مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ثبت بزرگ‌ترین برخورد یک سیارک با ماه شدند که طولانی‌ترین و درخشان‌ترین پس‌فروزش مشاهده شده تاکنون را به وجود آورده است.

ثبت بزرگ‌ترین برخورد یک سیارک با ماه

به گزارش ایسنا، فیلم ثبت شده از این رویداد به نمایش توپ آتشین جالبی پرداخته که در زمان برخورد سیارک با حوزه پر از گدازه "دریای ابرها" در ماه ایجاد شده بود.

خوزه ماریا مادیدو، ستاره شناس اسپانیایی و استاد دانشگاه هوئلوا و انجمن ستاره‌شناسی سلطنتی بریتانیا، این رویداد را روز 11 سپتامبر 2013 (20 شهریور) مشاهده کرده بود.

مادیدو با استفاده از دو تلسکوپ این برق درخشان را ثبت کرد.

در مرحله‌ای، درخشش این جرقه با نور ستاره قطبی برابری می‌کرد.

این جرقه در شرایط آب‌وهوایی صاف با چشم غیرمسلح برای هر کسی که در آن لحظه به ماه نگاه می‌کرد، قابل مشاهده بود.

پس از برخورد، یک پس‌فروزش ایجاد شد که تا هشت ثانیه طول کشید؛ این طولانی‌ترین و درخشان‌ترین رویداد در نوع خود است که تاکنون ثبت شده است.

دو ویدیو از این رویداد ثبت شده که یکی از آنها نمایشگر تصاویر واقعی و دیگری شامل تصاویر گرافیکی رایانه‌ای است که توسط محققان برای توضیح دقیق واقعه ارسال شده است.

بر اساس برآوردهای تیم مادیدو، این سیارک با سرعت 61 هزار کیلومتر در ساعت با سطح ماه برخورد کرده است.

این برخورد به قدری سریع بوده که سیارک ذوب و سپس بخار شده است. نتیجه این برخورد یک جرقه و دهانه‌ای با قطر 40 متر در سطح ماه است.

انرژی این برخورد برابر با انفجاری در حدود 15 تن تی‌ان‌تی است که سه برابر بیشتر از بزرگ‌ترین رویداد ثبت شده پیشین در مارس 2013 توسط ناسا است.

در مقام مقایسه، سیارکی که در ماه فوریه سال گذشته با شهر چلیابینسک روسیه برخورد کرده بود، دارای اندازه‌ای در حدود 20 متر و وزن 13 هزار تن بود.

این سیارک در فهرست سیارک‌های با اندازه متوسط قرار گرفته است.

مادیدو و همکارانش برآورد کردند که جرم این سنگ آسمانی در حدود 400 کیلومتر و قطر آن بین 60 سانتیمتر تا 1.4 متر بوده است.

محققان تخمین زده‌اند که برخورد سیارک‌هایی با این اندازه با زمین 10 برابر محتمل‌تر از تصورات پیشین است. اگرچه زمین با جو محافظت شده و سیارک‌های با این اندازه به شکل شهاب‌سنگ در آن می‌سوزند.

کد خبر 251014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز