همشهری آنلاین: دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رییس تشکیلات خودگردان هشدار داد در دام آمریکا و اسراییل گرفتار نشود.

به گزارش ایسنا رمضان شلح، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، ضمن هشدار به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان نسبت به عدم گرفتار شدن در دام آمریکا و اسراییل از وی خواست تا با انجام مذاکرات با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، موافقت کند.

وی شراکت با اسراییلی‌ها را به منزله‌ی شرط بندی بر روی اوهام دانست.

شلح که برای میانجیگری بین جنبش‌های فتح و حماس به قاهره سفر کرده، تاکید کرد که در دیدار با رهبران مصری به بررسی راه‌کارهای موجود جهت حل مشکلات فلسطین به ویژه پس از تسلط حماس بر نوار غزه پرداخته است.

وی عنوان داشت: نمی‌خواهم که نام میانجی بر من اطلاق شود، زیرا ما میانجی نیستیم، بلکه شریک در سرنوشت فلسطین هستیم، لذا از طرفین فتح و حماس می‌خواهیم برای ایجاد توافق انعطاف پذیری نشان دهند.

وی تاکید کرد: در خصوص این انعطاف پذیری‌ها باید بند مقاومت مستثنی شود و ما هرگز از حماس نمی‌خواهیم که از این بند مهم چشم پوشی کند بلکه چنانچه راه ایجاد توافق را هموار نمی‌بیند به طور کامل به کانون مقاومت باز گردد زیرا با توجه به حضور ما در مرحله‌ آزادسازی ملی یک چارچوب ملی داریم که در آن موضوع فلسطین اساسی‌ترین مساله است.

شلح در خصوص سفر اخیرش به قاهره گفت: بنا به دعوت دولت مصر و جهت بررسی تحولات اوضاع فلسطین با توجه به بحران حاکم و یافتن راه‌کاری مناسب جهت خروج از این بحران به قاهره آمده‌ایم و دریافتیم که برادران مصری ما نیز بسیار از شرایط موجود متاثر هستند و آمادگی ارایه‌ کمک برای رهایی از این مشکل را دارند.

وی به مذاکرات و تماس‌های مداوم مصری‌ها با طرفین فتح و حماس و اعلام آمادگی حماس برای مذاکره اشاره کرده و عنوان داشت: طرف مصری مذاکراتی را با جنبش حماس انجام داده و از ما خواست که برای کمک به این امر با ابومازن صحبت کنیم، اما متاسفانه ایشان و برادران ما در جنبش فتح موضع سختی را اتخاذ کرده‌اند.

وی در خصوص دیدگاه جنبش جهاد برای خروج از این بحران گفت: ما در انتخابات پارلمانی اخیر در فلسطین شرکت نکردیم زیرا معتقدیم که نمی‌توان برنامه‌های مقاومت و دوستی را در سرزمینی تحت اشغال با یکدیگر جمع کرد، لذا از ابتدا تاکید کردیم که در چنین دولتی مشارکت نخواهیم کرد.

شلح افزود: اما برادران حماسی ما آمادگی‌شان را برای مشارکت در این دولت اعلام کرده و مردم فلسطین نیز با علم به این که حماس بر برنامه‌ی مقاومت پایبند بوده و اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد این جنبش را انتخاب کردند و حماس توانست به پیروزی چشم‌گیری در انتخابات دست یابد اما متاسفانه این دولت منتخب آنقدر تحت فشار و تحریم قرار گرفت که اوضاع به این نقطه از بحران رسید.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در خصوص نشست کمیته‌ چهار جانبه و طرفین اسراییلی و فلسطینی که قرار است امروز (دوشنبه4تیر) در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود، عنوان داشت: نگران هستیم که طرف فلسطینی شرکت کننده در این نشست احساس کند تحت حمایت طرف‌های غربی قرار دارد و به این ترتیب بر دیگری احساس قدرت و برتری کند، ما نمی‌خواهیم از هیچ گروهی علیه گروه دیگر حمایت شود، هم چنان که از کشورهای عربی به ویژه مصر و عربستان و اردن می‌خواهیم که در موضعی برابر از فتح و حماس جانبداری کنند.

کد خبر 25098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز