همشهری آنلاین: رییس جمهوری در جمع پرشور مردم بندرعباس تأکید کرد: مردم ایران بدانند که حقوق ملت ما محفوط خواهد ماند و دولت قدمی نسبت به حراست و حفاظت از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نمی‌کند.

حسن روحانی

متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
درود و سلامم را تقدیم می‌کنم به همه مردم عزیز و دلاور سرتاسر استان هرمزگان. هرمزگان برای ایران عزیز ما یکی از استان‌های بسیار مهم و استراتژیک است. استانی با سابقه تاریخی و مبارزاتی علیه استعمارگران و مداخله‌گران و استانی که وسیله اتصال جهان به ایران عزیز ما و حتی کشورهای شمالی ایران در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز است.

دولت آماده اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است
امروز، جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که همه باید خودمان را برای تحولی بزرگ در اقتصاد کشور و در مسایل سیاسی و فرهنگی و سیاست خارجی آماده کنیم. این سیاست‌های کلی است. اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و دولت خود را آماده کرده است که به این سیاست‌ها جامه عمل بپوشاند. در این سیاست‌ها اقتصاد ما بر مبنای علم و فناوری خواهد بود.
طبق این سیاست، اقتصاد دانش بنیان باید مسیر صادرات را برای کالاهای ایرانی تسهیل کند.طبق این سیاست باید فرآورده‌های نفتی، پالایش، پتروشیمی، صنعتی، توسعه مناطق آزاد ما و مناطق ویژه اقتصادی ما برای فعالیت بیشتر اقتصادی و صادرات خود را آماده کند. طبق این سیاست ما باید بتوانیم با بیکاری مقابله کنیم و خود را برای اشتغال مردم و به ویژه جوانان عزیز آماده کنیم.
دو سه نکته کلی را به عرض شما برسانم و بعد بپردازم به استان عزیز هرمزگان. اوضاع ما امروز به گونه‌ای است که همه بازرگانان جهان و سرمایه‌گذاران، مسیر ایران را اتخاذ کرده‌اند.
روزانه می‌بینید که چه مقدار سرمایه‌گذاران خارجی ایرانی که در خارج کشور هستند و همچنین داخلی ما خودشان را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کنند. ما می‌بایست زنجیرهای بلاهت و ظالمانه تحریم را که ظالمان و مداخله‌گران در دست و پای اقتصاد کشور ما بسته بودند پاره کنیم. اولین قدم مهم در این مسیر برداشته شده است. امروز در مساله خودروسازی، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و بانکی بخش بزرگی از تحریم‌ها برداشته شده است.

دولت برای حراست از حقوق ملت ایران قدمی عقب‌نشینی نخواهد کرد
مردم عزیز و دلاور ایران و همچنین مردم فهیم و بزرگوار هرمزگان بدانند که غرور ملت ما محفوظ خواهد ماند. دولت نسبت به حراست از حقوق ملت ایران قدمی عقب‌نشینی نخواهد کرد.
همه حقوق مردم عزیز ما از جمله حقوق هسته‌ای، محفوظ خواهد ماند. می‌خواهیم آن حقوقی را که به ناحق دیگران می‌خواستند از ملت ما سلب کنند ثبت کنیم؛ مثل حق صادرات، آزادی تجارت، حق در زمینه مبادلات پولی و بانکی و حق توسعه برای ملت ایران. حقوقی را که می‌خواست توسط مداخله‌جویان مورد تجاوز قرار بگیرد برای ملت بزرگ ایران تثبیت می‌کنیم.
ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این قدم‌ها را با حمایت شما مردم برخواهیم داشت.
مذاکرات نهایی را با قدرت‌های بزرگ برای حل و فصل مسایلی که مربوط به مسایل هسته‌ای و از جمله برداشتن همه تحریم‌هایی که به ناروا علیه ملت ایران وضع شده بود را آغاز کردیم. دور اول مذاکرات را مسئولان مربوطه به خوبی انجام دادند و این مذاکرات را تا پیروزی نهایی مردم ایران و حقوق ملت ایران و با حمایت شما مردم انجام خواهیم داد.

همه ملت ایران باید دارای حقوق شهروندی باشند
نکته دوم که بر آن تأکید دارم اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا به ملت ایران قول داده است که همه مردم ایران به طور مساوی از حقوق شهروندی برخوردار شوند و در این راستا فرقی بین شیعیان و اهل سنت وجود ندارد.
همه مردم عزیز ما و مسلمانان ما و همه آنهایی که گوینده لا اله الا الله و محمد رسول الله (ص) هستند، برادر ما هستند در کنار یکدیگر هستیم، انما المومنین اخوه.
همه آنهایی که راه خود را با خدا و پیامبر و راه قرآن، مسیر رسالت و عشق اهل بیت (ع) آغاز کرده‌اند، مؤمن و برادرند. باید دست به دست هم بدهیم و از مسیری که سخت است و دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند به حول و قوه الهی عبور کنیم.
نکته بعد آنکه در هر استانی برای اشتغال و حرکت اقتصادی، مردم آن استان حق تقدم دارند.
در تمام استان‌ها اگر مسئولان معتقدند در بعضی از تخصص‌ها نیاز وجود دارد و باید از استان‌های دیگر افراد مشغول کار شوند، اشکالی ندارد اما همزمان باید وسیله تخصص و اشتغال مردم بومی آن استان را هم آماده و مهیا کنیم.

یارانه نقدی افراد نیازمند حذف نمی‌شود
بنابراین تأکید می‌کنم که باید بدانیم در هر استانی از جمله هرمزگان، برای کار و اشتغال و فعالیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی، مردم خود آن استان دارای حق تقدم هستند.
نکته بعدی که در اینجا اشاره می‌کنم و در فرصت‌های بعدی برای مردم ایران توضیح خواهم داد، مرحله بعدی در هدفمندی یارانه‌هاست؛ اولاً به مردم ایران به صراحت عرض می‌کنم همه آنهایی که به یارانه نقدی زندگی نیازمند هستند این حق از آنان سلب نخواهد شد و برای آنها ادامه خواهد یافت. طبق قانونی که اخیرا مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است، به همه آنهایی که نیازمند و متقاضی هستند، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.
البته معیاری از دیدگاه افرادی که ممکن است نیازی به یارانه نداشته یا داشته باشند از طرف دولت طبق قانون مشخص خواهد شد اما همه بدانید که در مرحله آینده، هدف دولت عمدتاً مسأله رونق تولید در این کشور، اشتغال، امنیت غذایی برای مردم و به ویژه قشرهای آسیب‌پذیر و مسأله سلامت برای مردم است.
ان‌شاء‌الله دولت در قدم‌های بعدی در زمینه بیمه سلامت و امنیت غذایی هم که اقشار آسیب‌پذیر جامعه نسبت به کالاهای اساسی و مواد غذایی ضروری خیال راحت‌تری داشته باشند اقدام خواهند کرد. بدانید که دولت در زمینه امنیت غذایی، همه توان خود را به کار خواهد گرفت.
مردم در زمینه سلامت و بهداشت و درمان مشکلات فراوانی دارند، از جمله مشکلاتی هم در همین استان هرمزگان است که در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها در سال آینده قدم‌های مؤثری برداشته خواهد شد و این برنامه‌ها توسط همکارانم به اطلاع مردم خواهد رسید.
بنابراین در زمینه هدفمندی یارانه‌ها قدم جدیدی برداشته خواهد شد و توسط مسئولان برای مردم عزیز ایران توضیح داده خواهد شد اما اقشار نیازمند بدانند که هم یارانه نقدی برای آنها استمرار پیدا خواهد کرد و هم در کنار آن در بحث امنیت غذایی، سلامت و بهداشت و درمان، قدم‌های موثری برداشته خواهد شد.

هدف دولت شکوفایی سواحل جنوب ایران و جزایر خلیج فارس است
نکته‌ای که درباره استان هرمزگان بسیار مهم است اینکه اولا به شما مردم عزیز اعلام می‌کنم یکی از هدف‌های دولت تدبیر و امید، شکوفایی سواحل جنوب و جزایر جنوب در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان خواهد بود.
شما می‌دانید همه جای دنیا ساحل دریا جزو آبادترین مناطق آن کشور است. سواحل شمالی کشور ما بحمدالله از آبادانی نسبی برخوردارند، اما سواحل جنوبی کشور ما که عظیم است و حدود ۲ هزار کیلومتر ساحل جنوبی در خلیج فارس و عمان وجود دارد، نیازمند برنامه‌ریزی است.
در این سفر برای توسعه صنعت و بنادر استان هرمزگان تصمیمات مهمی اتخاذ خواهد شد؛ چه صنعت فولاد و چه کشتی‌سازی. استان هرمزگان در آینده یکی از قطب‌های بسیار مهم فولاد کشور خواهد بود.
ظرف ۴ الی ۵ سال آینده ظرفیت فولاد در این استان و تولیدی که امروز حدود ۳ و نیم میلیون تن است به حدود ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
دولت همه تسهیلات لازم را مهیا می‌کند تا بخش‌های مردمی و کارآفرینان در این زمینه فعال شوند. در کنار آن، برای صنعت کشتی‌سازی که بسیار مهم است قدم‌های مهمی برداشته شده است.
البته در کنار آن دولت برای مسأله شیلات و صیادی هم که استعداد زیادی در این استان وجود دارد و می‌تواند مایه اشتغال فراوان باشد قدم‌های مهمی برخواهد داشت.
سواحل جنوبی خلیج فارس و عمان به ویژه سواحل استان هرمزگان و مخصوصاً سواحل مکران، برایش برنامه‌ریزی مفصلی به منظور احیای این سواحل برداشته خواهد شد.
ان‌شاءالله جاسک در آینده به یک بندر بسیار مهم تبدیل خواهد شد و در آینده نزدیک قدم‌های اولیه و تصمیمات لازم در همین سفر اتخاذ خواهد شد.
برنامه‌ریزی خواهد شد در دولت یازدهم قدم‌هایی برداشته شود تا ظرفیت‌هایی که امروز برای حمل و نقل کالا وجود دارد از ۸۰ میلیون به صد میلیون تن افزایش پیدا کند. این قدم‌هایی که در طول سال‌های امسال، سال آینده و سال‌های بعده برداشته خواهد شد، استان هرمزگان را به طور کامل متحول خواهد کرد.
شما مشکلاتی برای اشتغال و بهداشت و درمان، جاده و مخصوصاً جاده ساحلی دارید اما برای رفع این مشکلات قدم‌هایی برداشته خواهد شد.
هر قولی که به مردم می‌دهیم بدانید به آن قول در همین دوره دولت به آن عمل خواهد کرد.
یکی از تصمیمات درباره بزرگراهی است که از بندر عباس به بندر جاسک متصل خواهد شد، ساخت بخشی از این بزرگراه انجام شده است و برای بقیه آن بزرگراه بودجه‌اش تأمین خواهد شد. تلاش خواهیم کرد در زمان مشخصی که اعلام می‌کنیم این بزرگراه بین بندرعباس و جاسک به پایان برسد که خود موجب تحول خواهد شد.
برنامه‌هایی برای گاز و نفت و همچنین پتروشیمی در این استان برداشته خواهد شد که کاملاً سواحل را آباد خواهد کرد و به صادرات کالاهای بسیار ارزشمندی می‌شود که برای کشور و استان موجب تحول خواهد شد.

هرمزگان باید مرکز گردشگری دریایی شود
البته هرمزگان استانی است که استعداد گردشگری دارد. باید اینجا مرکزی شود برای گردشگری دریایی و سواحلی که بتواند کشتی‌ها و مردم را از این طرف ساحل به آن طرف ساحل و از شمال به جنوب از شرق به غرب خلیج فارس منتقل کند.
در این زمینه برنامه‌هایی که هست به مردم اعلام خواهد شد. یکی از راه‌های اشتغال توسعه توریسم و گردشگری در این استان خواهد بود. با استعدادهایی که در این کشور، استان، منطقه آزاد قشم و کیش و سایر مناطق وجود دارد، کاملاً برای گردشگری داخلی و خارجی آمادگی هست گردشگری می‌تواند سبب توسعه استان شود و موجب اشتغال در این استان شود.
نکته‌ای را هم امام جمعه محترم و استاندار محترم تأکید کردند و خود شما هم از مسیر راه که به این استادیوم می‌آمدید و شعارهایی در این باره دادید، می‌خواهم بگویم نگران این گونه مسایل نباشید دولت در این زمینه بررسی مجدد خواهد کرد.
گر چه این تصمیمات قبلاً در مراجع قانونی اتخاذ شده است اما در عین حال، جا برای بحث و بررسی وجود دارد. ان‌شاء‌الله دولت مسأله را مورد بررسی قرار خواهد داد و مصوبه را به سمتی خواهد برد که کسی دل نگران و ناراحت نشود و منافع همه مردم و استان هرمزگان تأمین شود.
از همه مسئولان استان و همه مردم و عزیزانی که زحمت کشیدند و در مسیر راه لطف و تفقد داشتند و در اینجا تجمع کردند تشکر می‌کنم. خداوند یار و پناه شما باشد.
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

کد خبر 251151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز