دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

رضا سادات: اقدام اخیر دفاتر دایره جنایی فدرال ایالات متحده (FBI) که پس از هماهنگی با دانشگاه‌های مختلف در سطح این کشور اقدام به ثبت نام استادان، دانشجویان و کارکنان مراکز آموزش عالی می‌کنند موجبات نارضایی محافل دانشگاهی در این کشور را فراهم آورده‌است.

منطق FBI برای اجرای برنامه جدید خود جلوگیری از خطری است که از سوی جاسوسان خارجی و تروریست‌های نفوذی در مراکز دانشگاهی متوجه امنیت ایالات متحده است.

وارن بافورد، مدیر واحد کنترل واحدهای دانشگاهی در FBI می‌گوید: برای ما این که چه نوع اسناد محرمانه‌ای در مراکز تحقیقات دانشگاهی وجود دارد، حائز اهمیت نیست.

وی می‌افزاید: آنچه قصد داریم به مراکز دانشگاهی آموزش دهیم این که بدانند تروریست‌ها به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند و ممکن است برای رسوخ به مجموعه‌های دانشگاهی چه اقداماتی انجام دهند.

مقام‌های امنیتی ایالات‌متحده می‌گویند مبارزه با تروریسم کماکان اولویت اول داخلی در این کشور است و از در دست بررسی بودن 250 پرونده گشوده شده در این رابطه در FBI خبر می‌دهند.

اگر چه دوایر اطلاعاتی و امنیتی ایالات‌متحده سعی دارند فضایی را بر اماکن دانشگاهی حاکم کنند که هیچ‌کس نتواند از در مخالفت با این برنامه برآید اما بسیاری از فعالان دانشجویی اقدامات اخیر FBI در مراکز دانشگاهی را مغایر حقوق خود می‌پندارند و ادامه آن را اشاعه دهنده فضایی امنیتی- اطلاعاتی در این مراکز می‌دانند.

برنامه جاری FBI برای تحت نظارت قرار دادن مراکز دانشگاهی در واقع از سپتامبر سال 2005 میلادی با ایجاد هیئت مشورتی 17 نفره امنیت آموزش عالی برای فراهم آوردن زمینه نظارت بر اماکن دانشگاهی و به حداقل رساندن احتمال نفوذ تروریست‌ها در این اماکن با هدف کسب اطلاعات، خرابکاری و جذب نیروهای بالقوه آغاز شده است.

برای به حداقل رساندن مقاومت مراکز دانشگاهی در برابر این طرح 7عضو از مجموع 17 عضو این هیئت از رؤسای مراکز دانشگاهی انتخاب شدند و گراهام استانیر، رئیس دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ریاست آن را برعهده گرفت.

به اعتقاد مخالفان، این طرح فضای دانشگاه را به لحاظ روانی برای دانشجویان و اساتید ناامن کرده و مراکز دانشگاهی را به جولانگاه نهادهای امنیت تبدیل می‌کند.

این سکه روی دیگری هم دارد. استدلال دستگاه‌های امنیتی این است که صرف آگاهی داشتن تروریست‌های نفوذی در مراکز دانشگاهی از وجود مکانیسمی برای شناسایی و دستگیری آن‌ها، خطر تلاش آنان برای انجام وظایفی که برعهده گرفته‌اند را کاهش داده و به مثابه عاملی بازدارنده خواهد بود.

روزنامه USA Today اولین نشریه‌ای بود که در نوامبر سال 2006 میلادی به رخنه عمیق FBI و سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در مراکز دانشگاهی اشاره کرد و از هزینه شدن سالانه میلیون‌ها دلار در چارچوب این برنامه پرده برداشت.

در این چارچوب به صدها استاد به عناوین مختلف پول پرداخت می‌شود، گروهی از کارآموزان نهادهای امنیتی با بورسیه‌های دولتی در دانشگاه‌های مختلف مشغول تحصیل می‌شوند و بودجه‌ سنگینی صرف اجرای طرح‌های اطلاعاتی می‌شود.

به اعتقاد شورای امنیت ملی ایالات‌متحده نهادهای اطلاعاتی چون سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) و مدیریت امنیت داخلی(NSA) باید مراکز دانشگاهی را به عنوان یکی از دروازه‌های رسوخ به ایالات متحده و کسب اطلاعات صنعتی و سیاسی به دقت تحت نظر داشته باشند.

کد خبر 25100

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز