گروه سرزمین: ریزگردها هرچند به یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی کشور تبدیل شده است اما به‌نظر می‌رسد هنوز مسئولان برای مقابله با این معضل نتوانسته‌اند برنامه‌ای مدون تهیه کنند یا اگر برنامه‌ای هم تهیه شده هنوز اقدام کارسازی برای رفع این معضل در دستور کار قرار نگرفته است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار روز گذشته دراین باره گفت که یکی از موارد توافقنامه ایران و عراق در بحث گردوغبار شناسایی منبع و میزان آلودگی‌های غیرزمین شناسی همچون آلودگی‌های شیمیایی ناشی از جنگ و تأثیر آن بر سلامت انسان‌هاست. آنطور که ضیاءالدین شعاعی گفته است رفع پدیده گردوغبار زمان بر است و برنامه کوتاه‌مدتی برای رفع دائم آن وجود ندارد.

طی سال‌های گذشته 6 توافق با عراق در زمینه گردوغبار صورت گرفت ولی از آنجا که این توافقنامه‌ها اجرا نشد در سفر اخیر ابتکار به عراق تلاش شد با مرور مفاد توافقات قبلی، نحوه عملیاتی‌کردن این توافقات بررسی شود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار می‌گوید که بهبود ساختار آموزش کارشناسان عراقی و رفع چالش آموزش مجرد از فعالیت عملیاتی و اجرایی، فعال‌کردن دبیرخانه اجلاس منطقه‌ای در تهران و بحث‌های مربوط به محیط‌زیست شهرهای مقدس نجف و کربلا ازجمله مفاد توافقنامه‌های قبلی است که مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در جلسات کارشناسی، مقرر شد با انتخاب منطقه‌ای به وسعت 200هکتار به‌عنوان پایلوت اجرایی طرح، کارشناسان عراقی در قالب عملیات اجرایی، آموزش‌های لازم را کسب کنند.

وی تثبیت گردوغبار و پوشش چند میلیون هکتار از مرزهای غربی عراق تا بین‌النهرین را فعالیتی بلندمدت دانست و اظهار کرد: یکی از علل اصلی اجرا نشدن طرح‌های مربوط به پدیده گردوغبار، عدم‌تجمیع فعالیت‌های مختلف نهادها و دانشگاه‌هاست و به همین منظور اولویت اصلی در کمیته ملی مقابله با پدیده گردوغبار، تجمیع کلیه فعالیت‌های علمی و عملی صورت گرفته در کشور است.

وی راه‌حل کوتاه‌مدت پدیده گردوغبار را آماده‌سازی‌ صنعت و مردم برای مقابله با بحران به‌منظور کاهش آسیب‌های این پدیده بر سلامت مردم اعلام و تصریح کرد: آموزش مردم برای حفظ سلامت خود، همچنین کمک به صنعت برای تولید محصولاتی همچون فیلترهای مخصوص تصفیه هوای ورودی از کانال‌های کولر یا تولید ماسک‌های تنفسی قوی تر و استانداردسازی مکان‌های تجمعی خاص مثل مدارس ازجمله اقدامات کوتاه‌مدت است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های آینده ایران، رعایت حقابه تالاب‌های طبیعی است، گفت: ایران هم با عدم‌رعایت حقابه تالاب هورالعظیم که بخشی از هورالهویزه و هورالحمار و هورهای جنوب عراق است، نقشی تأثیرگذار در تبدیل این منطقه به کانون ریزگرد داشته است.

 

کد خبر 250582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز