گروه سرزمین: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها که دیروز در انزلی برگزار شد، گفت که حفاظت محیط‌زیست، مولفه‌ای مهم در اقتصاد مقاومتی است.

معصومه ابتکار، مدیریت منابع آب و انرژی را از نقاط ضعف رویکردها و سیاست‌های کشور اعلام کرد و افزود: مدیریت منابع آب و انرژی نیازمند یک راهبرد است که اقتصاد مقاومتی می‌تواند آن را فراهم کند.

وی با اشاره به همگامی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توسعه پایدار، یادآور شد: بدون توجه به ظرفیت‌های زیستی و مدیریت صحیح منابع خاک، آب و انرژی قادر به مقاوم‌کردن اقتصاد و دستیابی به توسعه پایدار نخواهیم بود. بر این اساس باید برنامه‌ها و سیاست‌های ملی به‌ویژه در بحث محیط‌زیست انسانی مبتنی بر این رویکرد تدوین و ارائه شود.

ابتکار در جمع مدیران کل محیط‌زیست سراسر کشور گفت که اگر محیط‌زیست در رأس هرم تصمیم‌گیری قرار بگیرد، با حداقل عوارض و برداشت از منابع پایه روبه‌رو می‌شویم. او در انتقاد از بهره‌برداری بی‌ضابطه از طبیعت هم گفت که حتی اگر مساحت ایران 3تا 3/5 برابر اکنون و منابع آب، خاک و جنگل نیز 3برابر می‌بود با این نوع برداشت باز هم کفایت نمی‌کرد. در عین حال ابتکار نگاه روشن و مثبت رئیس‌جمهور به مباحث محیط‌زیست را امیدوارکننده خواند و یادآور شد: در برنامه تبلیغاتی دکتر روحانی یکی از مولفه‌های اصلی بحث محیط‌زیست بود و اقتصاد سبز امروز همان نگاه اقتصاد مقاومتی با زبان و رویکرد دیگر است. به گفته ابتکار اگر هزینه‌هایی را که به طبیعت وارد می‌کنیم کاهش دهیم، اقتصاد ما پایدار می‌شود.

آلودگی هوا مسئله ملی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آلودگی هوا را از جدی‌ترین مسائل ملی دانست و گفت که اقدامات بسیار خوبی در موضوع آلودگی هوای شهرها و مقابله با گردوغبار رخ داده است. او در ادامه به ارسال لایحه هوای پاک به مجلس اشاره کرد و افزود: به‌زودی سیاست‌ها و برنامه‌هایی که طی آن وظایف و تکالیف دستگاه‌های مختلف تشریح شده در دولت ارائه می‌شود. به گفته ابتکار با همراهی شهرداری‌ها معضل آلودگی هوای کلانشهرها را می‌توان برطرف کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که پیش از این هم از کیفیت پایین سوخت انتقاد کرده بود باردیگر درجمع مدیران ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها کیفیت نامطلوب سوخت را از معضلات مهمی دانست که متولیان سوخت و مراجع مربوطه آن را انکار می‌کردند. این درحالی بود که طی سال‌های اخیر سوخت فوق‌العاده آلوده‌ای در کشور توزیع شده اما اکنون وزارت نفت برای اصلاح سوخت اعلام همراهی کرده است.

ابتکار در ادامه، ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌ها را روشن‌کننده مسیر توسعه خواند و افزود: طرح‌های بزرگ مشمول انجام مطالعات زیست‌محیطی هستند. ارزیابی زیست‌محیطی فقط یک مطالعه نیست بلکه یک برنامه اجرایی برای کاهش عوارض و آثار مخرب طرح در محیط‌زیست است بر این اساس، باید سازوکاری مؤثر برای اجرایی شدن نتایج ارزیابی‌ها وجود داشته باشد.

لزوم پایش هوا، آب، خاک

سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با داشتن توانمندی برای پایش، به‌طور مستمر وضعیت شاخص‌های آب، هوا و خاک را پایش و در نهایت گزارش وضعیت را تهیه و ارائه کند. ابتکار با بیان این مطلب به استفاده از فناوری‌های نوین برای پایش هوا، آب و خاک تأکید کرد.

حفاظت از منابع آب و رودخانه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که ابتکار به آن اشاره کرد و گفت که مدیریت منابع آب و پسماند بسیار اهمیت دارد. گیلان نمونه بارز استانی با ظرفیت فوق‌العاده زیستی و ارزش‌های بالای طبیعت است اما گرفتار معضل پسماند، فاضلاب و توسعه ناپایدار است.

او مهم‌ترین معضل تالاب انزلی و پارک ملی بوجاق را مدیریت‌نشدن بخش عمده پساب‌ها و فاضلاب‌هایی عنوان کرد که وارد این دو منطقه می‌شود. در عین حال، ابتکار طرح ایجاد مسیر سبز و ساحل پاک را گام اول برای اجرای مدیریت پسماند دانست و افزود: با تفاهمنامه‌ای که با استانداران 6استان به امضا رسید، مدیریت پسماند به‌ویژه در استان‌های شمالی، ساحلی به‌ویژه در گیلان به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

به باور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، باید با همت شهرداری‌ها و شوراها، استانداران وزارت کشور یک‌بار برای همیشه مسئله پسماند به شکل صحیح مدیریت شود. البته دولت هم در سال 93برای مدیریت پسماندها، فاضلاب‌ها و رفع آلودگی‌ها اعتبارات خوبی پیش‌بینی کرده است.

لزوم اصلاح الگوی مصرف آب

بحران کم‌آبی و خشکسالی از دیگر موضوعاتی بود که بخشی از سخنان ابتکار را به خود اختصاص داد. او گفت که در بخش آب نیز دولت یارانه سنگینی می‌دهد که این هزینه واقعی آب را کاهش می‌دهد براین اساس، اصلاح الگوی مصرف ضروری است. علاوه بر این، الگوی مصرف انرژی هم باید تغییر کند و این مستلزم تغییرات بهای آب و انرژی است.

ابتکار با اشاره به تأثیرات آلودگی شدید هوای 8کلانشهر بر سلامت 35میلیون ساکن این شهرها و تحمیل هزینه‌های سنگین بر سلامت شهروندان گفت که اصلاح الگوی مصرف انرژی در نهایت این هزینه‌ها را کاهش و سلامت مردم را افزایش می‌دهد.

کد خبر 252432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز