همشهری آنلاین: بارها فارس را ایرانی کوچک نامیده‌اند، فارس چهار فصل، استانی که در هر فصل، آب و هوایی متنوع و در هر گوشه از خاک پهناورش، گونه‌های متنوع و متعدد گیاهی و جانوری را می‌توان یافت و سپیدان(اردکان) یکی از بدیع‌ترین مناظر و مناطق فارس است.

سپیدان

منطقه‌ فارس، شهرستان سپیدان، با مرکزیت اردکان، در شمال‌غرب شیراز و استان فارس واقع شده است، شهری سردسیر و کوهستانی با باغ‌های سیب و گردو و جوی‌ها و رودهای روان و آبشارها و آبگیرهای متنوع و متعدد، شهری با زمستانی پر از برف و تابستانی سبز و خنک و زیبا.

شهر اردکان مرکز سپیدان است، اردکان در لغت به معنی نوعی ازجدول‌ها و اشکال نجومی است و براساس منابع موجود قدمت این شهر به زمان هخامنشیان باز می‌گردد.

در برخی از اسناد این شهر به‌عنوان آخرین اقامتگاه اسکندر مقدونی پیش از حمله به تخت‌جمشید، نام برده شده است، اردکانی که از طوفان حوادث زمان در امان نماند و حملات افغان در زمان افشاریه و یورش‌های ایالت بویر احمد در دو قرن پیش، خرابی‌های بسیاری در این شهر به بار آورد در آخرین حادثه‌ی طبیعی، پنجاه سال پیش سیل این شهر را نیمه ویران کرد.

وجود طبیعت زیبا، این منطقه از استان فارس را در همه‌ی فصول سال دیدنی و جذاب کرده است، شهری که در فصل سرما، به‌واسطه‌ی نزول برف، محیطی برای ورزش مفرح اسکی محسوب می‌شود و اکنون یکی از بهترین و استانداردترین پیست‌های اسکی کشور را دارد.

از طرفی در تابستان نیز، منطقه‌ی کوهستانی و برف‌گیر سپیدان، نقطه‌ای برای هواداران اسکی روی چمن است، جایی که چشم‌انداز سحرانگیز آن، سبحان‌الله را بر زبان هر بیننده‌ای جاری می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان سپیدان

  • جاذبه‌های مذهبی

امامزاده سیدنورالدین(ع):

این بقعه، از اماکن زیارتی سپیدان به‌شمار می‌رود، سیدنورالدین علوی(ع) از نوادگان امام اول شیعیان حضرت علی(ع) است. برروی سنگ نوشته ورودی بقعه نام امام‌زاده و در انتهای آن تاریخ 456 هجری قمری حک شده است.

گردشگاه امامزاده سلطان شهباز:

این مکان درروستای رودبال واقع شده و آبشار، چشمه و پوشش جنگلی، از این منطقه چشم‌اندازی مناسب به این گردشگاه بخشیده است.

سپیدان

  • جاذبه‌های تاریخی

قله‌ی رنج:

قله‌ی رنج، دومین قله‌ی بلند فارس محسوب می‌شود که ارتفاع آن 3960 متر از سطح دریا و بسیار زیباست.

  • جاذبه‌های طبیعی

شهرستان سپیدان از مهم‌ترین گردشگاه‌های طبیعی و چهار فصل فارس محسوب می‌شود که هر نقطه از آن، زیبایی‌های خاص خود را دارد. معروف‌ترین این چشم‌اندازها و گردشگاه‌ها در زیر اشاره می‌شود.

آبشار مارگون:

آبشارمارگون حاصل آب رودخانه کُمهر و حوضه‌ی آبخیز آن است که از میان صخره‌ها به طرز شگفت‌آوری سرریز می‌شود.

موقعیت طبیعی و چشم‌اندازهای اطراف آبشار مارگون جلوه‌هایی اعجاب‌انگیز پدید آورده و هم‌آمیزی درختان جنگلی با توپوگرافی ناحیه‌ی کوهستانی و رودخانه‌ای زیبا، چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون را صدچندان کرده است.

این مجموعه پدیده‌ای برجسته و شگفت‌آور بوده که قابلیت‌های گردشگری پراهمیتی دارد و از پدیده‌های بی‌مانند ارزش‌گذاری می‌شود.

برم فیروز:

در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا، دریاچه‌ای وجود دارد که برم فیروز نامیده می‌شود.

چشمه‌ی شش پیر:

از جاذبه‌های طبیعی شهرستان سپیدان است که حدود 15 کیلومتری شهرستان سپیدان قرار دارد و به‌واسطه‌ی وجود امام‌زاده‌ای به این نام معروف شده است. این تفرجگاه علاوه بر جذابیت چشم‌انداز طبیعی، وجهه‌ای مقدس در میان مردم منطقه دارد.

تنگ تیزاب:

تنگ تیزاب از تفرجگاه‌های طبیعی شهرستان سپیدان است که آب آن از کوه‌های سپیدان و یاسوج سرچشمه گرفته و گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه بشار محسوب می‌شود و فاصله‌ی آن با سپیدان از مسیر شمال‌غرب، 20 کیلومتر است، در این رودخانه، گونه‌های مختلفی از ماهیان بومی رودخانه‌ای آب شیرین زندگی می‌کنند.

چله‌گاه:

از دیگر تفریح‌گاه‌های طبیعی شهرستان سپیدان که در 5 کیلومتری شمال سپیدان که پوشش گیاهی زیبا و چندین چشمه‌جوشان دارد.

صنایع دستی و گردشگری شهرستان سپیدان

آب و هوای خنک منطقه در تابستان و کوه‌های پوشیده از برف در زمستان و جاذبه گردشگری طبیعی منطقه و وجود پیست سوار کاری و پیست اسکی و مناطقی همچون تنگ تیزاب و ابشار مارگون و چله گاه رونق خاصی به صنعت گردشگری داده است و بی تاثیر بر (ویلا سازی) سرمایه گذاری در منطقه نبوده. برای اطلاع مسافران هتل پولادکف در پیست تفریحی پولاد کف میزبان مسافران زمستانی و تابستانی این دیار است.

اردکان مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است وهمچون نگینی در استان فارس میدرخشد. انچه که حائز اهمیت است بستر مناسب اردکان فارس برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است . برخورداری شهرستان ازهر گونه امکانات مورد نیاز جهت سرمایه گذاری ودر دست رس بودن انها و همچنین نزدیکی شهرستان به شیراز و بنادر جنوب جهت صادرات و واردات یک از امتیازات شهرستان محسوب می‌شود و دومین مزیت شهرستان وجود نیروی جوان و کاری که بالاترین سرمایه شهرستان هستند.

یکی دیگر از امتیازات این منطقه پراکندگی جمعیت روستائیان در مسیر اردکان تا شیراز است که نشان دهنده وجود امنیت لازم و کافی برای هر گونه سرمایه گذاری در بخش مسکن و بخش اقتصادی و غیر و ..است. همچنین مسئولین شهرستان سپیدان همیشه با تمام توان با سرمایه گذاران خصوصی همکاری لازم را داشته اند.

کد خبر 251839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز