارگران بسیار پررنگ است، تصریح کرد: نهضت و انقلاب اسلامی هم زمانی اوج گرفت که با خون شهیدان رنگین شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه حرکت نهضت اسلامی ملت ایران از مهر ۱۳۴۱ آغاز شد و با فراز و نشیبی که داشت پیروزی‌هایی در اواخر آبان و آذر به دست آمد، و پس از آن شرایط جدیدی از دی ماه همان سال شروع شد و در فروردین سال ۴۲ که کشتار مدرسه فیضیه اتفاق افتاد، ‌اولین باری بود که انقلاب اوج می‌گرفت، تصریح کرد: نهضت اسلامی در مقاطعی به اوج رسید که دلاوران به صحنه آمدند و خون پاک خود را تقدیم کردند.

حمله صدام به ایران،  جنگی با مظلومیت تمام یک ملت بود 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی شهیدان والامقامی چون شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، رجایی و باهنر، جان خود را در مسیر آرمان‌های انقلاب تقدیم کردند، گفت: هشت سال دفاع مقدس در این بین حال و هوای دیگری دارد؛ ملتی که تازه انقلاب کرده و با صدها مشکل طبیعی مواجه بوده و هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری ندارد، ناگهان مظلومانه مورد تجاوز گسترده قرار می‌گیرد که این با ترور و کشتار در یک خیابان تفاوت دارد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: صدامیان تجاوز و جنگ علیه ملت ایران را در ماه ذی‌القعده یعنی ماه حرام شروع کرده و با تمام امکانات از هوا و زمین و دریا به کشور ما حمله کردند.

رییس جمهوری دفاع مقدس را جنگی با مظلومیت تمام یک ملت برشمرد و گفت: ما در آن دوران و شرایط پس از انقلاب نیروی مسلح آماده‌ای نداشتیم و ارتش در وضع خاصی قرار داشت و در ابتدای مسیر ساماندهی بود؛ همه سلاح‌هایی که در اختیار داشتیم تقریباً غربی بود.

دکتر روحانی با اشاره به کم‌تجربگی و عدم آمادگی نیروهای نظامی کشور برای جنگی تمام عیار و نیز عدم در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمن، گفت: ملت ایران در شرایط ابتدای جنگ بسیار مظلوم بود و رزمندگان کشور مظلومانه با دشمن جنگیدند.

رییس جمهوری اظهار کرد: شهید، شهادت،‌ ایثار و ایستادگی، همواره نقطه اوج روحیه یک ملت است مخصوصاً برای ملتی که تا این حد مظلوم باشد. در آن دوران ما به جز امام راحل، جوان‌های ایثارگر و فداکار و لطف خدا هیچ چیز دیگری نداشتیم.

 دکتر حسن روحانی با بیان اینکه همه باید در برابر عظمت و ایثار خانواده معزز شهدا سر تواضع فرود بیاوریم، گفت: شرایط مظلومانه ملت ایران در دفاع مقدس، عظمت کار شهیدان، جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنان را در آن دوران روشن می‌کند که مظلومانه، تنها و با دست خالی نه در برابر عراق که در برابر دنیا جنگیدند و ایستادگی کردند و خداوند این ملت مظلوم مؤمن ایثارگر را پیروز کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: وحدت، ایمان و اطاعت ملت در برابر رهبری، اتصال امت با ولایت فقیه، ایستادگی و روح بلند امام راحل و اعتقاد مردم به نصرت الهی را از مولفه‌های توفیق ملت ایران در دفاع مقدس عنوان و تصریح کرد: ما باید بتوانیم در مسیر شهیدان، جانبازان و ایثارگران انجام وظیفه کرده و در برابر قدرت‌های دنیا وحدت و انسجام‌ خود را حفظ کنیم.

هیچ اشکالی ندارد که دو جناح با هم رقابت کنند

دکتر روحانی با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد که احزاب سیاسی در کشور وجود داشته و و دو جناح با هم رقابت کنند، افزود: اما زمانی که بحث کشور، ملت، منافع ملی و ارزش‌های انقلابی اسلامی و ملی مطرح است حزب و جناح معنی ندارد و ما باید یک ملت واحد هستیم.

رییس جمهوری ادامه داد: اختلاف هم اگر اختلافی باشد که به تضارب آراء کمک کرده و موجب حرکت فکری باشد خوب است اما اختلافی که به نزاع بیانجامد موجب از بین رفتن توان و نیروها خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار کرد: شهید، خانواده شهید و جانبازان و ایثارگران به هیچ حزبی تعلق نداشته و متعلق به ملت ایران هستند و همه این ملت به شهیدانشان افتخار کرده و وقتی به گلزار شهدا می‌روند عطر آنان را استشمام می‌کنند.

رییس جمهوری با اشاره به روحیه بلند و عظمت جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنان گفت: همه مردم ایران در برابر خانواده‌ شهدا و ایثارگران، تواضع و احترام می‌کنند و ما امروز در کشور نیاز به ایثار به معنی از منافع خود برای ارزش‌ها و آرمان‌های مردم گذشتن داریم؛ همانطور که رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس و شب‌های عملیات با همه مظلومیت، ایثار و از کشور دفاع کردند.

دکتر روحانی با اشاره به دلاوری‌ها، ایستادگی‌های رزمندگان در عملیات‌های گوناگون دفاع مقدس از جمله شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر، تصریح کرد: امروز هم در کشور اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق آمده و از پیچ‌ و خم‌ها عبور کنیم و روح بلند امام و شهدا شاد‌تر و دل رهبری را خوشحال کرده و از همه بالاتر رضای خدا را بدست آوریم، نیاز به آن روحیه داریم. رضای حق بالاترین آرمان و بالاترین هدف برای هر مومن و مسلمان است.

 

دکتر روحانی بیان اینکه ما بدخواه و توطئه‌گر در دنیا هنوز هم زیاد داریم گفت: ما اگر امروز قدرت ایثار و ایستادگی و مقاومت خود را نشان دهیم نمی‌گذاریم توطئه‌گر توطئه‌اش را بر ما اعمال کند. اگر بدخواهان ببینند ما منسجم و یکپارچه‌ایم بدانید سلاح در جنگ پیروز نمی‌شود.

رییس جمهوری افزود: این اراده است که بر اراده دیگری غلبه می‌کند، جنگ تقابل سلاح‌ها نیست تقابل اراده‌هاست. امروز دشمن، بدخواهان و بیگانگان باید اراده و ایثار و فداکاری ما را ببینند.

دکتر روحانی با اشاره به نگاهی که دشمنان در ابتدای انقلاب به کشورمان داشتند گفت: اگر روزی دشمن فکر می‌کرد ایران کشوری است که ضعیف شده است و اگر این خیال خام را داشت و فکر می‌کرد می‌تواند انقلاب و نظام ما را از بین ببرد، امروز برای همه روشن شده است، قوی‌ترین، بزرگترین و مقتدرترین کشور در این منطقه جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهور خطاب به خانواده شهدای حاضر در جلسه با تأکید بر اقتدار ایران در منطقه افزود: امروز بیگانگان می‌دانند در این منطقه بدون حضور و اراده ایران، صلح و ثبات استقرار پیدا نخواهد کرد و این افتخار برای شهیدان شماست. اگر از آنجا به اینجا رسیده‌ایم بخاطر شما ایثارگران، فرزندان شماست. این که از آن سرزمینی که روزی دشمن فکر می‌کرد در حضیض هستیم و امروز در قله قرار گرفته‌ایم، بخاطر شهدای شماست و به خاطر همه آنهایی که برای کشور و برای اعتلای کشور فداکاری کردند.

دکتر روحانی در پایان سخنان خود به مشکلات و شرایط سخت امروز دولت پرداخت و گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که نسبت به خانواده‌های ایثارگران هر آنچه توان دارد انجام وظیفه کند. می‌دانید شرایط دولت شرایط سهلی نیست، مشکلات فراوانی در کنار ما است اما در عین حال ما در این ۶ ماه در حد توانمان قدم‌هایی برداشتیم و ان‌شاء‌الله به حول و قوه الهی قدم‌های بیشتری نیز برخواهیم داشت. هر کاری که کردیم ادای وظیفه است و ان‌شاء‌الله خدا به ما توفیق می‌دهد تا باز هم ادای وظیفه کنیم.

کد خبر 252632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز