همشهری آنلاین: سیزدهم فروردین روز آشتی مردم با طبیعت است، روزی که مردم به دل طبیعت پناه می‌برند تا سالی سبز و پر از نشاط را برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند. سالی که پر از سبزی باشد، پر از هوای سالم، پر از امنیت طبیعت، پر از آب، پر از ورزش، پر از خنده و... سال نکوی دیگر.

azadegan

هیچ ایرانی نیست که خاطره خوش و لذت‌بخشی را از روز طبیعت (سیزه بدر) در صندوقچه ذهن خود نداشته باشد. روزی که اهالی خانواده و اقوام و فامیل دور هم جمع می‌شوند و با رفتن به طبیعت کوه، بوستان، دشت، صحرا و دریا واپسین روز نوروز را جشن می‌گیرند.

مادران ایرانی از یکی دو روز قبل از سیزدهم فروردین  به فکر تدارک ناهار و آش هستند و پدرها و فرزندان بر سر رفتن به این بوستان یا آن کوه یکی به دو می کنند. دست آخر هم خانواده‌ها صبح زود سیزدهم فروردین با هم از خانه بیرون می زنند و تا دمادم غروب دور هم می مانند.

بچه‌ها مشغول توپ‌بازی، دوچرخه، قایم باشک و تابی که پدر با یک طناب محکم بر درخت برای‌شان بسته و زن‌ها نیز دور همی سخن از هر دری و سفرهای نوروزی و دید و بازدید، آخرین اتفاقات رخ داده درون فامیل و ...، مردها هم که قطعا بحث‌های سیاسی، بازار کار و گرانی و اوضاع اقتصادی بعد از نوروز، نقل تخمه شکستن‌ها و میوه خوردن‌هایشان هست. جوان‌تر ها هم که معلوم است یا مشغول بازی وسطی، یا سر در لب تاب و تبلت، یا چک کردن آخرین جوک‌های سال و رد و بدل کردن بلوتوث و چه خبر از دانشگاه و محل کار جدید و ...

سیزدهم فروردین تاریخی دیرینه در ایران زمین است که سینه به سینه و نسل به نسل گشته تا به سده و دهه ما رسیده، مراسمی که هر سال توسط بسیاری از مردم اجرا می شود و روزی خاطر انگیز برای همه آنهاست.

ما امروز تلاش داریم با معرفی برخی از بوستان‌های تهران در همه نقطه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی پیشنهاد خوبی را برای فردای شما داشته باشیم تا شما راحت‌تر و با دسترسی آسان‌تری بتوانید از نزدیک‌ترین بوستان زیبای محدوده خود دیدن کنید.

بوستان طالقانی:

بوستان طالقانی تهران یکی از بوستان‌های فرامنطقه‌ای است که در تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد و 310 هزار مترمربع مساحت دارد و از طریق پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل می‌شود.

مسجد، 2 زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی (بسکتبال و پینگ پنگ)، بوفه، برکه، بیش از 30 آلاچیق، محل‌های مخصوص طبخ کباب و سرویس بهداشتی از امکاناتی است که در بوستان طالقانی برای عموم مردم تعبیه شده است.

همچنین باغ‌موزه‌ دفاع‌مقدس نیز روبروی بوستان طالقانی و در کنار مترو شهید حقانی واقع شده‌ است که امکان بازدید همزمان را برای شهروندان فراهم کرده است.

این بوستان به نظر محل خوبی برای سیزه بدر شاد در کنار خانواده می‌آید چرا که یک پارکینگ بزرگ نیز روبروی آن قرار دارد.

آدرس: این بوستان در مجاورت با بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی قرار دارد و همچنین ایستگاه‌های متروی همت و حقانی در خط یک مترو در کنار آن قرار دارند و از همین جهت دسترسی شهروندان به این بوستان را راحت کرده‌اند.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان طالقانی.

بوستان ملت:

مساحت این بوستان ۳۴ هکتار است که حدود 23 هکتار آن به چمن‌کاری، 3.2 هکتار آن به جنگل‌کاری و20 هکتار آن به گل‌کاری اختصاص یافته است.

سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.

بوستان ملت

در قسمت بالایی پارک یک آب نمای پله‌پله‌ای را می‌توانید مشاهده کنید که در دو سمت آن راه پله‌ای وجود دارد که شما را به سمت بالا هدایت می‌کند. مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران زمین نیز یکی از جاذبه‌های بوستان ملت است که در سراسر پارک و به ویژه در کنار پلکان بزرگ آن مشاهده می‌شود؛ مشاهیری همچون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج، مجسمه مادر در این پارک وجود دارد.

در بوستان ملت زمین بازی کودکان، دریاچه مصنوعی، فضای سبز، آلاچیق و کباب پز برای خانواده ها تعبیه شده است.

آدرس: خیابان ولیعصر(عج)، تقاطع بزرگراه نیایش.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان ملت.

بوستان رازی:

بوستان رازی که در ناحیه 4 منطقه 11 در سال 1376، بنا شده در ردیف بوستان‌های شهری قرار می‌گیرد که 257 هزار و 899 متر مربع است و علاوه بر فضای سبز مطلوب، فرهنگسرای بزرگ به همراه پردیس سینمایی کوچکی را در کنار خود جای داده است.

بوستان رازی از معدود بوستان‌های شهر تهران است که دارای دریاچه مصنوعی زیبا به همراه فانونس دریایی بزرگ است. این دریاچه در میانه بوستان قرار دارد و فرصت خوبی را برای علاقمندان به ماهیگیری پدیده آورده است. شهروندان زیادی هر روزه در اطراف دریاچه مشغول ماهیگیری با قلاب هستند. همچنین امکان قایقرانی نیز در دریاچه وجود دارد.

بوستان رازی

در کنار بوستان رازی، شهربازی کوچکی نیز وجود دارد که برای کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

از دیگر امکانات تفریحی و گردشگری این بوستان می توان به زمین فوتبال رازی با چمن مصنوعی و طبیعی، زمین اسکواش، باشگاه پینت بال رازی، جاده سلامت (مسیر ورزش صبحگاهی با امکانات ورزشی)، زمین اسکیت، باشگاه روباز پینگ پنگ و پیست دوچرخه سواری (امکان کرایه دوچرخه در در ورودی بوستان دیده شده است) و زمین فوتبال و والیبال اشاره کرد.

آدرس: خیابان قزوین، خیابان مرادی، جنب شهرداری منطقه11.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان رازی.

بوستان آزادگان :

بوستان آزادگان با ۱۱۲ هزار هکتار بزرگ‌ترین بوستان شهری ایران است که کتابخانه‌ای مجهز زمین بازی ۲۰ هزار متری و دریاچه ۵ هزار متری است.

از امکانات بوستان آزادگان می توان به ساختمان تریا در دو طبقه و در محدوده جزیره، تعداد 7 دستگاه ساختمان سرویس بهداشتی با پیش بینی امکانات جهت استفاده معلولین،امکانات ورزشی شامل زمین فوتبال ، پیست دو میدانی و زمین‌های چند منظوره ورزشی و فضاهای بازی نوجوانان و کودکان. زمین‌های ورزشی به وسعت 20 هزار متر مربع و زمین‌های بازی کودکان و نوجوانان به وسعت 6 هزار متر مربع و دریاچه در قسمت جنوبی پارک و جزیره احداثی در داخل دریاچه و اسکله قایقــرانی در دریاچه اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت این بوستان داشتن 4 پارکینگ بزرگ برای شهروندان است. در این مجموعه تعداد 4 محل پارکینگ در محدوده‌های جنوبی، شمالی و غربی به ظرفیت حدودا 1500 دستگاه پیش‌بینی شده‌است .

آدرس: این بوستان در ناحیه 4 شهرداری منطقه 15، میدان بسیج، کمربندی بزرگراه آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان واقع شده است.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان آزادگان.

بوستان نهج البلاغه:

بوستان نهج البلاغه با داشتن 35 هکتار وسعت و در برگرفتن رودخانه‌ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به عنوان تفرجگاه اصلی مردم شهر تهران به ویژه ساکنین غرب پایتخت در آمده است. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیری که ویژه این کار ساخته شده، اصلی‌ترین تفریح این مجموعه است.

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج‌البلاغه دارای هشت تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، سه تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری، 9 هزار متر مربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی‌ به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد.

این بوستان همچنین دارای مسجد، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی، فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها و سه مجموعه بازی برای کودکان است.

آدرس: بزرگراه همت، بین یادگار امام و بزرگراه اشرفی اصفهانی

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان نهج البلاغه.

بوستان شهر:

بوستان شهر تهران که در اراضی محله سنگلج احداث شده تقریبا ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. 173هزار و 500 مترمربع از پارک به فضای سبز اختصاص یافته است که از این مقدار 44هزار و 200 مترمربع چمن‌کاری، 127 هزار و 300 مترمربع درخت‌کاری و به صورت شبه جنگلی و دو مترمربع فضای گل‌کاری است.

موزه صلح، باغ پرندگان، آکواریم بزرگ ماهی‌ها، شهربازی، آب نما، آلاچیق و کباب پز ثابت، زمین بازی، دریاچه مصنوعی از مهم‌ترین امکانات موجود در پارک شهر تهران است.

در سراسر بوستان شهر در نوروز لاله‌های رنگارنگ کاشته می‌شود که زیبایی این بوستان قدیمی را دو چندان می‌سازد.

آدرس: میدان امام‌خمینی، خیابان بهشت.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: بوستان شهر.

شما شهروندان تهرانی یا مسافران نوروزی برای آشنایی و کسب اطلاعات بهتر و بیشتر از بوستان‌های پایتخت، می‌توانید نگاهی به مجله بوستان‌های شهر تهران هم بیندازید. ما در این مجله بیش از 20 بوستان پایتخت را با اطلاعات جزئی معرفی کرده‌ایم.

روز پر از نشاط و شادابی را برای شما و خانواده تان آرزومندیم.

کد خبر 252008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز