همشهری آنلاین: درد جلوی ساق پا یا شینت اسپلینت (Shin Splint) یک عارضه رایج است که ممکن است پس از دویدن روزانه یا سایر فعالیت‌های جسمی دچار آن شوید.

sheen splint

علت این درد ساق می‌تواند التهاب و تحریک‌شدگی عضلات ناشی از استفاده بیش از حد از آنها، «شکستگی فشاری»، شکستگی‌های ریز در پایین استخوان‌های ساق به علت فشار‌های وارد بر آنها، «کف پای صاف» و چرخش بیش از حد پا که قوس کف پایی را کاهش می‌دهد، باشد.

این عارضه بسیار رایج است . دوندگان ممکن است پس از افزایش شدت فعالیت جسمی یا تغییر دادن سطحی که بر روی آن می‌دوند- برای مثال دویدن بر روی آسفالت به جای زمین خاکی، دچار آن شوند.

این عارضه اغلب موارد به خودی خود بهبود پیدا می‌کند. دوره بهبودی بسته به شدت عارضه متفاوت است و حتی ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد..در موارد شدیدتر ممکن است مراجعه به پزشک و معاینه و رادیوگرافی لازم باشد.

برای درمان شین اسپلینت این هفته نکته را رعایت کنید:

۱- به بدن‌تان استراحت دهید. بهبود یافتن آسیب‌های وارد آمده به زمان نیاز دارد.

۲- برای تسکین درد و تورم روی ساق پای‌تان کیسه یخ بگذارید. کمپرس سرد را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر ۳ تا ۴ ساعت برای ۲ تا ۳ روز یا تا زمانی که درد برطرف شود، ادامه دهید.

۳- داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپیرین به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. این داروها می‌توانند عوارض جانبی مانند احتمال بیشتر زخم و خونریزی گوارشی را ایجاد کنند. این داروها را باید به طور گاهگاهی مصرف کرد، مگر اینکه دکترتان دستور ادامه مصرف را بدهد.

۴- از ارتوتیک‌ها استفاده کنید. در افرادی که کف پای صاف دارند استفاده از ارتوتیک‌ها- به صورت آماده یا ساخته‌شده برای خود شخص- به حفظ قوس کف پایی کمک می‌کنند.

۵- تمرین‌های در طیف حرکت عضو انجام دهید. در صورت تجویز دکترتان می‌توانید تمرینات در طیف حرکت (rom) انجام دهید که هدف‌‌شان بهبود حرکت یک مفصل خاص است.

۶- از زانوبند نئوپرن (Neoprene sleeve) برای حمایت و گرم کردن ساق پای‌تان استفاده کنید.

۷- فیزیوتراپی به تقویت عضلات در ساق پا کمک می‌کند.

دقیقا نمی‌توان گفت که چه هنگام این عارضه برطرف خواهد شد. زمان بهبودی به علت به وجود آورنده آن بستگی دارد. افراد با سرعت‌های متفاوت بهبود پیدا می‌کند؛ ۳ تا ۶ ماه مدت نامعمول نیست.

مهمترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در بازگشت به ورزش شتاب نکنید. اگر پیش از بهبود یافتن کامل ورزش را دوباره شروع کنید، ممکن است باعث آسیب‌زدن دائمی به خودتان شوید.

برای پیشگیری از این عارضه باید کفش ورزشی مناسب بپوشیدِ پیش از شروع ورزش خود را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. به محض احساس درد جلوی ساق پا ورزش‌تان را متوقف کنید و بر روی سطوح سخت مانند سطوح سیمانی ندوید یا بازی نکنید.

کد خبر 250935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز