سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

به گزارش روابط عمومی ارم سبز، راس ساعت 30/17 روز سه‌شنبه 29خردادماه گذشته گورخر آسیایی باغ وحش ارم در زایمان طبیعی یک کره نر را در کمال سلامت به دنیا آورد و بدین ترتیب شمار گورهای موجود در این باغ وحش به 6 رأس افزایش یافت.

براساس این گزارش، تعداد گورهای آسیایی شمارش شده در جهان بالغ بر 600 رأس است با این همه، کارشناسان حیات وحش معتقدند چنانچه سازمان‌های متولی حفاظت محیط زیست و گونه‌های وحشی، برای حفظ این گونه کمیاب چاره‌اندیشی نکنند این حیوان نیز در معرض انقراض قرار خواهد گرفت.

مدت شیردهی گورهای ماده به کره‌ها تا سن 9ماهگی است و کره‌ها از سن 3ماهگی علاوه بر شیر مادر از علوفه نیز تغذیه می‌کنند. گورخرها از سن 2سالگی بالغ شده و آماده جفت‌گیری می‌شوند. طول عمر گورخر آسیایی حدود 40سال است. این حیوان زیبا، دمای 10درجه تا 45درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می‌کند.


گفتنی است در زمان‌های قدیم نژادهایی از این گونه از مدیترانه تا مغولستان می‌زیسته‌اند. کوچکترین نژاد گور یعنی گور سوریه امروز منقرض شده است. در ایران نیز در گذشته در بسیاری از دشت‌ها و کویرها جمعیت فراوانی از این حیوان مشاهده می‌شد اما امروز به دلیل زراعی شدن این مناطق و حضور دامداران، پراکندگی محل زیست این حیوان به کویر مرکزی و قسمت‌هایی از خراسان، کرمان و فارس محدود شده است.

کد خبر 25155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز