دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

آزاده جعفریان: هنرهای تجسمی روزهای رنگی و پرشوری را پشت سر می‌گذارد؛ آن‌سان که سرمای زمستان در گرمای نگارخانه‌ها ناپدید شده است.

نمایشگاه

نمایشگاه‌های متنوعی در حال برگزاری است که احتمالا پاسخگوی طیف گسترده سلایق است. نمونه آن 2 نمایشگاهی که هم از نظر سن شرکت‌کنندگان و هم زاویه نگاه به نقاشی از 2نسل کاملا متفاوت بوده و از استمرار هنر والای ایرانی و ادامه حیات پربرکت آن حکایت می‌کند.

٢١ برگزیده دامونفر

این روزها نمایشگاهی در نگارخانه شیرین برپاست که «پاک‌کن» موضوع جالب توجه آن است. یادمان چهارمین دوسالانه نقاشی دامونفر با این موضوع دووجهی شکل گرفته که در آن نقاشان جوان تعریف خود را از پاک‌کن به‌عنوان یک لوازم‌التحریر تا فرمانی برای از بین بردن ارائه داده‌اند. دامونفر ویژه جوانان زیر ٢٥سال ایران 7سال است زمینه معرفی 6هزار نوجوی هنر را در سراسر ایران فراهم آورده و با حضور بزرگانی نظیر آیدین آغداشلو، سیدمحمد احصایی، پرویز کلانتری، فرح اصولی، فرشید مثقالی، ابراهیم جعفری و... نسلی نوین از نقاشان جوان را به جامعه هنری معرفی کرده است.

٢١ برگزیده از همین جوانان نقاش در قالب یادمان چهارمین دوسالانه نقاشی دامونفر در نگارخانه شیرین گرد هم آمده‌اند تا با موضوع جالب توجه پاک‌کن نبوغ هنری خود را به رخ بکشند. سیف‌الله پویاراد مدیر دوسالانه دامونفر این نمایشگاه را برآیندی از توانایی موج نوی هنر ایران می‌داند که منطقه خاورمیانه را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. گوناگونی سبک‌های این هنرمندان از آبستره تا فیگوراتیو و حتی هنرهای جدید، روایت معاصر از پدیده‌های پیرامونی و تکنیک مثال‌زدنی ازجمله ادله پویاراد برای تمجید از این جوانان است.

پاک‌کن را بهنام کامرانی از داوران سومین دوسالانه دامونفر نمایشگاه‌گردانی کرده است. ٥٠نقاشی این ٢١ نقاش تعاریف متفاوت از پاک‌کن دارند؛ سارا ابری خاطره‌های منفی‌اش را با پاک‌کن پاک می‌کند، صندلی کهنه خالی مهدی بابایی، کویری با درختان و خاطره آدم‌های حذف‌شده مرضیه باقری، پاک نکردم پاک کرد مرتضی پورحسینی، نسیم تقی‌پور و سینا چوپانی، چهره ترس‌آلود نیکو ترخانی، پاک‌کن‌هایی بر گردن بچه‌ها لیلی رشیدی، عشق استوار هانیه صدری و آثاری از طه حیدری، سوده داوود، زهرا طباطبایی، نفیسه عمران، پگاه لاری، مقداد لرپور، بهمن محمدی، زهرا مرصوص، رزمین نبی‌زاده، میلاد نعمتی، دانا نهداران و عادل یونسی همه از جنبه‌های بعضا غیرمتعارف پاک‌کن را بازتعریف کرده‌اند. گویا دامونفر با این نمایشگاه موفق زمینه پنجمین دوسالانه خود را در سال٩٣ کلید زده است. پاک‌کن تا 13 اسفند دایر است.

استادان در نیاوران

ششمین جشنواره تجسمی فجر این روزها در مؤسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری است. نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران در 3طبقه میزبان بخش جنبی این دوره است که در آن 77اثر از 77هنرمند پیشکسوت به تماشا گذاشته شده است. این برای چندمین سال پیاپی است که بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر به آثار پیشکسوتان هنر اختصاص می‌یابد. در این بخش از هر هنرمند یک اثر به نمایش درآمده و تمام آثار آن برای جشنواره تجسمی فجر خلق شده‌اند. آثار بخش جنبی پس از پایان جشنواره در گنجینه مؤسسه هنرهای معاصر قرار می‌گیرد. رضا بانگیز، رضوان صادق‌زاده، محمد معمارزاده، محمدمهدی انوشفر، جعفر نجیبی، نادر قشقایی، نسرین زندی‌روان، سمیه دهقان، امیرحسین آقامیری، ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی، افشین شاهرودی، کامبیز درمبخش، داوود شهیدی، جواد علیزاده، فرشید شفیعی و... ازجمله هنرمندان حاضر در بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر هستند.

کد خبر 250792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز