سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکترها به زودی می‌توانند اطلاعات پزشکی ضروری زیر را پوست بیماران ذخیره کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وسائلی به اندازه یک دانه برنج که با یک سوزن زیر پوست کاشته می‌شوند، می‌توانند دسترسی سریع پزشکان در اتاق اورژانس را به سوابق بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن را امکان‌پذیر کند.

انجمن پزشکی امریکا می‌گوید این وسائل" ایمنی و کارآیی مراقبت از بیماران" را با کمک به شناسایی بیماران و فراهم‌کردن امکان دسترسی ایمن به اطلاعات بالینی بهبود می‌بخشند.

این "برچسب‌های شناسایی با فرکانس رادیویی" (RFID) هم اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال ‌- مارت و سایر کسب و کارها با فرستادن پیام‌ کوتاه رادیویی که می‌توان آسانتر از بار کد آنها را اسکن کرد، برای سرعت بخشیدن  به  سیستم‌های فروش به کار می‌روند.

اما به گفته این کمیته این وسائل "همچنین ممکن است برخی خطرات جسمی،  به خطر انداختن حریم شخصی بیمار و یا سایر خطرات اجتماعی را به دنبال داشته باشند."

نگرانی اصلی در مورد محافظت از اطلاعات شخصی ذخیره‌شده در این وسائل است.

همچنین نگرانی‌های بهداشتی هم وجود دارند. با اینکه وسائل قابل‌برداشت هستند و طور طراحی شده‌اند که در محل کاشته‌شدن باقی بمانند، اندازه کوچک انها می‌توانند به آنها امکان دهد تا به سایر قسمت‌های بدن شخص حرکت کنند.

آنها همچنین ممکن است به با سایر وسائل الکتریکی مانند دفیبیریلاتورها (شوک‌دهنده‌ها) تداخل کنند و هنوز روشن نشده است که آنها چه تاثیری بر داروهای تجویر‌شده برای فرد دارند.

این گزارش نتیجه‌ می‌گیرد که استفاده از RFID ‌ برای مقاصد پزشکی گسترش خواهد یافت.

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تنها کاربرد برچسب‌های غیرفعال (passive) را برای کاشتن در انسان مورد تایید قرار داده است که پس از نصب نمی‌توان آنها را تغییر داد و ظرفیت و گستره انتقال محدودی دارند.

همچنین تنها اجازه داده شده است که این وسائل کد شناسایی منحصر به فردی داشته باشند تا از حریم شخصی بیمار حفاظت شود.

ممکن است در آینده FDA استفاده از وسایل "فعال" (active) را تایید کند که حاوی باتری‌های درونی هستند و می‌توان بر حسب تغییرات وضعیت بیمار آنها را روزآمد کرد.

این انجمن هشدار دارد که "عواقب اجتماعی بالقوه" این وسائل مانند استفاده از آنها برای تحت نظر گرفتن افراد ممکن است آزادی‌های فردی را محدود کند.

توصیه شده است که این وسائل بدون رضایت آگاهانه بیماران کاشته نشوند و پزشکان استفاده بر استفاده از آنها نظارت کنند.

کد خبر 25212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز