همشهری آنلاین: معاون خدمات شهری شهرداری تهران از برپایی بازارچه‌های خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار در بوستان‌های مناطق ۲۲گانه پایتخت خبر داد.

به گزارش «تهران سما»، مجتبی عبداللهی با اشاره به بازارچه‌هایی که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل برای بانوان سرپرست خانوار ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر در ۳ بازار خاوران، حکیمیه و جنت‌آباد بازارچه‌های دائمی برای فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار ایجاد شده تا در این مراکز بتوانند تا به فروش محصولات تولید خود بپردازند.

وی درباره برپایی بازارچه‌های خوداشتغالی برای بانوان سرپرست خانوار مراکز کوثر تصریح کرد: در بوستان‌های شلوغ و مرکزی مناطق ۲۲ گانه بازارچه‌های خود اشتغالی ستاد توانمندسازی بانوان شهرداری تهران فعال هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت و نگهداری بازار‌ها با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل است، افزود: بازار‌ها از سوی شرکت ساماندهی، مدیریت و اداره می‌شوند، ولی بهره‌برداری از آن به عهده ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.

وی در خصوص برپایی ۲۵۰ غرفه در بازارچه خوداشتغالی جنت آباد تصریح کرد: این غرفه‌ها در دهه مبارک فجر و هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیدند تا بانوان سرپرست خانوار این منطقه بتوانند محصولات و کالای تولیدی خود را در این مراکز به فروش برسانند و از این طریق برای تامین معیشت خانواده خود درآمدزایی کنند.

عبداللهی با اشاره به دائمی شدن بازار جنت‌آباد برای بهره‌برداری توسط بانوان سرپرست خانوار اظهار داشت: بانوانی که در بازار جنت‌آباد به صورت موقت و در چادر فعالیت می‌کردند، در حال حاضر می‌توانند به صورت دایمی در این بازارچه به فروش محصولات خود بپردازند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین خاطرنشان کرد: غرفه‌هایی که در بازار دائمی جدید در اختیار زنان سرپرست خانوار و غرفه داران قرار می‌گیرد، همانند غرفه‌های بازار خاوران و حکیمیه است و مساحتی حدود؟ متر دارند. مسئولیت و نحوه واگذاری غرفه‌ها به عهده ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است و در این مرحله شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل نقشی در واگذاری غرفه‌ها ندارد.

وی در خصوص قابلیت‌های بازارچه حکیمیه نیز خاطرنشان کرد: این بازارچه که در شرق تهران واقع شده، به صورت یک بازارچه دائمی به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر شکل گرفت و در حال حاضر به فروش صنایع دستی بانوان سرپرست خانوار اختصاص دارد.

عبداللهی با اشاره به نحوه تعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل با ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: طی توافقات صورت گرفته، بانوانی که توانایی و امکان کار در تولیدی‌ها را نداشته و یا تخصصی ندارند، از سوی ستاد توانمندسازی بانوان به شرکت مشاغل و صنایع معرفی شده و بعد از طی مراحل نظارتی، به یکی از بازارچه‌ها فرستاده می‌شوند تا کسب و کاری را برای خود در یکی از غرفه‌ها به راه بیندازند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین ادامه داد: این بازار حمایتی به‌منظور حمایت از بانوان آسیب‌پذیر شهر تهران با ایجاد غرفه‌های متعدد در جهت اشتغال‌زایی گام موثری برداشته است.

وی با بیان اینکه در این بازارچه‌ها محدودیت خاصی برای فروش محصولات توسط بانوان سرپرست خانوار نیست، تصریح کرد: شیرینی و شکلات، زیورآلات بدلی، پوشاک، صنایع دستی و... از جمله اقلامی است که در این بازارچه‌ها و توسط این بانوان به فروش می‌رسد. همچنین در بازارچه جنت‌آباد غرفه‌هایی برای فروش لوس‌تر و آباژور، میز و بوفه‌های چوبی، لوازم‌التحریر و برخی مواد خوراکی نیز دیده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص اینکه تعدادی از بانوان سرپرست خانوار شاغل در این بازارچه مددجویان کمیته امداد هستند، تاکید کرد: مدیریت شهری با هدف تامین معیشت زندگی غرفه دار و ورود آن‌ها به چرخه اقتصادی وسیع‌تر، اقدام به برپایی بازارچه‌ها کرده است.

وی در خصوص حفظ نظم و امنیت بازارچه‌های موقت گفت: پیش از این مردم مجبور بودند با یک یا ۲ روز در هفته امرار معاش کنند، ولی با احداث بازارچه‌ها می‌توانند هر روز به تامین نیازهای خود پرداخته و از وضعیت نابسامان گذشته خارج شوند. از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها در یک نقطه مشخص متمرکز شده‌اند.

کد خبر 250859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز