سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار دوشنبه‌صبح به وقت ایران در دالبی تیه‌تر هالیوود‌اند هایلند لس‌آنجلس برگزار و زنده و مستقیم از شبکه abc پخش شد.

اسکار

الن دیجنرس از مشهورترین چهره‌های تلویزیون آمریکا برای دومین بار اجرای این مراسم را به‌عهده داشت و بیش از 45بازیگر و سینماگر سرشناس ازجمله چند برنده و نامزد اسکار برای اهدای 24جایزه روی صحنه سالن حاضر شدند. با برگزاری مراسم اسکار، فصل جوایز سینمایی سال 2013رسما به پایان رسید. به گزارش همشهری به نقل از گاردین، همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد «جاذبه» آلفونسو کوارون به لطف بردن جوایز بخش‌های فنی فاتح مطلق اسکار 2014لقب گرفت و 7اسکار با خود به خانه برد. در عوض، «12سال بردگی» استیو مک‌کویین با کسب اسکار بهترین فیلم، نخستین فیلم یک تهیه‌کننده سیاهپوست لقب گرفت که این جایزه را می‌برد. در 85دوره قبلی اسکار، هنرمندان سیاهپوست 14بار در بخش بازیگری، یک‌بار در بخش فیلمنامه، 4بار در بخش صدا و 7بار موسیقی موفق به کسب اسکار شده بودند. 12سال بردگی در 9رشته نامزد دریافت اسکار بود و در مجموع 3جایزه برد؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن مکمل و فیلمنامه اقتباسی. چوئیتل اجیوفور که برای بازی در این فیلم از جدی‌ترین رقیبان اسکار بهترین بازیگر مرد بود، بازی را به متیو مکاناهی برای بازی در نقش یک بیمار/فعال ایدز در «کلوب مشتریان دالاس» واگذار کرد. این فیلم در 2رشته بهترین بازیگر مرد مکمل و چهره‌پردازی و مو هم اسکار گرفت تا مثل 12سال بردگی 3اسکاری شود. کیت بلانچت 45ساله با بردن اسکار بهترین بازیگر زن برای «جازمین غمگین» وودی آلن، به بیست و یکمین بازیگر تاریخ سینما تبدیل شد که در هر دو بخش بازیگری اسکار گرفته است. او سال 2004برای «هوانورد» مارتین اسکورسیزی برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شده بود. بزرگ‌ترین ناکام اسکار هشتاد و ششم بی‌تردید حقه‌بازی آمریکایی دیوید اُ. راسل بود که با وجود نامزدی در 10رشته، نصیبی از جوایز نبرد. نبراسکا و کاپیتان فیلیپس با 6نامزدی و گرگ وال استریت اسکورسیزی هم با 5نامزدی دست خالی مراسم را ترک کردند.

در حاشیه اسکار 2014

نخستین جایزه اسکار براساس یک سنت قدیمی بهترین بازیگر مرد مکمل است. برای معرفی برنده این بخش آن هاتاوی برنده سال پیش روی صحنه آمد و نام لتو را اعلام کرد. پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان پس از گرفتن جایزه از فدریکو فلینی، مارتین اسکورسیزی، مارادونا و شهر رم تشکر کرد! اسکار طراحی لباس و طراحی صحنه برای گتسبی بزرگ هم کسی نبود جز کاترین مارتین همسر باز لورمن فیلمساز سرشناس استرالیایی. برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار خود را از کریستف والتس برنده سال پیش گرفت. او نطقی احساسی کرد و در بخشی از آن گفت: مهم نیست اهل کجا باشی. باید بدانی رویاهایت به واقعیت تبدیل می‌شود. لوپیتا نیونگ‌اُ که شب پیش از مراسم اسکار 31ساله شده بود، در واقع بهترین هدیه تولد خود را دریافت کرد. او از پدر و مادری کنیایی در مکزیک متولد شده و در آمریکا در رشته بازیگری تئاتر تحصیل کرده است.

فهرست برنده های 24 رشته هشتادوششمین دوره جوایز اسکار
بهترین فیلم: 12 سال بردگی بهترین مستند کوتاه: بانوی شماره 6 : موسیقی زندگی من را نجات داد
بهترین کارگردانی: آلفونسوکوارون برای جاذبه بهترین تدوین: جاذبه، آلفونسوکوارون و مارک سنگر
بهترین بازیگر مرد: متیومکاناهی برای کلوب مشتریان دالاس بهترین فیلم خارجی زبان: زیبایی بزرگ، پائولوسورنتینو، ایتالی
بهترین بازیگرزن: کیت بلانچت برای جازمین غمگین بهترین چهره پردازی و مو: کلوب مشتریان دالاس، آدرویتالی و رابین متیوز
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: او، اسپایک جونز بهترین موسیقی: جاذبه، استیون پرایس
بهترین فیلمنامه اقتباسی: 12 سال بردگی، جان ریدلی بهترین ترانه: رهایش کن از فیلم یخ زده
بهترین بازیگر مرد مکمل: جردلتو برای کلوب مشتریان دالاس بهترین طراحی صحنه: گتسبی بزرگ، کاترین مارتین و برورلی دان
بهترین بازیگر زن مکمل: لوپیتانیونگ ابرای 12 سال بردگی بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: آقای هوبلو، لورن ویتز و الکساندر اسپیگار
بهترین فیلم بلند انیمیشن: یخ زده بهترین فیلم کوتاه زنده: هلیوم، آندرس والتر و کیم ماگنوسن
بهترین فیلمبرداری: جاذبه، امانوئل لوبزکی بهترین تدوین صدا: جاذبه، گلن فریمنتل
بهترین طراحی لباس: گتسبی بزرگ، کاترین مارتین بهترین صداگذاری: جاذبه
بهترین مستندبلند: 20 قدم تا ستاره شدن، مورگان نویل بهترین جلوه های تصویری: جاذبه
کد خبر 251843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز