همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: دریاچه پشت سد مهاباد به پناهگاهی امن برای انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تبدیل شده است.

تالاب‌های مهاباد پناهگاه امن پرندگان مهاجر شد

به گزارش ایرنا، کامران حسینی، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: با توجه به برودت هوا و یخ بستن تالاب‌های حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در زمستان امسال، سد مهاباد و حاشیه آن به محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی تبدیل شده است.

وی گفت: هم اینک این دریاچه پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگانی است که این پهنه آبی را برای زیست و تغذیه خود برگزیده‌اند.

حسینی یادآور شد: خوشبختانه امنیت خوبی که در این دریاچه وجود دارد از یک سو و فراوانی غذا از سوی دیگر باعث شده تا این تالاب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان منطقه تبدیل شود که به دلیل یخ زدگی آب تالاب‌ها جایی برای سکنی گزیدن ندارند.

وی افزود: در آخرین پایش انجام شده، در این دریاچه انواع پرندگان به ویژه اردک سرسبز، بلوطی، سرحنایی، و کاکایی، خوتکا، کشیم، فیلوش و انواع آبچلیک مشاهده شده است.

حسینی اضافه کرد: حضور پرندگان در دریاچه سد مهاباد که یکی از مناطق گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود، صحنه‌های زیبا و بدیعی را به وجود آورده است به طوری که در بیشتر روزهای تعطیل شمار زیادی از شهروندان مهابادی برای دیدن این پرندگان به حاشیه این دریاچه می‌روند.

وی گفت: تالاب‌های شهرستان مهاباد با بیش از شش هزار هکتار مساحت، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در منطقه است به طوری که همه ساله پذیرای 20 تا 30 هزار قطعه انواع پرندگانی است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد یادآور شد: سرما و برودت کم سابقه زمستان امسال موجب یخ زدگی تالاب‌های این شهرستان شده و مشکلات زیادی را برای پرندگان مهاجر و بومی این منطقه به وجود آورد.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه با همکاری علاقمندان به وحوش و به ویژه پرندگان در 11 مورد تالاب‌ها و حاشیه رودخانه‌های این شهرستان دانه پاشی شد ولی با وجود این برودت شدید هوا موجب تلف شدن شماری از این پرندگان شد.

وجود تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است که از این میان تالاب بین المللی کانی برازان به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود نیزارهای زیبا، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان آبزی به ویژه مهاجر است .

کد خبر 250292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز