همشهری آنلاین: رییس جمهوری در جمع پرشور مردم جاسک گفت: ایران به دنبال روابط بهتر با همه کشورهای جنوبی و دنبال منطقه‌ای امن و آماده برای سرمایه‌گذاری است.

متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
استان هرمزگان دارای استعدادهای فراوانی برای رشد و توسعه است، مخصوصاً در سواحل این استان؛ از غربی‌ترین نقطه تا شرقی‌ترین نقطه ساحلی آن، استعدادهای فراوان برای بخش صنعت، بخش کشاورزی، حمل و نقل و همچنین برای توسعه در بخش دریا وجود دارد.

جاسک که امروز به عنوان یک بندر کوچک در کنار ساحل دریای عمان و مکران جلوه‌گری می‌کند، در آینده نزدیک تبدیل به مرکز مهم صنعتی در این منطقه خواهد شد.

در سال‌های اخیر با حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه جاسک، شاهد تحول بودید و این تحول به عنوان یک منطقه دریایی مهم برای آب‌های ساحلی جنوب ایران و همچنین برای امنیت دریایی در کل این منطقه و ظهور و بروز دلاوری‌های دریادلان در کل منطقه حساس خلیج فارس، دریای عمان و حتی اقیانوس هند، ادامه پیدا می‌کند.

بزرگراه میناب به جاسک در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است

علاوه بر این، منطقه جاسک به یک منطقه اقتصادی مهم انرژی‌بَر تبدیل خواهد شد. ما باید ساحل مکران را آباد کنیم. همه دست به دست هم خواهیم داد و این کار مهم را به سرانجام خواهیم رساند.

آنچه من امروز در خدمت شما مردم عزیز این بندر زیبا عرض می‌کنم، برنامه‌ای است که ان‌شاء‌الله در طول این دولت تا پایان آن عملیاتی و اجرایی می‌شود. اولین برنامه، جاده‌ای بین بندرعباس و جاسک است. بخشی از این جاده تا منطقه میناب به صورت بزرگراه تکمیل خواهد شد و بخش دیگر آن تا پایان سال آینده یعنی در سال ۹۳ به صورت بهسازی جاده از میناب به جاسک متصل خواهد شد. اما در عین حال برنامه‌ای برای ایجاد بزرگراهی از میناب به جاسک هم در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است که ان‌شاء‌الله این بزرگراه را هم در طول دولت یازدهم اجرا و تکمیل خواهیم کرد.

این قدم اولی است که برای توسعه این منطقه برداشته خواهد شد. ما با استفاده از خط لوله گازی که از این منطقه عبور می‌کند در این منطقه صنایع جدیدی را به وجود خواهیم آورد؛ از پتروشیمی گرفته تا فولاد و آلومینیوم.

احداث بندرگاهی برای صادرات بخشی از نفت ایران در جاسک

علاوه بر این، بندرگاه قابل ملاحظه‌ای برای جاسک پیش‌بینی خواهد شد، بندرگاهی که بتواند در سال‌های آینده حتی بخشی از نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند. یعنی همانطور که در منطقه خلیج فارس، خارک فعال خواهد بود و فعال خواهد ماند در منطقه جاسک هم بندرگاهی برای صادرات نفت پیش‌بینی خواهد شد و امیدوارم این کار در همین دولت آغاز شود و قدم‌های اول برداشته شود و در دولت دوازدهم تکمیل شود.

احداث فرودگاه بین‌المللی در جاسک

برای آبادانی این منطقه مهم و استراتژیک در کنار دریای عمان البته به یک فرودگاهی که با توسعه آن به یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل شود نیازخواهیم داشت. ما اولین قدم‌ها را در همین دولت برای توسعه فرودگاه فعلی خواهیم برداشت و قدم به قدم برای طراحی یک فرودگاه بین‌المللی پیش خواهیم رفت که ان‌شاء‌الله در دولت یازدهم آغاز و در دولت دوازدهم تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. جاسک یک استعداد بالایی برای رشد و توسعه دارد. البته برای این توسعه بزرگ به ناچار در کنار شهر جاسک یک شهر جدیدی هم متصل به جاسک طراحی خواهد شد تا بتواند همه نیازمندی‌های آینده را در این منطقه برآورده کند. البته طرح‌هایی هم برای سال آینده در دست هست که ان‌شاء‌الله تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.

انتقال آب از سد جگین در سال آینده عملیاتی می‌شود

فاضلاب جاسک که طبق برنامه بیش از ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برایش پیش‌بینی شده تا پایان سال ۹۳ تخصیص و اجرا خواهد شد. بیمارستان ۳۲ تختخوابی جاسک توسعه خواهد یافت و به یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی تبدیل خواهد شد. این توسعه هم تا پایان سال آینده یعنی تا پایان سال ۹۳ به اتمام خواهد رسید.

طرح دیگری که در این بندر مورد نظر است، بحث انتقال آب از سد جگین است که این طرح نیاز به ۲۰ میلیارد تومان دارد، این مبالغ پیش‌بینی شده و در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

بنابراین این سه طرح مربوط به آب، بیمارستان و فاضلاب، وعده ما برای اجرا توسط همه مجریان، تا پایان سال آینده است. هم آقای استاندار ، هم آقای فرماندار و هم مسئولین مربوطه امروز این قول را از زبان رییس جمهور شنیدند و ان‌شاء‌الله اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

دولت مبنایش بر تعامل و دوستی با همسایگان بویژه همسایگان جنوب است

من در اینجا دو سه نکته می‌خواهم اضافه کنم. اولاً همه همسایگان جنوبی ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان باید بدانند که این دولت مبنایش بر تعامل و دوستی با همسایگان بویژه همسایگان جنوب این منطقه است. ما با همه کشورهای جنوبی با روابط بهتر و تعامل بهتر دنبال منطقه‌ای امن و آماده برای سرمایه‌گذاری هستیم. همه ایرانیان عزیز که در داخل کشورند، ایرانیان عزیزی که در خارج از کشورند، یا کارآفرینان دیگر می‌توانند به آینده این منطقه توجه داشته باشند.

هرکس در جاسک سرمایه‌گذاری کند منفعت خواهد برد

هر کس از فردا در جاسک سرمایه‌گذاری کند، بداند در سال‌های آتی منفعت خواهد برد. اینجا به یک مرکز تجاری به یک مرکز صنعتی تبدیل خواهد شد و همچنین به یک مرکز مهم دریایی که باعث پیشرفت این منطقه خواهد شد. البته برای این کار و برای اینکه ما بتوانیم از همه استعدادهای این منطقه استفاده و بهره‌برداری کنیم باید بخش بزرگی از این منطقه تبدیل به منطقه ویژه شود.

نکته آخر اینکه این روزها شما راجع به یارانه می‌شنوید و در خصوص مرحله دوم یارانه سخن گفته می‌شود، من در اینجا نکته‌ای را در این زمینه عرض می‌کنم، هم برای توجه شما خواهران و برادران و هم برای کل ملت عزیز ایران، این است که هدفمندی یارانه و یارانه نقدی برای نیازمندان جامعه و اقشار نیازمند جامعه ادامه خواهد یافت.

اگر خانواده‌هایی در سطح کشور وضع زندگی‌شان به گونه‌ای است که نیاز به یارانه ندارند مثل دهک‌های بالا، طبق قانون اخیر مجلس شورای اسلامی به طور طبیعی آنها طبق فرمی که پر می‌کنند، دیگر نیاز به یارانه نخواهند داشت. البته کسانی که نیاز ندارند، اساساً خوب است فرم جدیدی که اعلام می‌شود را پر نکنند. فرم را کسانی که پر ‌کنند که در واقع نیازمند به گرفتن یارانه هستند.

اما در بحث یارانه چند نکته دیگر مورد توجه همه شما عزیزان باشد در مرحله آتی یعنی در سال آینده به غیر از یارانه نقدی که به مردم و خانوارها پرداخت خواهد شد یک بخش از فعالیت برای ساماندهی بخش بهداشت و درمان است ما می‌خواهیم مردم در جای جای این کشور اسلامی در شهرستان‌های مختلف، بخش‌های مختلف و حتی روستاها به نیازمندی بهداشتی و درمانی آنها رسیدگی شود.

همه مردم را تحت پوشش درمانی قرارخواهیم داد

اولین قدم را ان‌شاءالله در سال آینده بر می‌داریم قدم اول آن است که به تدریج همه مردم را تحت پوشش درمانی قرار خواهیم داد. آنهایی که تحت پوشش درمانی نیستند تحت پوشش درمانی قرار می‌گیرند. آنهایی هم که تحت پوشش درمانی هستند تلاش می‌کنیم ارزش بیمه‌ها را بالا ببریم و در مجموع سهم دولت در زمینه بهداشت و درمان افزایش و سهم مردم کاهش پیدا کند تا مردم یک امنیت خاطری در زمینه بهداشت و درمان داشته باشند.

به غیر از یارانه نقدی، یارانه کالایی هم خواهیم داشت

نکته دوم مسأله امنیت غذایی است. مردم ما از لحاظ مواد اساسی غذایی و کالاهای اساسی نباید دغدغه خاطر داشته باشند به این دلیل به غیر از یارانه نقدی ما یارانه کالایی هم ان‌شاء‌الله خواهیم داشت. با یک برنامه منظم‌تر و دقیق‌تری ان‌شاء‌الله در سال آینده به مسأله امنیت غذایی مردم می‌پردازیم چون مسأله غذا و بهداشت و درمان جزو نیازهای اولیه مردم است البته بخشی از مسأله یارانه هم صرف تولید، حمل و نقل و سایر مواردی خواهد شد که به مردم اعلام خواهد شد.

تورم سال آینده از ۴۲ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند

ضمناً به شما بگویم قیمت‌هایی که اعلام خواهد شد برای حامل‌های انرژی مثل نفت و گازوئیل شیب بسیار ملایمی خواهند داشت، همانطور که تبلیغ می‌شود ما مراقب هستیم که در کشور ما همانطور که در این شش ماه به حمدالله تورم کاهش پیدا کرده است، رشد تورم کاهش پیدا کند و گرانی را کنترل می‌کنیم. در مسأله اشتغال که مسأله اصلی مردم است ما یک قدم کوچکی برداشتیم. سال آینده هم برای گرانی همانطور که دولت قول داده است تورمی که امسال در آغاز دولت ۴۲ درصد و تا پایان سال ۳۵ درصد خواهد بود در سال آینده به ۲۵ درصد کاهش خواهیم داد.
در زمینه اشتغال بخاطر اینکه رشد در سال گذشته بویژه در سال ۹۱ و ۹۲ رشدی به آن صورت نبود در سال ۹۳ ما دارای رشد اقتصادی خواهیم بود و این معنایش برای آنهایی که می‌خواهند به کار مشغول شوند هم رونق و مسأله اشتغال است.

شیعه و سنی برادرند و ما تحت لوای لا اله الا الله و محمد رسول الله هستیم

و آخرین سخنی که بر آن تأکید دارم وحدت در میان مردم است. همه مردم عزیز ایران می‌دانند که این کشور تحت لوای لا اله الا الله و محمد رسول الله است. در این کشور همه ایرانیان دارای حقوق شهروندی خود هستند، بدون تفاوت بین عقاید و آراء مختلف و مخصوصاً وحدت بین شیعه و اهل تسنن ما همه برادر و تابع قرآن هستیم و ما همه پیرو راه و سیره پیامبر عظیم السلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) هستیم. ما همه عاشق و علاقمند به اهل بیت(ع) و خاندان رسالت هستیم ما دارای قبله و خدای واحدیم و بنابراین معنا ندارد که بین اهل سنت و شیعه تفاوتی قائل باشیم. ما همه برادر هستیم و در کنار هم "واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا" بین ما تفرقه نباید باشد.

دیشب در جمع بزرگ علمای شیعه و اهل تسنن در بندرعباس کاملاً یگانگی و برادری و وحدت را مشاهده کردم و این برای بنده به عنوان برادر و خادم کوچک شما برای همه ملت ایران دلگرم کننده است. چرا ما متحد نباشیم؟ ما در یک کشوریم. اگر این کشور توسعه پیدا کند از آثار توسعه آن همه استفاده می‌کنیم و اگر خدای ناکرده در این کشور توسعه نباشد همه ضرر خواهیم کرد.

بنابراین برادری و اخوت ما و همچنین دوستی ما باید همواره مستدام باشد. تلاش این دولت ایجاد وحدت بیشتر توازن بیشتر و تعادل بیشتر است. شما می‌بینید در این استان عزیز طرف شرق یک مقدار محرومیت بیشتری نسبت به طرف غرب دارد و به همین دلیل دولت سرمایه‌گذاری بیشتری در سمت شرق انجام خواهد داد تا این توازن و تعادل در استان در کشور حفظ شود.
ما همه ایرانی هستیم ما همه مسلمانیم و همه این مردم ان‌شاء‌الله باید زندگی بهتری داشته باشند، به امید ایرانی آبادتر و سربلندتر و جاسک به عنوان بندر توسعه یافته زیبای این منطقه در ساحل مکران.

درود و سلام بر همه مردان و زنان شاد و موفق و پیروز باشید.

کد خبر 251148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز