گروه شهری: دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان پنجاه و یکمین جلسه خود که به ریاست مرتضی طلایی برگزار شد لایحه تسهیلات تشویقی اسناد نکول شده را بررسی کردند ‌و سرانجام آن‌را به‌تصویب رساندند.

شورای شهر

براساس این لایحه، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از تاریخ ابلاغ مصوبه تا 31تیرماه سال93 خسارت تأخیر تادیه کلیه اسناد دریافتی نکول‌شده - یعنی اسنادی که از سال‌ها پیش پرداخت نشده‌اند و تاریخ سررسید آنها تا پایان سال91 است- را براساس جدول مصوب محاسبه و دریافت کند. این تسهیلات تشویقی فقط شامل کسانی می‌شود که بدهی خود را به‌صورت نقدی و یکجا، شامل اصل بدهی و خسارت تأخیر تادیه به شهرداری تهران پرداخت کنند. آنطور که عنوان می‌شود چنانچه این لایحه روند عملیاتی به‌خود ببیند حدود 395میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری وصول می‌شود.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جلسه دیروز ابتدا این لایحه را توضیح داد که 234میلیارد اصل بدهی مردم به شهرداری است و 450میلیارد تومان جریمه این بدهی‌ها طی 20سال گذشته است. البته همانطور که گفته شده برای وصول این بدهی‌ها موارد تشویقی درنظر گرفته شده است و به‌همین‌خاطر چنانچه همه آنها به مرحله پرداخت برسند در مجموع 395میلیارد تومان می‌شوند.

یکی از تسهیلات تشویقی این لایحه در تبصره یک آن آورده شده است. براساس این تبصره املاک یا مودیانی که مجموع بدهی نکول‌شده آنها بیش از 2میلیارد تومان باشد می‌توانند از تسهیلات تشویقی حداکثر 30‌درصد استفاده کنند و مشمول تسهیلات تشویقی مندرج در جداول نمی‌شوند. همچنین آنطور که دبیر گفت براساس تبصره دوم، شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد مصوبه را تا 15مرداد‌ماه به شورا ارائه کند.

در جریان بررسی این لایحه مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران سؤالاتی را درباره لایحه مطرح کرد و گفت: «آیا دریافت این جریمه‌ها به شکل دیرکرد از نظر فقهی صحیح است؟ و آیا این سنت خوبی است که جریمه‌ها بخشوده شود؟» پاسخ شاکری را کاشانی اینگونه داد: «ملاک عمل در جمهوری اسلامی قانون است. ما باید به کسانی که شرایطی خاص دارند کمک کنیم. به‌عنوان مثال در منطقه‌9 که یکی از مناطق محروم تهران است یک نفر در سال 73حدود 200هزار تومان بدهکار بوده و الان باید 13میلیون بازگرداند.»

اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم موضع خود را در مقابل این لایحه به‌خاطر تشویق برای برگشت طلب شهرداری موافق اعلام کرد و بیان داشت: «یکی از مزایای این لایحه این است که در تبصره‌ها، شهرداری تهران را از گرفتن چک به‌صورت مستقیم برحذر می‌دارد. شهرداری مردم را به بانک معرفی می‌کند و چک‌ها به بانک تحویل داده می‌شود.»

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اما در ادامه تذکر داد: «در حال حاضر در مناطق، شهرداران 50درصد تخفیف می‌دهند. درحالی‌که بخشودگی جرایم باید براساس مصوبه شورا انجام شود.» صلاحی هم در پاسخ به وی تأکید کرد که اگر این مورد انجام می‌شود تخلف است و باید جلوی آن گرفته شود. علی صابری، عضو شورای شهر تهران نیز درخصوص نحوه محاسبه خسارت تأخیر تادیه، توضیح داد: «براساس قانون، شهرداری چیزی به نام سود از مردم دریافت نمی‌کند. این تجمیع نرخ تورم است، سود نیست که سال به سال محاسبه شود.» در نهایت بعد از بررسی پیشنهاد اعضای شورا مصوب شد برای بند یک جدول، شرایطی برای اقشار محروم درنظر گرفته شود که براساس آن کسانی که بدهی‌شان کمتر از 50میلیون تومان است از 80درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

باغ گل ویژه نابینایان

در ادامه جلسه همچنین یک‌فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد باغ گل ویژه نابینایان در یکی از بوستان‌های عمومی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت. پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با طرح این موضوع که هنوز کوچک‌ترین مشکلات معلولان و نابینایان در استفاده از فضاهای شهری حل نشده است، چنین موضوعی را بدون توجیه منطقی عنوان کرد. مجتبی شاکری اما پیشنهاد داد: در مرحله اول شهرداری تهران، چنین گل‌هایی را پرورش دهد و به‌صورت هدیه به نابینایان بدهد که آنها در ابتدا در منازل خود آنها را پرورش دهند و بعد روی ایجاد چنین فضاهایی کار شود.

حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا هم پای این طرح را امضا کرده است. وی پیشنهاد خود را اینچنین بیان کرد: «از نظر فنی جداسازی کسانی که مشکلات جسمی و معلولیت دارند از جامعه کار درستی نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود، در هر یک از پارک‌های موجود در شهر فضاهای اینچنینی ایجاد شود.» اما علی صابری که خود این پیشنهاد را طرح کرده است گفت: در تمام دنیا ایجاد چنین باغ‌هایی در دستور کار قرار دارد و ایجاد چنین فضایی برای دانش‌‌آموزان نابینا برای لمس کردن و آشنایی با گل‌ها لازم است. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک‌فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

تذکرات اعضای شورای شهر

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم در جلسه دیروز بر ساماندهی موانع و خطر گاردیل‌های بی‌آرتی بزرگراه امام علی توسط شهرداری منطقه تأکید کرد. وی همچنین به بازدیدی که از منطقه6 شهرداری داشت اشاره کرد و گفت: «بزرگ‌ترین دغدغه شورایاران این منطقه که در نهایت مشکل اصلی اهالی این منطقه نیز هست، تخریب اماکنی است که در اطراف دانشگاه تهران به جهت اجرای طرح ساماندهی دانشگاه صورت گرفته است. بهتر است دست‌اندرکاران این طرح برای رفع زود هنگام آن اقدامات مؤثری انجام دهند چراکه این املاک تخریبی تبدیل به اماکن گردهمایی برخی ناهنجاری‌های اجتماعی شده است که برای ساکنان آن اطراف، مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.»

اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز طی تذکری تأکید کرد که مدیریت پارک طالقانی به شهرداری منطقه3 بازگردانده شود. دوستی همچنین در ارتباط با بازتاب برخی اخبار در روزنامه همشهری و عملکرد روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه برخی رسانه‌ها ازجمله روزنامه همشهری در ارتباط با موضوعات و واکنش‌هایی که اعضای شورا در جلسات دارند، به‌گونه‌­ای قلم می‌زنند که انگار تنها آن اعضا حضور دارند و سایر اعضای شورادر تصمیم‌­گیری‌­ها و برنامه‌ها نقشی ندارند. وی با صراحت اعلام کرد که از روزنامه همشهری و روابط عمومی شورای شهر می‌خواهیم که سخنان مرا انعکاس ندهند. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا نیز برای حفظ درختان تأکید کرد که شهرداری­‌ها باغات را شناسایی و برای هر یک شناسنامه صادر کنند و درخت‌­ها را هم پلاک کوبی کنند.

مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با اشاره به تأکیدات رهبری انقلاب مبنی بر وجود مشکلات فرهنگی و برنامه‌ریزی مدون و پیگیرانه مسئولان برای رفع این مشکلات گفت: پیشنهاد می‌شود که معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحول عمیقی را در شکل و محتوای برنامه‌های فرهنگی ایجاد کنند. عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این خصوص گفت: دغدغه رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته با طرح موضوع شبیخون فرهنگی شکل گرفت و از همان سال‌ها مسئولان نظام باید روی این موضوع دقت و توجه می‌داشتند.

پاسخ مثبت اعضای شورا به پیشنهاد همشهری

در جلسه دیروز حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا بر انجام معاینه فنی در آستانه روزهای نوروزی تأکید کرد. وی آماری را ارائه کرد که براساس آن در سال گذشته، 32درصد از خودروهایی که جهت معاینه فنی مراجعه کرده بودند، نقص فنی‌شان می‌توانست در تصادفات مؤثر باشد اما با این اقدام به همین میزان نقشی در تصادفات نداشته‌اند. وی همچنین از هماهنگی به عمل آمده با مرکز معاینه فنی بیهقی جهت مراجعه اعضای شورا برای معاینه فنی خودروهایشان خبر داد. گفتنی است این پیشنهاد را قبلا روزنامه همشهری برای ترغیب سایر شهروندان به معاینه فنی خودروهایشان به اعضای شورا داده بود. طبق هماهنگی به عمل آمده، روز پنجشنبه این هفته از ساعت 6 تا 7 بعدازظهر برای معاینه فنی خودروهای اعضای شورا درنظر گرفته شده است.

 

کد خبر 252577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز