همشهری آنلاین: دانشمندان آلمانی معتقدند سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین و خشک‌ترین سال در تاریخ خواهد بود.

سال ۲۰۱۴ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود

به گزارش ایرنا، دانشمندان هواشناسی دانشگاه گیسن در آلمان می‌گویند به احتمال 75 درصد تابستان سال 2014 گرم‌ترین تابستان در طول تاریخ خواهد بود. همچنین امسال آتش‌سوزی‌های بسیار و خشکسالی وسیعی در سراسر کره زمین رخ خواهد داد.

به گفته محققان، احتمال وقوع پدیده ال نینو (El Niño) در سال 2014 بسیار زیاد است و در نتیجه این پدیده سیل‌های زیادی در کشورهای پرو و اکوادور رخ خواهد داد و کشورهای اندونزی و استرالیا نیز با هجوم هوای خشک مواجه خواهند شد.

پدیده ال نینو (El Niño) در نتیجه افزایش قابل توجه سطح آب اقیانوس آرام و ادامه این روند در امتداد خط استوا و بعد آمریکا رخ می‌دهد.

محققان می‌گویند پیش‌بینی پدیده ال نینو دشوار بوده و دانشمندان فقط می‌توانند آن را در ماه‌های مه تا ژوئن (خرداد و تیر ماه) پیش‌بینی کنند.

اما مطالعات اخیر دانشمندان که در نشریه (PNAS) منتشر شده است نشان می‌دهد دانشمندان موفق به ساخت مدل آزمایشگاهی شده‌اند که می‌تواند پدیده ال نینو را به طور کاملا دقیق پیش‌بینی کند.

پیش از این نیز محققان آمریکایی یک مدل رایانه‌ای ساخته بودند که طبق پیش‌بینی آن تا پایان قرن حاضر 85 درصد خشکی‌های کره زمین از گرمای بی‌سابقه‌ای آسیب خواهند دید.

کد خبر 250264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز