همشهری آنلاین: نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مجموع درآمد نفتی کشور در دولت‌های نهم و دهم را ۸۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، هادی قوامی در نشست تبیین راهبردهای فرهنگی برنامه اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی، گفت: با وجود اینکه درآمد نفتی کشور در دولت‌های نهم و دهم به نسبت برنامه سوم و چهارم رشد زیادی داشت، اما منجر به شکوفایی اقتصادی نشد.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور در برنامه چهارم که 5.6 درصد بوده در برنامه پنجم به 5.5 درصد رسیده است؛ این در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز 1404 نرخ رشد سالانه کشور باید به هشت درصد می‌رسید.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود افزایش میزان درآمدهای نفتی و بودجه سنواتی کشور، نرخ رشد اقتصادی و بهره‌وری کشور تغییر نداشته و نتوانسته‌ایم اهداف برنامه‌ها را محقق کنیم.

قوامی اضافه کرد: بودجه سال جاری یک میلیون و 740 هزار میلیارد ریال و بودجه سال آینده نیز در مجلس با دو میلیون و 100 هزار میلیارد ریال بسته شده و این نشان می‌دهد که رقم بودجه نیز هر ساله رشد می‌کند، ولی باز هم اتفاق خاصی از لحاظ رشد اقتصادی در کشور ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس گزارش رسمی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری منفی 5.6 درصد است که دولت به دنبال رساندن رشد اقتصادی سال آینده به مثبت یک درصد است.

قوامی، راهکار رشد اقتصادی در کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی را توجه به اقتصاد محلی و بومی دانست و از مهمترین علت‌های پایین بودن رشد اقتصادی کشور را درون‌زا نبودن اقتصاد ایران ذکر کرد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد خود را درون‌زا تعریف نکنیم و با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی همسان نکنیم، نمی‌توانیم امیدی به رشد اقتصادی داشته باشیم.

کد خبر 252076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز