شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه کوینزلند استرالیا میکروبی را کشف کرده‌اند که نقش مهمی در گرم‌شدن زمین در آینده ایفا می‌کند.

میکروب عامل گرم‌شدن زمین

به گزارش ایسنا، این میکروب تولیدکننده متان به نام متانوژن (methanogen) در پوشش یخی در حال ذوب‌ شمال سوئد و در لایه زیرسطحی ضخیمی از خاک قرار دارد که پیش‌تر منجمد باقی بود. پیش از این مطالعه، وجود این میکروارگانیسم و چگونگی فعالیت‌اش ناشناخته بود.

مسیر گرم‌شدن جهانی نشان می‌دهد نواحی وسیعی از این پوشش یخی (پرمافراست) به ذوب‌شدن ادامه می‌دهد و این امر امکان رشد میکروب‌ها در ماده آلی و انتشار گاز متان را فراهم کرده و گرم‌شدن جهانی آینده را سوخت‌رسانی می‌کند.

میکروب مزبور با استفاده از دی‌اکسیدکربن و هیدروژن باکتری‌های هم‌زیستش، متان را آزاد می‌کند و مسئول تولید کسر عظیمی از متان در این منطقه است. متان، یک گاز گلخانه‌ای است که از 25 برابر ظرفیت گرم‌کردن بیشتر از دی‌اکسید‌کربن برخوردار است.

این ارگانیسم و خویشاوندانش نه تنها در پرمافراست موردمطالعه، بلکه در بسیاری از زیستگاه‌های تولیدکننده متان سراسر جهان زندگی می‌کنند.

تیم علمی این کشف را با استفاده از دی‌ان‌ای نمونه‌های خاکی و بازسازی ژنوم تقریبا کامل این میکروب انجام داد و شیوه‌های سنتی کشت‌دادن میکروب‌ها در آزمایشگاه را کنار گذاشتند.

کد خبر 250485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز