چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

لی‌لا رضایی: گفت‌وگو با علی تفرشی، خواننده سمفونی ایثار.

بعید نبود، خواننده‌ای همچون علی تفرشی، برای اجرای سلوی سمفونی با عظمتی چون «ایثار» از جانب مجید انتظامی، دعوت به همکاری شود؛ چرا که تفرشی علاوه بر فعالیتی که در زمینه موسیقی پاپ دارد، تحصیل‌کرده رشته موسیقی است و به موسیقی کلاسیک نیز اشراف دارد. جدای از این‌ها او پیش از این تجربه همکاری با این آهنگساز زبده را در کارنامه هنری خود داشته است.

 به بهانه اجرای آواز توسط این خواننده و همراهی او با استاد مجید انتظامی در سمفونی ایثار، گفتنی‌های او را مرور می‌کنیم. وی درباره انتخابش در این سمفونی می‌گوید: «سال 83 ، من این کار را خواندم و در استودیو آن را ضبط کردیم. هنگام اجرای زنده، نیز از من خواسته شد تا با گروه، همراه شوم.

 مبنای آشنایی ما برمی‌گردد به زمان ساخت «بوی پیراهن یوسف». آن زمان ایشان به دنبال خواننده‌ای برای اجرای موسیقی این فیلم بودند که اتفاقاً خیلی هم روی این قضیه که چه کسی آن را بخواند، حساسیت داشتند؛ که به ایشان معرفی شدم و با هم آشنا شدیم.

 در این آشنایی با خود کار آشنا شدم و قرار استودیو گذاشته شد. کار را اجرا کردیم و خوشبختانه صدای من روی موسیقی نشست.»

به گفته تفرشی این آشنایی به فیلم «بوی پیراهن یوسف» برمی‌گردد و قبل از آن انتظامی تنها شناختی که از او داشت، به سابقه تحصیلی او برمی‌گردد: «من در هنرستان موسیقی درس خوانده و  از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌ام و دانشجوی رشته موسیقی در دانشگاه نیز بوده‌ام.»

او انتخاب را به دلیل صدایش می‌داند: «شاید چون خواننده تنور هستم. این انتخاب صورت گرفت و از طرف دیگر مهم این است که آهنگساز بر چه مبنایی قرار است کار را بسازد. اوست که بر اساس آهنگی که نوشته، در نظر می‌گیرد که کدام خواننده باید آن را بخواند و بر اساس وسعت و رنگ صدای خواننده و هماهنگی آن با اثری که نوشته، او را انتخاب کند.
شاید به جرأت بتوانم بگویم که تاکنون 170 اجرای مختلف چه با ارکستر خودم، چه در موسیقی پاپ و چه موسیقی ارکسترال داشته‌ام. ولی اجرا با ارکستر سمفونیک برایم خیلی جالب، جذاب و دوست‌داشتنی است.»

او به عنوان خواننده پاپ در اجرای این سمفونی می‌گوید: بحث جذب مخاطب یک طرف قضیه است ولی من فکر می‌کنم انتخاب من، از جانب آقای انتظامی، نوع و جنس کار بوده است. شاید، این‌که بگوییم ایشان به فکر این بوده‌اند که از وجود مثلاً علی تفرشی برای کشاندن مخاطب به سالن اجرا، استفاده کرده، درست نباشد. ایشان قبل از هر چیز به توانایی و اجرا فکر کرده است که آیا خواننده توانایی و قدرت خواندن کار را دارد یا خیر؟»

او ویژگی خاص این سمفونی را از دیدگاه خودش این‌گونه تعریف می‌کند: از ویژگی‌های مهم آن، این است که به منظور خاصی ساخته شده و اسمش هم رویش هست؛ «ایثار»! خواندن در حال و هوای فداکاری، ایثار، میهن‌دوستی و ... از ویژگی‌های این اثر است. تمامی این ویژگی‌ها در این کار در نظر گرفته شده است و برای همین کار، خاص شده است؛ هم در ساختار و ملودی و هم در شعر و... کاملاً به این فاکتورهایی که نام بردم، مثل ایثار و فداکاری و... توجه شده است؛ آن‌قدر که حتی در جایی که کلام نیست هم حس‌ها را می‌شود دریافت کرد.»

با توجه به این تعاریف او زمانی را صرف تمرین و هماهنگی کرده است: «تقریباً یک هفته قبل از اجرا با من تماس گرفته شد. سه جلسه با ارکستر سمفونیک و کر تمرین داشتم و در حقیقت روز اجرا چهارمین روزی بود که کار را می‌شنیدم و اجرا می‌کردم.»

اگر به نظرتان این 3 جلسه زمان کمی برای اجرا با یک ارکستر است او این تجربه را دارد: «برای سمفونی پیامبر(ص) هم که پارسال آن را اجرا کردم، با سه جلسه تمرین، کار را بستم. البته، ایثار را در سال 83، در استودیو، خوانده بودم ولی «پیامبر»(ص) را اصلاً نشنیده بودم و نخوانده بودم. با سه جلسه تمرین، اجرای خوبی  توانستم داشته باشم.شاید برای من یک جلسه تمرین هم کافی بود ولی یک جلسه، برای تمرین ارکستر جواب نمی‌دهد و کافی نیست.»

به هر حال برای هماهنگ شدن با هم احتیاج به جلسات زیاد تمرین هست. برای من به عنوان خواننده و این‌که بتوانم با نوازنده‌ها و رهبر و کر هماهنگ شوم.او در ادامه می‌گوید: «به عنوان تک‌خوان و سولیست در این کار حضور داشته‌ام. شاید بشود گفت همانند سازی که به صورت سولو، اجرای قطعه کرده است.»

او به عنوان یک خواننده پاپ نظر مثبتی به این‌گونه آثار دارد: «این تیپ کارها را در ژانر سمفونیک می‌پسندم، همچنین نوع اجرا با ارکستر سمفونیک را بسیار دوست دارم. در حقیقت می‌شود گفت حرفه‌ای‌ترین نوع اجرا، اجرا با ارکستر سمفونیک است؛ کاری حرفه‌ای، جذاب و جدی! همیشه از این سبک استقبال می‌کنم و امیدوارم در آینده با موضوعات مختلف دینی چنین اجراهایی داشته باشم.»

به نظر او دسترسی به موسیقی پاپ خیلی ساده‌تر از دسترسی به انواع دیگر موسیقی است؛ هم به لحاظ ضبط در استودیو، هم در اجرای کنسرت‌ها. او  در ادامه می‌گوید: «... چون ارکستر سمفونیک تشکیل شده از تعداد زیادی سازهای مختلف که برای ضبط در استودیو، هزینه‌برند و نیز برای اجراهای زنده نیز نیاز به هزینه بالایی دارند و همچنین با توجه به این‌که مکان خاص خودشان را می‌طلبند، به سادگی نمی‌شود آن را عرضه کرد.

 ولی موسیقی پاپ، هم در ضبط و هم در اجرای کنسرت و... مشکلات موسیقی کلاسیک و یا سمفونی را ندارد. شما با چند ساز می‌توانید یک موسیقی پاپ را در استودیو ضبط کنید و با همان سازها اجرای زنده داشته باشید. طبیعی است این شکل بیشتر قابل اجراست ولی اجرا با ارکستر سمفونیک را خیلی می‌پسندم. در حقیقت با سلیقه من خیلی هماهنگ است. البته کار چندان ساده‌ای نیست. کار با ارکستر سمفونیک، توانایی، علم و سواد می‌خواهد و نیز تمرکز بسیاری بالایی نیاز دارد.»

با این حال او معتقد است که برای خواندن هر اثر باید اعتقاد و علاقه داشت: «اعتقاد و عشق به کاری که انجام می‌دهید، در پیشرفت و موفقیت آن و نیز انتقال آن به مخاطب، نقش مهمی دارد. من اگر به کاری اعتقاد نداشته باشم آن را انجام نمی‌دهم. باعث افتخار من است که در چنین آثاری به عنوان خواننده حضور داشته باشم.»

به گفته تفرشی بزرگ‌ترین سهم او در جنگ و جبهه اجرای چنین قطعاتی است: «در حقیقت هر هنری، هدف و رسالت خاص خود را باید داشته باشد. من هم سعی کرده‌ام، همیشه هدفی را دنبال کنم. به هر حال هنر رسالت و هدفی دارد. بزرگترین سهم من اجرای این قطعات است.»

کد خبر 25236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز