‌همشهری آنلاین: یک مرد چینی در اقدامی بی‌سابقه نخستین فردی شده است که به علت میزان‌های خطرناک آلودگی هوا از دولت این کشور به دادگاه شکایت کرده است.

Beijing pollution

به گزارش یاهو نیوز به نقل از یک روزنامه محلی این مرد به نام «لی گیشین» شکایتی را علیه اداره حفاظت محیط زیست شهرداری شهر شیجیاژوانگ در ایالت هابئی «به علت انجام ندادن وظیفه‌اش برای کنترل آلودگی هوا مطابق قانون» تسلیم یک دادگاه محلی کرده است.

روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند) بر اساس گزارش ایستگاه سنجش آلودگی هوای سفارت آمریکا آلودگی هوای پکن برای ششمین روز پیاپی به میزان‌های خطرناک رسید. آخرین میزان‌های ثبت‌شده آلودگی هوا به معنای واقعی کلمه به حدی «فراتر از شاخص‌ها» رسید، به این معنا که شدت آلودگی از بالاترین میزان‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا نیز فراتر رفت.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در چین در یک جلسه اطلاع‌رسانی در روز دوشنبه هم از دولت و هم از صنایع چین خواست تلاش بیشتری برای کاستن از میزان‌های آلودگی در سراسر این کشور انجام دهند.

برنهارد شوارتلندر در این جلسه گفت: «ما باید فشار بیشتری به همه مقامات و همه صنایع تولیدی برای بهبود وضعیت هوا وارد آوریم تا واقعا بتوانیم این آلودگی بسیار شدید را کاهش دهیم.»

دادگاه تا به حال تصمیم نگرفته است که آیا شکایت لی را بپذیرد یا نه، اما به هر حال نخستین فرد شناخته‌شده در چین است که اقدام به شکایت از دولت خاطر ناتوانی‌اش در کاستن عمده از میزان‌های فزاینده آلودگی کرده است.

قوانین چین شکایت سازمان‌های غیردولتی از دولت یا صنایع بر سر آ‌لودگی را مشکل می‌کند.

به گزارش بی بی سی دادگاه‌های عالی‌تر در چین از هم اکنون شکایت لی را رد کرده‌اند، اما این دادگاه محلی اکنون در حال بحث در این باره است که این شکایت را بپذیرد یا نه.

به علاوه لی برای ساکنان شهر که تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند، تقاضای غرامت کرده است.

لی در مصاحبه‌ای با روزنامه محلی گفته است: «دلیلی که من از دولت تقاضای غرامت کرده‌ام این است که همه شهروندان متوجه شوند در میان این مه‌دود، ما قربانیان واقعی هستیم. ما علاوه بر اینکه سلامت‌مان مورد تهدید قرار می‌گیرد، دچار زیان اقتصادی می‌شویم و این زیان‌ها باید بوسیله دولت و ادارات حفاظت محیط زیست جبران شود.»

لی در شکایتش اظهار کرده است که مجبور شده برای خریدن تصفیه‌کننده‌های هوا، ماسک‌های صورت و حتی تردمیل - برای ورزش در خانه و دور ماندن از آلودگی هوای بیرون- پول خرج کند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد که روز چهارشنبه ۲۲ فوریه موجودی بزرگترین فروشندگان آنلاین ماسک‌های صورت به علت هجوم مشتریان برای خرید ماسک برای حفاظت خودشان در برابر مه‌دود شدیدی که پهنه‌های بزرگی از شمال چین را در یک هفته اخیر پوشانده است، به پایان رسیده است.

میزان اعلام شده رسمی PM 2.5 - ذرات معلق کوچک هوابردی به راحتی به اعماق ریه نفوذ می‌کنند و با صدها هزار مرگ و میر زودرس ارتباط دارند- چهارشنبه بعدازظهر به ۵۰۱ میکروگرم در متر مکعب رسید. سازمان جهانی بهداشت حد ایمن PM 2.5 را ۲۵ میکروگرم در متر مکعب قرار داده است.

Beijing pllution۲

اندازه‌گیری دیگری که دستگاه‌های سنجش در سفارت آمریکا انجام داده‌اند میزان‌‌های ‌PM 2.5 را در حد ۵۴۲ تعیین کرده است. میزان آلودگی بر اساس گزارش رسمی در شهر شیجیاژوانگ در ایالت مجاور هابئی به ۶۶۱ رسیده است.

پایتخت چین روز چهارشنبه ششمین روز را در وضعیت هشدار «نارنجی»- دومین رده از لحاظ شدت در مقیاس آلودگی هوا- گذراند. هوا مزه غبار می‌داد و مه‌دود شدید باعث شده بود میدان دید به چند صد متر محدود شود.

مه‌دود خفقان‌آور باعث‌شده است که فروش فراورده‌های ضدآلودگی هوا اوج بگیرید و فروشگاه‌های آنلاین ماسک صورت به تقاضای فزاینده پاسخ دهند.

نگرانی‌ها به خصوص درباره تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان بالا گرفته است و به گفته رسانه‌های چینی اغلب مدارس پکن دانش‌آموزان را در همه روز درون کلاس‌ها نگه داشتند.

دبیرستان وابسته به دانشگاه پکینگ بدون توجه به دستورات مقامات آموزشی کلاس‌های دانش‌آموزان رده پایین‌تر را تعطیل کرد.

آلودگی شدید هوا که یکی از منابع اصلی آن گازهای خروجی از نیروگاه‌های برق زغال‌سنگ‌سوز است در سال‌های اخیر شهرها در سراسر چین را در برگرفته و به یک عامل عمده نارضایی مردم از مقامات بدل شده است.

کد خبر 251201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز