مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویروسی که برای ۳۰ هزار سال در حالت انجماد به سر می‌برد، دوباره به زندگی بازگشته ‌است،‌درحالی که توانایی آلوده‌سازی و ازبین بردن موجودات را در خود حفظ کرده‌است.

ویروس

براساس گزارش BBC، دانشمندان دریافته‌اند این ویروس که دههاهزار سال در میان یخ‌های قطبی منجمد شده‌بود، دوباره به زندگی بازگشته و قابلیت آلوده‌سازی خود را به دست آورده‌است.

این ویروس جدید در سرزمین‌های منجمد سیبری کشف شده و به خانواده‌ای از ویروس‌های غول‌پیکری اختصاص دارد که درحدود 10 سال پیش کشف شده‌اند. این ویروس که ابعادی برابر 1.5 میکرومتر دارد پیتوویورس نام داشته و بزرگترین ویروسی است که تاکنون کشف شده‌است. یک میکرومتر برابر یک میلیونیوم یک متر است.

ویروس‌های غول‌پیکر در مقایسه با ویروس‌های معمولی مانند ویروس‌های آنفولانزا و ایدز که معمولا 10 ژن دارند، حاوی مقدار زیادی ژن هستند و برخلاف دیگر ویروس‌ها می‌توان این ویروس‌های بزرگ را به‌راحتی درزیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

محققان مرکز ملی مطالعات علمی در دانشگاه مارسی فرانسه می‌گویند این ویروس جدید تقریبا هیچ وجه تشابهی با ویروس‌های غول‌پیکر دیگری که پیش از این کشف شده‌بودند ندارد، از این رو اولین عضو از خانواده‌ای جدید از ویروس‌ها به‌شمار می‌رود که از قابلیت آلوده ساختن آمیب‌ها برخوردار است اما سلامت انسان را تهدید نمی‌کند.

بااین‌همه بازگشت دوباره ویروس به زندگی از زاویه‌ای دیگر سلامت انسان‌ها و حیوانات را تهدید می‌کند: شاید خطر‌های دیگری در دل سرزمین‌های منجمد وجود داشته باشند که با توجه به گرمایش جهانی و توسعه جوامع شهری به میان سرزمین‌های منجمد، زنده‌شدن دوباره آنها برای انسان‌ها دردسرآفرین باشد.

این ویروس جدید در عمق 30 متری منطقه چوکوتکا در شمال شرق سیبری کشف شده‌است. دانشمندان با آلوده‌ساختن کلونی‌های آمیبی به این ویروس تلاش کردند تا دریابند آیا ویروس حاوی مواد عفونی است؟ نتیجه این آزمایش مرگ آمیب‌ها بود و دانشمندان دریافتند ویروس‌ها پیش از اینکه آمیب‌ها را نابود کنند،‌درون آنها تکثیر می‌شوند. محققان این کشف جدید را قدمی مهم در مسیر ریشه‌کن کردن بیماری‌های مختلف می‌دانند و معتقدند این ویروس می‌توانند به پرسش‌های زیادی درباره سیاره زمین پاسخ دهند.

کد خبر 252040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز