دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

گروه حوادث: ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی با ۲۳۹سرنشین، سؤالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.

ماجرای مرموز هواپیمایی که ناپدید شد

سؤالاتی که حالا هرگونه احتمالی را درباره این حادثه ممکن کرده است؛ اینکه هواپیما در یک حادثه تروریستی منهدم شده یا خلبان عمدا باعث سقوط آن شده است. آنچه باعث به‌وجود آمدن این احتمالات شده، زمان ناپدیدشدن هواپیما و از همه مهم‌تر، عدم‌مخابره هرگونه پیام اضطراری یا درخواست کمک از سوی خلبان است. کارشناسان می‌گویند در چنین شرایطی، فقط یک حادثه ناگهانی می‌تواند باعث از بین رفتن هواپیما شود.

در نخستین ساعات بامداد شنبه، هواپیمای مسافربری بوئینگ 777با 227مسافر و 12خدمه فرودگاه کوالالامپور در مالزی را ترک کرد تا راهی پکن، پایتخت چین شود. یک ساعت بعد از پرواز اما، زمانی که هواپیما در 11کیلومتری سطح زمین بود، ناگهان از صفحه رادار محو و ناپدید شد.

احتمال حادثه تروریستی

گرچه خیلی‌ها در همان ابتدا احتمال سقوط هواپیما را مطرح کردند، اطلاعاتی که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد، ناپدیدشدن هواپیمای مسافربری را پر رمز و راز کرد. تاد کورتیس، مهندس سابق ایمنی پرواز شرکت بوئینگ در گفت‌وگو با رویترز گفت: معمولا حوادث هوایی زمانی رخ می‌دهند که هواپیما در حال برخاستن از فرودگاه یا فرود در آن است. اینکه یک هواپیما در زمانی که در ارتفاع 11کیلومتری سطح زمین است دچار حادثه شود، اتفاقی نادر به شمار می‌رود. با این حال ممکن است به‌دلیل نقص در موتور یا نقص فنی دیگر دچار حادثه شود.او ادامه داد: درصورت بروز نقص فنی در هواپیما و حتی از کار افتادن هر دو موتور، خلبان 20دقیقه فرصت دارد که از طریق ارتباط رادیویی درخواست کمک کند. از سوی دیگر این هواپیما، کاملا پیشرفته و مطمئن بوده است؛ بنابراین احتمال دارد که هدف حمله تروریستی قرار گرفته و ناگهان منهدم شده باشد یا اینکه خلبان عمدا باعث سقوط آن شده باشد؛ هر چند اظهارنظر قطعی در این خصوص زود است و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مسافران مرموز

فرضیه خرابکاری در هواپیمای ناپدید شده، زمانی قوت بیشتری پیدا کرد که پلیس مالزی در جریان بررسی‌های انجام شده، اعلام کرد 4نفر از مسافران هواپیمای ناپدیدشده، افراد مرموزی بودند که 2نفر از آنها گذرنامه سرقتی در اختیار داشتند. از سوی دیگر پلیس چین نیز اعلام کرد یکی از افرادی که نامش در فهرست مسافران هواپیمای ناپدیدشده است، در حقیقت مسافر هواپیما نبوده است. این مرد اهل فوجین است که از این منطقه خارج نشده و همچنان در فوجین به سر می‌برد. با همه این شواهد پلیس همچنان مدعی است که سرنخی که نشان دهد ناپدید شدن هواپیما یک حادثه تروریستی بوده، به‌دست نیامده و تنها جعبه سیاه هواپیماست که می‌تواند این معمای مرموز را حل کند. براساس این گزارش، هم‌اکنون 40کشتی و 22هواپیما در اقیانوس در حال جست و جو هستند و این در حالی است که از اندونزی نیز برای ارسال تیم‌های جست و جو درخواست کمک شده است. گفته می‌شود جست و جوگران دیروز توانستند 2لکه نفتی در اقیانوس را که احتمال داشت هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد پیدا کنند اما در جست و جوی این منطقه چیزی به‌دست نیاوردند.

کد خبر 252597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز