به روز درخت‌کاری فکر می‌کردم که یاد درخت آسوریک افتادم؛ یک منظومه‌ی بسیار قدیمی که به دوره‌ی اشکانیان منسوبش می‌کنند. در این منظومه درخت نخل با بز مناظره دارد.

از درخت آسوریک تا نهالی که ما می‌نشانیم

درخت به بز می‌گوید: «من به‌خاطر داشته‌های بسیار از تو برترم، از جمله، هنگامی که میوه‌ی نوبر می‌آورم، شاه از میوه‌های من می‌خورد، از چوب من کشتی می‌سازند، از برگ‌هایم جارو درست می‌کنند، از من طناب می‌بافند تا تو را ببندند، سایه‌ام در تابستان سایه‌بان شهریاران است، آشیان پرندگان را در خود جای می‌دهم و اگر مردم مرا نیازارند تا روز رستاخیز جاوید و سبز برجا می‌مانم.» یعنی در یک منظومه‌ی بسیار قدیمی هم درخت مهم است. سایه‌سار و میوه‌اش... چوب و ریشه‌هایش.

برای شهرهای دودزده‌ای مثل‌ تهران هم درختان معجزه‌ای هستند. درختان ریه‌ها‌ی زمین‌اند. ۱۵ اسفند، روز درخت‌کاری است و شروع هفته‌ی منابع طبیعی. امسال برنامه‌های هفته‌ی منابع طبیعی با شعار «منابع طبیعی؛ با مردم، برای مردم» اجرا می‌شود.  

مهندس محسن گلی، دبیر کارگروه محیط‌ زیست سازمان‌های مردم‌نهاد شهرداری تهران درباره‌ی روز درخت‌کاری و کاشت نهال به‌دست دانش‌آموزان اشاره می‌کند و به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «با همکاری شهرداری منطقه‌های ۱، ۲، ۱۵ و ۱۸ تهران، ۲هزار نهال کاشته می‌شود. دانش‌آموزان دوره‌ی اول و دوم متوسطه در کاشت نهال شرکت می‌کنند و قرار است شهرداری‌های مناطق برای حمل و نقل این دانش‌آموزان امکاناتی را در اختیار مدارس قرار بدهند.»

به‌گفته‌ی او «آموزش و نگه‌داری درختان از جمله برنامه‌های این تور برای کودکان و نوجوانان است و قرار شده تورهایی هم برای بازدید از درختان کاشته شده در سال‌های گذشته برگزار شود.»

دبیر کارگروه محیط‌ زیست سازمان‌های مردم‌نهاد شهرداری تهران می‌گوید: «برای روز درخت‌کاری چندین برنامه در نظر گرفته‌ شده است. مثلاً پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند با حضور مقام معظم رهبری و شهردار تهران در بوستان گفت‌وگو، مراسم کاشت نهال اجرا می‌شود. جمعه، ۱۶ اسفند در منطقه‌ی کهریزک به کاشت نهال پرداخته خواهد شد که این‌کار با مدیریت سازمان پسماند شهرداری تهران و کارگروه‌های مردم‌نهاد به انجام می‌رسد. در این برنامه روی انبارهای زباله نهال کاشته می‌شود. هم‌چنین قرار است با دستگاه‌هایی مخصوص، شیرابه‌ی زباله‌ها تصفیه و از آب آن برای آبیاری درختان استفاده شود. این کار برای نخستین‌بار در ایران انجام می‌شود.»

او درباره‌ی این‌که روی زمین‌هایی که شیرابه‌ی زباله هست آیا می‌شود نهال کاشت؟ توضیح می‌دهد که شیرابه‌های زباله باید حتماً تصفیه شوند. چون این شیرابه‌ها حامل موادی هستند که برای رشد درختان مضر است. اما در این طرح از آب به‌دست آمده از شیرابه‌های زباله برای آبیاری درختان استفاده خواهد شد.»

محسن گلی به طرح کمربند سبز که از سال‌های گذشته شروع شده، هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «کمربند سبز با درخت‌هایی که کاشته شده در حال شکل‌گیری است و تعداد درخت‌ها برای این طرح افزایش هم پیدا کرده است.»

دبیر کارگروه محیط‌ زیست در اشاره به وضعیت ویژه‌ی تهران نیز می‌گوید: «در این سال‌ها با مطالعات وسیعی که شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیط زیست انجام داده‌اند، با توجه به وضعیت خاص شهر تهران و آزمایش‌های صورت گرفته روی آب و خاک تهران، باید پوشش‌های گیاهی مناسبی برای این شهر انتخاب شود که هم با محیط سازگاری داشته باشد، هم در برابر آلودگی هوا از استقامت بالایی برخوردار باشد و هم بتواند اکسیژن بیش‌تری تولید کند. در گذشته، چمن کاشته می‌شد. چمن نیاز به آبیاری زیاد دارد و اکسیژن تولید شده‌اش قابل توجه نیست، اما بوته‌ها بهتر از چمن هستند و اکسیژن بیش‌تر و آب کم‌تری را می‌خواهند. بنابراین بوته‌ها مناسب‌تر هستند.»

این کارشناس می‌گوید: «با دبیرستان‌ها مکاتبات انجام شده است و مدارسی هم داوطلب شده‌اند که در طرح درخت‌کاری شرکت کنند. قرار است بسته‌هایی با موضوع درخت‌کاری و نگه‌داری درختان در اختیار دانش‌آموزان این مدارس قرار بگیرد.»

سازمان مراتع و جنگل‌داری تهران هم روز ۱۹ اسفند، همایشی برگزار می‌کند و برنامه‌هایی برای گروه‌های مردم‌نهاد و تشویق مردم برای کاشت نهال در این همایش ارائه می‌هد.

کد خبر 251759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز