گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در برنامه «کشف تهران» جمعه به منطقه ۴، منطقه دره‌های سرسبز فشم، اوشان و میگون رفت.

مأموریت رئیس شورای شهر برای حفظ عمارت ارباب هرمز


احمد مسجدجامعی
برنامه خود را از فرهنگسرای اشراق شروع کرد؛ فرهنگسرایی که باغی بزرگ با نمایی از فرهنگ و تاریخ دارد. اینطور که نقل شده، ساختمان اصلی و باغ فرهنگسرای اشراق به‌ترتیب بیش از 100و 200سال قدمت دارند و ساختمان قدیمی موجود در آن توسط یکی از دامادهای ناصرالدین شاه بنا شده است. به‌همین‌خاطر بیشتر صحبت‌های مسجدجامعی و تیم همراه وی در این فرهنگسرا درباره قدمت تاریخی ساختمان قدیمی فرهنگسرا و سرگذشت باغ آن بود.

گفته می‌شود که بعد از سقوط قاجاریه یکی از خوانین همین منطقه به نام مهدی ارباب یزدی - معروف به ارباب مهدی- که از وکلای مجلس آن زمان بوده، این باغ را از امام جمعه، داماد ناصرالدین شاه خریداری کرده است. مهدی ارباب در دوره پهلوی و براساس معماری آن دوره بناهای موجود را تغییر داده و بناهای دیگری هم به باغ اضافه کرده؛ مثل استخر مرکزی و مجسمه اسب و تمساح و شاید مشهورترین قسمت باغ یعنی حوض‌های هفت‌گانه که به‌صورت پله‌مانند با هم ارتباط دارند، است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه برنامه خود به دیدار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و به همراه تیم تهرانگردی، صبحانه را در منزل این فرمانده جنگ خورد و با وی در مورد محله‌های قدیمی تهران به گفت‌وگو پرداخت. مسجدجامعی سپس راه منزل شهید طهرانی‌مقدم را در پیش گرفت. وی در منزل این شهید از همسر وی در مورد نام این شهید و محل زندگی وی در تهران قدیم پرسید. همسر شهید حسن طهرانی مقدم هم در این پاسخ گفت: پدر و پدربزرگ شهید طهرانی مقدم در محله سرچشمه و در کنار مسجد زینب کبری زندگی می‌کردند و پدر و جد وی در کار بازرگانی پارچه و خیاطی بوده‌اند. البته وی خطاب به رئیس شورای شهر تهران از اینکه در بسیاری معابر، تابلوها و خیابان‌ها نام شهید طهرانی‌مقدم را با «ت» می‌نویسند، ابراز ناراحتی کرد و اینطور عنوان کرد که شهید طهرانی‌مقدم به‌دلیل اینکه از خانواده‌های تهرانی اصیل بود بر نوشتن نامش با «ط» تأکید بسیاری داشت.

از گرمابه تا تالار مروارید گیو

زیارت امامزاده پنج‌تن لویزان بخش دیگری از برنامه تهرانگردی رئیس شورای شهر تهران بود و پس از گفت‌وگو با متولی این امامزاده در جریان مرمت آن قرار گرفت. مسجدجامعی همچنین سری به محله‌ها و بافت‌های فرسوده لویزان زد و با کسبه این محله‌ها گفت‌وگو کرد.

بازدید از گرمابه لویزان که آب آن توسط قنات صدیق اعلم لویزان تأمین می‌شده و خانه کدخدای لویزان از دیگر برنامه‌های وی در این محله با قدمت تهران بود. در جریان این بازدیدها مسجدجامعی بر لزوم حفظ و مرمت بنای گرمابه تأکید کرد و در گفت‌وگویی صمیمی به مشکلات اهالی محل گوش داد و خطاب به علیرضا جاوید شهردار منطقه4 که در این برنامه رئیس شورای شهر تهران را همراهی می‌کرد، گفت: اقدامات لازم برای برداشتن تیرهای برق چوبی که به‌دلیل عقب‌نشینی ساختمان‌ها در حال حاضر در وسط کوچه‌ها قرار گرفته‌اند و آزادسازی قدیمی‌ترین درخت لویزان در نزدیکی امامزاده پنج‌تن انجام شود. وی در ادامه برنامه کشف تهران این هفته به مجتمع مسکونی رستم باغ رفت و از تالار مروارید گیو، آتشکده و انجمن زرتشتیان تهران دیدن کرد و در جریان بازدید از این مجموعه ضمن کشف شناسنامه تابلوهای تالار مروارید گیو دستور نصب این شناسنامه‌ها را داد.

رستم‌باغ، باغی است موقوفه که در سال 1336خورشیدی با همت یکی از زرتشتیان باسابقه و نامدار به نام ارباب رستم گیو ساخته شده است. وی زرتشتی مومنی بوده که این باغ را با هدف کمک به زرتشتیان نیازمند به همراه 2دبستان دخترانه و پسرانه بنا کرده است. این باغ اکنون 25هزار مترمربع مساحت دارد و 93خانوار با جمعیتی حدود 400نفر در آن زندگی می‌کنند.

گروه کشف تهران در ادامه برنامه به مسجد جامع حضرت سیدالشهدا در تهرانپارس رفت که در این بخش محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز به گروه کشف تهران ملحق شد و به همراه احمد مسجدجامعی با حضور در دفتر آیت‌الله اشرفی اصفهانی با فرزند بزرگ این مرجع شیعه دیدار کردند.

عمارت ارباب هرمز موزه ادیان شود

در ادامه برنامه کشف تهران، مسجدجامعی از عمارت ارباب هرمز دیدن کرد و علاوه بر اینکه از تبدیل عمارت به موزه خبر داد، توضیحاتی راجع به قدمت آن نیز گفت: «این بنا حدود 150سال قدمت دارد و از 120سال پیش توسط فردی به نام ارباب هرمز خریداری می‌شود. این عمارت کاربرد تفریحی داشته و برای تقسیم آب از آن استفاده می‌شده است. در داخل بنا هم ستون‌ها و سرستون‌ها ارزش معمارگونه ویژه‌ای دارند.» وی همچنین با اشاره به طرح سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه برای تبدیل این بنا به نگارخانه گفت: «با توجه به شکل ویژه بنا چند پیشنهاد برای اینجا داریم ازجمله تبدیل آن به موزه ادیان یا اینکه تبدیل به نگارخانه‌ای مطابق با ویژگی‌های بنا شود.» رئیس شورای شهر تهران در پایان برنامه کشف تهران این هفته از باغ و عمارت عین‌الدوله (نگارخانه برگ) دیدن کرد.

لزوم بازبینی پروژه پارک آبی در فلکه چهارم تهرانپارس

عمارت قاجاری «ارباب هرمز» در فلکه‌ چهارم تهرانپارس، پارک پلیس و باغ اناری که سال‌ها «ارباب جمشید» و فرزندان او (هرمز و آرش) در آن زندگی می‌کردند، اکنون تنها یادگار باقیمانده از این خان زرتشتی است. حدود 4سال پیش، سازمان زیباسازی شهرداری تهران به فکر ساماندهی این بنا افتاد و طرح مرمت آن را تهیه و اقدامات اجرایی مربوط به آن را آغاز کرد. البته اقداماتی در اطراف این بنا برای ساخت یک پارک آبی صورت گرفته که تهدیدی برای این بنای تاریخی به‌حساب می‌آید. به همین‌خاطر رئیس شورای شهر تهران از محمد سالاری خواست تا دست‌کم حریم منظری این عمارت قاجاری مخدوش نشود. سالاری موظف شد تا نقشه‌های پروژه «پارک آبی» را بازبینی کند و پیگیری‌های لازم را با هدف مخدوش‌نشدن حریم منظری عمارت قاجاری «ارباب هرمز» انجام دهد.

کد خبر 250611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز