همشهری‌آنلاین: وانگ آنشونˈ شهردار پایتخت چین آمادگی این شهرداری را برای مشارکت در ساخت وساز طرح های زیربنایی پایتخت ایران و توسعه گردشگری میان پکن و تهران اعلام کرد.

قالیباف و شهردار پکن

به گزارش ایرنا، شهردار پکن روز گذشته در دیدار محمدباقر قالیباف شهردار تهران با استقبال از سفر همتای ایرانی خود به پکن، گفت: پکن و تهران هر دو میراث دار پیشینه تاریخی و دو تمدن بزرگ هستند که با بهره مندی از امکانات فرهنگی، هنری و نیز زمینه های گسترده توسعه شهری، عرصه های خوبی برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک در پیش رو دارند.

وی سفر قالیباف به پکن را موجب تقویت روابط و افزایش شناخت پکن و تهران و مردم چین و ایران از یکدیگر دانست و آمادگی شهرداری پکن را برای مشارکت در ساخت وساز طرح های زیربنایی تهران و همچنین توسعه گردشگری میان دو شهر اعلام کرد.

این مقام چینی تاکید کرد دولت چین تهران و ایران را رسما یکی از مقاصد گردشگران چینی برای سفر به خارج تعیین کرده است.

شهردار تهران نیز در این دیدار که با حضور مهدی صفری سفیر کشورمان در چین برگزار شد، گفت که ایران و چین در طول تاریخ دو تمدن بزرگ در غرب و شرق آسیا بوده اند و جاده ابریشم نیز بیانگر این ارتباط تاریخی است. تاکنون نیز مناسبات دو ملت و دوکشور به خوبی پیش رفته است.

قالیباف با اشاره به پیشرفت های بی سابقه پایتخت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در زمینه هایی مانند حمل ونقل شهری، ساخت بزرگراه ها، فضای سبز و فناوری های نوین اطلاعات شهری، از آمادگی شهرداری تهران برای گسترش همکاری با شهرداری پکن در ساخت وساز بوستان های شهری، فضاهای مناسب برای اوقات فراغت و تفریحی، مراکز خرید بزرگ، مترو و نوسازی بافت های فرسوده شهری خبر داد.

در این دیدار قالیباف شهردار تهران از وانگ آنشون شهردار پکن برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد که مورد استقبال طرف چینی قرار گرفت و توافق شد این سفر در آینده انجام گیرد.

موافقت نامه خواهرخواندگی پایتخت های ایران و چین نیز در محل شهرداری پکن توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران و وانگ آنشون شهردار پکن امضا شد.

براساس این سند شهرداری های تهران و پکن موافقت کردند در زمینه های ساخت زیرساخت های شهری، تبادل تجربیات برای حل مشکلات این کلان شهرها و بهبود امکانات شهروندان با یکدیگر همکاری کنند.

براساس این توافقنامه دو طرف بر اساس اصل برابری و منافع متقابل، در زمینه اقتصاد و تجارت، فرهنگ، آموزش، مدیریت و برنامه ریزی شهری، خدمات شهری، ساخت وساز و توسعه شهری، ترافیک و حمل و نقل شهری، حفاظت از محیط زیست و دیگر زمینه‏ ها به برقراری انواع همکاری ها و مبادلات و نیز پیشبرد، ترویج، توسعه و رونق اقتصادی مشترک خواهند پرداخت.

براساس توافقنامه امضا شده میان شهرداران تهران و پکن، برای تسهیل رایزنی در زمینه مبادلات، همکاری ها و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین، مقامات، مسوولان، سازمان ها و واحدهای اداری مربوطه دو طرف به برقراری تماس های مستمر خواهند پرداخت.

این موافقت نامه پنچ سال اعتبار دارد و پس از اتمام مهلت اعتبار، در صورت عدم اعلام پایان آن از سوی هر یک از طرفین، اعتبار آن تمدیدشده تلقی و به قوت خود باقی خواهد ماند.

شهردار تهران روز چهارشنبه در صدر یک هیات بلندپایه از مقامات شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به دعوت شهردار پکن وارد پایتخت چین شد.

کد خبر 251281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز