شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

با گذشت یک سال از فعالیت دولت نهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین نشست خبری اش صبح امروز به تشریح عملکرد و برنامه‌هایش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، محمدحسین صفارهرندی در ابتدای سخنان اش با بیان اینکه دولت در ارتباط با شعارهایی که در ابتدا مطرح کرده بود، قدم‌های جدی برداشته است اظهار داشت: اگر چه ممکن است با مطلوب و آرمانهایی که ترسیم کرده بود، فاصله داشته باشد اما مهم این است که معبری گشوده شده و چشم‌انداز آینده این معبر روشن و منتهی به روزهای بسیار بهتر از امروز خواهد شد، درعین حال در مجموع متناسب با هدف‌گیری که داشت نا کام و نامراد نبوده است.

وی به نکاتی که گواه این کامیابی است اشاره کرد و گفت: در عرصه‌های گوناگونی چون فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و سینمایی کارنامه‌ای در طول سال گذشته داریم که بخشی از آن کمی است و آمارهایی که موجود است نشان می‌دهد در اکثر موارد پیشرفت و ارتقایی را نسبت به گذشته داشته‌ایم.

صفارهرندی با بیان اینکه رویکرد ما بیشتر بعد کیفی خواهد داشت در ادامه تصریح کرد: در حوزه مطبوعات نظرمان این بود که تعدد عناوین مطبوعات الزاما چیزی نیست که با شاخص‌های توسعه تطبیق کند و بتوان برروی آن مانور داد و به آن مباهات داشت، بلکه آنچه مهم بود بیشتر بودن تعداد خوانندگان روزنامه‌ها است و اینکه این امر به صورت کیفی مطرح باشد.

وی به جدا شدن بخش نشریات تخصصی برای صدور مجوز اشاره کرد و گفت: امروز با افتخار می‌گویم صدور مجوز نشریات تخصصی چنان شتاب و سرعت گرفت که تقریبا به روز شده‌ایم و در کنار آن نشریات محلی را هم مورد توجه خاص قرار دادیم و صدور مجوز آنها را هم دو سه سال جلو آوردیم که طی چند سال اخیر این روند بی‌سابقه بوده است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه در سینما هم صدور پروانه ساخت و نمایش از نوبت‌های چند ماهه به دو هفته‌ای رسیده است گفت: این از افتخارات همکارانم است که در سرویس دهی به اهالی سینما توانسته‌ایم سطحی از خدمت را ارائه کنیم که در قیاس با گذشته وضعیت بهتری است.

وی همچنین اهتمام به تئاتر در معاونت هنری را از کارهای مناسب انجام شده در دوره اخیر دانست و اظهار داشت: امسال رقم قابل توجه‌ای به بودجه تئاتر اضافه شده است که رضایت خاطر نسبی اهالی تئاتر را به همراه داشته و بودجه‌ای نیز جهت فعال شدن تئاتردر شهرستانها به این امر اختصاص پیدا کرد.

صفارهرندی با اشاره به حوزه فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر درجامعه‌ به فرهنگ عمومی درست پرداخته شود نسبت به بسیاری از مشکلات قدرت حل پیدا خواهیم کرد و برای اصلاح بعضی از نکات منفی که درجامعه ما به چشم می‌آید در آغاز راه هستیم و درعین حال به راه‌کارهایی هم رسیده‌ایم و در بعضی موارد هم مثل پاسداری از فرهنگ عفاف در جامعه دستورالعمل‌هایی را صادر کرده‌ایم و راه گفتگویی ساده را با قشرهای مختلف گشوده ایم.

محمد حسین صفارهرندی در بخش دیگری از این جلسه به عنوان فردی که ریاست ستاد بزرگداشت سال پیامبر اعظم (ص) را نیز عهده‌دار است گفت: در این خصوص نمی‌خواهیم کار پر هیاهو انجام دهیم.

 فقط جاهایی رعد و برق خواهیم داشت که مطمئن باشیم بعد از آن بارشی است. بنابراین اگر در این مورد کم گزارش داده شده ممکن است بخش از آن ناشی ازغفلت ما و بخش دیگری به این موضوع مربوط باشد که ما از ابتدا بنا نداشتیم حرف‌های صوری و کلیشه‌ای را مطرح کنیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست امروز به سوالات مطرح شده از سوی آنها پاسخ داد.


عدم وجود مدیریت واحد فرهنگی
به گزارش خبرنگار هنری ایسنا؛ صفارهرندی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم مدیریت واحد فرهنگی برای هماهنگی بیشتر بین دستگاههای فرهنگی گفت: نمی‌توان درخواست، یک مدیریت واحد داشت اما هماهنگی‌هایی می تواند وجود داشته باشد که جزو ضرروت‌ها محسوب می‌شود و معتقدم این تنوع ، باعث رشد خواهد شد.

وی افزود: شورای انقلاب فرهنگی جایگاهی است که همه دستگاه باید در ذیل آن هدف‌گذاری‌های خودشان را تعریف کنند و نقطه انسجام بخش هم همانجا می‌تواند باشد، ما نیز موظف به اجرای مصوبات آن هستیم.

صفارهرندی تصریح کرد: به دنبال تقویت نشست‌های بین سازمانی هستیم وامیدوارم در کمتر از یک سال آینده بخش قابل توجه‌ای از ناهماهنگی‌هایی پیش آمده حل شده باشد.

وی به هماهنگی سینما و تلویزیون برای پخش فیلم‌ها و تبلیغات اشاره کرد و گفت: وقتی فیلمی برای پخش از شبکه‌ای، غیر مجاز تشخیص داده می‌شود و شبکه دیگر آن را پخش می‌کند خیلی نباید توقع داشت با بیرون هماهنگ باشند. ممکن است در بخش‌های درونی ما هم به این شکل باشد.

صفارهرندی افزود: صدا و سیما شورای نظارتی دارد که متشکل از سه قوه هستند و اگر این شورا مسائلی را مشخص می کند که مغایر با هدف‌گذاری‌های ما در بخش فرهنگی است مخالفت نمی‌کنیم. اما برداشت بنده از نوع عملکرد دوستانمان در صدا و سیما این نیست که مقاومت اساسی برای حل بعضی موارد وجود داشته باشد.

 جمع‌آوری ماهواره
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جمع‌آوری ماهواره‌ها و چگونگی استفاده خبرنگاران از آن گفت: آنچه که در حال وقوع است،مبتنی بر نگاه قابل دفاعی ازسوی نیروی انتظامی است. آنها وظیفه دارند از جرم مشهود جلوگیری کنند وهمه پذیرفته‌اند که اگر ماهواره ها بدون کنترل و مهار باشد تبعاتی دارد.

وی گفت: حتی خود جوامع اشاعه دهنده ماهواره ها نیز برای خودشان کنترل دارند و آثار سوء آن نیز مورد پذیرش آنها است.

وی افزود: برای اهالی رسانه که نیازمند استفاده از ماهواره هستند پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و در معاونت سینمایی و مطبوعاتی ما بخشی برای رسیدگی به این درخواست‌ها وجود دارد و پس از بررسی در صورت تشخیص ضرورت، خصوصا در موارد غیر شخصی مجوزهایی صادر می شود.

 انتشار کتاب و بررسی طولانی برای صدور مجوز تجدید چاپ
صفارهرندی با بیان اینکه آمارها در زمینه انتشار کتاب نشان از افزایش داشته است اظهار داشت: عناوین انتشار شده در سال 83، 38546 مورد است که در سال 84 به 51916 رسیده و این رقم نشان دهنده افزایش آماراست که بخش قابل توجه افزایش مربوط به نیمه دوم سال می‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی دلخوری‌ها در اهالی نشر وجود دارد و برخی از کتاب‌ها دوره پاسخگویی به وضعیتشان مقداری طولانی شده که در مقایسه با کل کتاب‌هایی که مجوز گرفته‌اند بسیار محدود است.

صفارهرندی با بیان اینکه بعضی از کتابها متناسب با شئون اخلاقی و اجتماعی نبوده‌اند اظهار داشت: قانون ما را موظف می‌کند درچهارچوب عمل کنیم. با این حال به سهم خودم از عزیزانی که اثر آنها ،شایسته تحمل چنین فرصت طولانی برای بررسی نبوده‌اند پوزش می‌خواهم و آماده رسیدگی به صورت موردی به اعتراضات را داریم.

مقابله با منتقدان معاونت سینمایی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مقابله معاونت سینمایی با منتقدانش گفت: هیچ تهدیدی از ناحیه دوستان همکار من در معاونت‌های مختلف به نهادهای رسانه‌ای حقانیت ندارد.

وی گفت: هیچ اشکالی ندارد معاونت ما، اگر دید قضاوت نابجا و دروغی درباره‌اش نوشته می‌شود نظر خودش را اعلام کند.

وی خطاب به سوال کننده اظهار داشت: من بر خلاف نظر شما معتقدم فضای یک سویه به نفع دولت در رسانه‌ها وجود ندارد و اگر انتقادی هم وجود دارد به درون خود رسانه بر می‌گردد که چرا اینگونه عمل کرده است؟

روزنامه ایران
صفار هرندی در ادامه نشست خود با خبرنگاران درباره‌ی وضعیت روزنامه ایران گفت: پرونده روزنامه ایران در دستگاه قضایی درحال بررسی است و نتیجه بررسی برای ما به عنوان نماینده دولت در این امر قابل قبول و احترام است.

وی افزود: مطرح می شود چه تضمینی وجود دارد تا در آینده چنین اتفاقی رخ ندهد، من معتقدم در کار روزنامه نگاری هیچ چیز تضمین شده‌ای نیست اما باید جهت‌گیری‌هایمان به گونه‌ای باشد تا میزان خطاهایمان پایین بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد: بعد از صدور حکم قطعی دادگاه و برداشته شدن موانع قانونی، روزنامه ایران با طراحی تازه و گروه و نشاط جدیدی فعالیت خود را آغاز کند.

حمایت از ادبیات داستانی
وی در خصوص حمایت از ادبیات داستانی معتقد است: در ابتدای شروع کارمان درصدد خارج کردن این بخش از محرومیت بودیم که انتخاب یکی از اهالی ادبیات داستانی به عنوان مسئول معاونت فرهنگی در راستای این هدف بود و تاکنون به صورت هفتگی جلسات مستمری با حضور چهره‌هایی از ادبیات داستانی برای توسعه این حوزه داشته‌ایم.

وی افزود: برای بنده مشخص است که ظرف دو سه سال آینده آثار این رویکرد حمایتی ما در ادبیات داستانی بروز خواهد داشت و جوایز متعددی هم در این حوزه همچون جایزه جلال آل احمد پیش‌بینی کرده‌ایم که باعث رونق آن خواهد شد.

کد خبر 2512

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز