همشهری آنلاین: مدیرکل توسعه پایدار سازمان محیط زیست، آخرین رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست محیط را از میان ۱۳۲ کشور، رتبه ۱۱۴ عنوان کرد و گفت: تهران، اهواز و اصفهان از جمله ۱۰ شهر آلوده جهان هستند.

به گزارش مهر، زهرا جواهریان در دومین همایش آموزش عالی و توسعه پایدار در دانشگاه تهران، گفت: در اصل 50 قانون اساسی کشور به حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه‌های نسل آینده و کنونی اشاره شده و تاکید کرده است حفاظت از آن وظیفه عمومی است و هر گونه فعالیت اقتصادی که منجر به تخریب محیط زیست می‌شود را ممنوع کرده است. در قانون اساسی کمتر کشوری این چنین به حفظ محیط زیست پرداخته و این مایه افتخار قانون اساسی کشور ماست اما باید دید به چه میزان به این اصل وفادار بوده‌ایم.

وی با اشاره به شرایط ویژه جهانی در زمینه محیط زیست، تصریح کرد: جهان یک ظرفیت بسیار مهم خودپالایی دارد و حدود 11.9 میلیارد هکتار ظرفیت زیستی در جهان وجود دارد و این به آن معناست که اگر کمتر از ظرفیت زیستی برداشت کنیم در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته‌ایم اما اگر بیشتر از ظرفیت برداشت کنیم به سمت ناپایداری حرکت کرده‌ایم. این در حالی است که اکنون به میزان 18 میلیارد هکتار از ظرفیت زیستی برداشت می‌شود. سرانه‌ای که برای هر فرد در جهان در نظر گرفته شده است 1.8 در نظر گرفته شده و این در حالی است که به میزان 2.7 برداشت می‌شود.

مدیر کل توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشک شدن تالاب‌های کشور به دلیل ورود فاضلاب به این تالاب‌ها، گفت: امروزه کشور در مساله آب با چالش جدی مواجه است چراکه از سفره‌های زیرزمینی بیش از ظرفیت خود برداشت کرده‌ایم و این مساله جبران‌ناپذیر است. الگوی کشت‌های غلط،‌ احداث 30 هزار چاه غیرمجاز و احداث سدهای نادرست باعث شده تا امروزه با بحران آب مواجه باشیم.

کد خبر 251177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز