رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: قسط دوم منابع محدود شده ایران طی ۲‌روز آینده واریز می‌شود.

به گزارش مهر، ولی‌الله سیف با اشاره به اینکه قسط اول توافق ایران با 1+5 به‌حساب بانک مرکزی در سوئیس واریز شده، گفت: مشکلی برای برداشت پول قسط اول نداریم. او تأکید کرد که البته قسط دوم به‌حساب بانک ژاپن واریز شده، اما هنوز به‌حساب بانک مرکزی نرفته است.

این مقام دولتی تصریح کرد: ما بنا به مصلحت‌هایی تصمیم گرفتیم که قسط دوم به جای بانک سوئیس به بانک ژاپن واریز شود. سیف با بیان اینکه بخشی از این پول‌ها صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود، تصریح کرد: ما امروز برای واردات کالاهای اساسی به‌خصوص در بخش واردات دارو و تجهیزات پزشکی هیچ نوع محدودیتی نداریم. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: یک بخش دیگر از این درآمدها صرف خرید کالاهای تحریمی همچون قطعات خودرو خواهد شد و 4.2درصد از این منابع نیز در هر زمینه‌ای که بخواهیم می‌توانیم استفاده کنیم. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بانک‌های داخلی ادعا کردند که قسط اول به‌حساب بانک‌های داخلی نیامده است، بیان کرد: اصولا حساب ارزی به‌حساب بانک‌های داخلی واریز نمی‌شود و این پول در حساب ارزی ایران در بانک مرکزی سوئیس است. سیف افزود: ایران هر زمان که بخواهد می‌تواند برای خرید کالاهایی که اشاره شد، از این پول برداشت کند.

قسط دوم ارزهای بلوکه شده ایران را بازهم ژاپنی‌ها دادند و قرار است با چند روز تأخیر به‌حساب بانک مرکزی در خارج از کشور واریز شود. این بار 450میلیون دلار آزاد شده تا مجموع دریافتی ایران از 4.2 میلیارد دلار توافق شده در ژنو به یک میلیارد دلار برسد. 12بهمن ژاپنی‌ها 550میلیون دلار را به‌حساب بانک مرکزی در سوئیس واریز کردند و رئیس‌کل بانک مرکزی تأیید کرده که این پول واریز شده، اما قسط دوم را تا فردا یا پس فردا دریافت می‌کند. شنبه آینده 17اسفندماه که از قضا بانک‌های جهان تعطیل هستند، قسط سوم به میزان 550میلیون دلار واریز می‌شود. به گزارش همشهری، پس از ژاپن نوبت هند و کره‌جنوبی از خریداران عمده نفت ایران است که بدهی نفتی خود را پرداخت کنند.

آمادگی 3 بانک ژاپنی برای تسویه مبادلات بانکی

خبر دیگر اینکه براساس مذاکرات به عمل آمده بین مقامات ایران و مقامات ژاپنی و در راستای تفاهم ژنو، 3 بانک بزرگ آن کشور آمادگی خود را برای انجام عملیات تسویه مربوط به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کردند. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌های توکیو میتسوبیشی (BTMU)، گروه بانکی سومیتومو میتسویی(SMBC) و میزوهو بانک ژاپن، آمادگی خود را برای تسویه مبادلات بانک‌های ایرانی برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کرده‌اند.

کد خبر 252098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز