همشهری آنلاین: نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد، حضور گروه‌های تروریستی سازمان یافته در سوریه را مانع اصلی ادامه کمک‌رسانی به مردم این کشور و ناامن کننده ثبات خاورمیانه و جهان دانست.

محمد خزاعی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز تاسف شدید از وضعیت انسانی موجود در سوریه، اقدام فوری جامعه جهانی را برای ایجاد زمینه گفتگوی هرچه سریعتر نمایندگان دولت با نمایندگان واقعی مخالفان این کشور و پایان خونریزی ها، خواستار شد.

در این نشست مجمع عمومی، گزارشی از اوضاع سوریه و به ویژه آوارگان ناامنی های بحران سه ساله اخیر پخش شد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد با اشاره به پخش خاطرات دردآور و دلخراش یکی از کودکان سوری از حوادث کشورش در گزارش یادشده، ابعاد بحران انسانی سوریه در داخل و خارج از این کشور را تشریح کرد.

خزاعی به اوضاع دو نیم میلیون پناهنده سوری در دیگر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه سوریه اشاره کرد و گفت: ما همگی از تلاش های سازمان های مرتبط با سازمان ملل برای کاهش آلام مردم سوریه تقدیر می کنیم ولی هیچ کس به ریشه و منشا پیدایش این همه مشکلات اشاره ای نمی کند.

نماینده کشورمان خطاب به سفیران و نمایندگان کشورهای جهان گفت: چه کسی مسئول این وضعیت است و نقش نیروهای خارجی و گروههای تروریستی در تشدید این بحران چیست؟.

به گزارش مهر، وی راه حل خاتمه بحران کنونی سوریه را از بین بردن ریشه های این بحران دانست و گفت: باید این امکان را فراهم کرد تا مردم سوریه و نمایندگان واقعی مخالفان از طریق فرایند گفتگوی مسالمت آمیز سیاسی با دولت این کشور، راه حلی سوری - سوری برای پایان این بحران پیدا کنند و مسلما لازم است همه کشورهای جهان مساعدت کنند تا ملت سوریه، به راه حل مناسب سیاسی دست یابد.

محمد خزاعی خطاب به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه بطور فعال نسبت به فراهم کردن کمک های انسانی برای مردم سوریه متعهد بوده است.

وی افزود: تهران در این خصوص با خانم والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده کمکهای اضطراری این سازمان و سایر نمایندگان جامعه بین المللی همکاری کامل داشته است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران پانزدهم بهمن امسال میزبان نشستی سه جانبه با مشارکت سوئیس و سوریه درباره وضعیت انسانی در سوریه بود.

وی افزود: وضعیت هشدار دهنده کنونی به علت مداخله خارجی در سوریه، رشد گروههای تروریستی و پیوستن هزاران نیروی خارجی از اروپا تا آفریقا ایجاد شده و سوریه را به اردوگاه آموزشی گروههای مسلح افراطی، خشن و سازمان یافته تبدیل کرده است.

خزاعی همچنین در واکنش به سخنان نماینده عربستان در این نشست که مدعی دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور سوریه شده بود، گفت: باید از همه کشورهای مداخله کننده در بحران سوریه و به ویژه از عربستان سعودی خواست تا از حمایت های مالی و نظامی خود از گروههای افراطی و مسلح در سوریه دست بردارند و آنها را از این کشور خارج کنند.

کد خبر 251093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز