همشهری آنلاین: نخستین تونل باد ماورای صوت با سرعت ۸ ماخ طراحی و ساخته شد.

تونل باد ماورای صوت

به گزارش تسنیم، نخستین تونل باد ماورای صوت با سرعت 8 ماخ، در دانشگاه جامع امام حسین(ع) طراحی و ساخته شد.

پیشتر، در سال گذشته سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفته بود، "ما تاکنون در دانشگاه امام حسین(ع) تونل باد با ماخ زیر یک و زیر سه را داشتیم. امروز اعلام می‌کنیم که تونل باد ماورای صوت با سرعت هشت ماخ را طراحی کرده‌ایم که دستاوردی بزرگ است".

کار تونل باد، اصلاح پرنده‌ها در یک مقیاس آزمایشگاهی است و با این تونل، موشک‌ها و تجهیزات پرنده قبل از ساخت، در یک مقیاس آزمایشگاهی و تحقیقاتی در ابعاد کوچک آزمایش می‌شود.

پرنده‌ها پس از آزمایش از جنبه‌های آیرودینامیکی، استاتیکی و دما و فشار به واحدهای تولیدی ارجاع و پس از رفع اشکالات، ‌محصول‌ها در مقیاس‌های بزرگ تولید می‌شود.

تاکنون تونل باد با سرعت یک و زیر 3 ماخ در مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر دانشگاه جامع امام حسین(ع) تولید شده بود که این تونل باد به سرعت باد 8 ماخ ارتقا یافته است.

پیش از دستیابی به این تونل باد، مراحل تست موشک‌ها یا تجهیزات فضایی در سرعت‌های بالا را کشورهای خارجی انجام می‌دادند که این مسئله باعث لورفتن اطلاعات پژوهشی می‌شد اما با دستیابی به این توانمندی علاوه بر جلوگیری از خروج اطلاعات، صرفه‌جویی قابل توجهی هم در این فناوری انجام می‌شود.

کد خبر 251993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز