پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

تقریبا محال است که اتفاق ناگواری در حوزه ورزش رخ بدهد و مسئولان و یا سازمان‌های مرتبط با حادثه، قصور خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند.

پیست اسکی

 آخرین مورد مربوط به نوید شاهسوندی، اسکی‌باز 28ساله تیم هایپ است که به کما رفته. او پنجشنبه گذشته به‌دلیل برخورد با پایه‌های بتونی یک دکل در پیست اسکی دیزین از ناحیه دست، لگن، پا و سر دچار شکستگی شد، خونریزی مغزی کرد و به کما رفت. از زمانی که این سانحه ناگوار رخ داد هر یک از مسئولان مرتبط از سرپرست فدراسیون اسکی گرفته تا مسئولان فنی پیست، تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند و با کنار هم گذاشتن اظهارات آنها می‌توان به تناقض‌‌های متعددی پی‌برد. پس از وقوع این حادثه تلخ گفته شد که حفاظ نداشتن پایه این دکل باعث مصدومیت شدید شاهسوندی شده است.

شاهد عینی

یکی از همراهان شاهسوندی در پیست مشاهدات خود از آن سانحه تلخ را برای ایرنا اینگونه توضیح داد: «شاهسوندی پس از از‌دست‌دادن تعادل خود به پایه‌های بتنی دکلی که در پیست اسکی دیزین قرار دارد برخورد کرد و از ناحیه سر به‌شدت آسیب دید. دکل پیست دیزین، گارد و حفاظ نداشت و کنار پایه‌های بتنی آن چاله‌ای درست شده بود که این موضوع بر شدت آسیب دیدگی افزود. اگر شاهسوندی هنگام اسکی، کلاه ایمنی به سر داشت، این اتفاق تلخ به این شدت رخ نمی‌داد. امیدواریم مسئولان از این پس، استفاده از کلاه ایمنی را برای اسکی بازان اجباری کنند.»ناصر طالبی سرپرست فدراسیون اسکی نخستین فردی بود که پس از مصدومیت شاهسوندی مقصر اصلی حادثه را مسئولان پیست دیزین و شرکت بهره‌بردار این پیست معرفی کرد.

اما دیروز علی شکرابی مسئول فنی پیست دیزین در مقام دفاع از خود برآمد و در پاسخ به اظهارات سرپرست فدراسیون گفت: «اسکی‌باز کنترلش را از دست داده و به خارج از پیست منحرف شده. نقطه‌ای که برای او حادثه رخ داده خارج از پیست بوده است.»

شکرابی در پاسخ به این که چرا در پیست اسکی پزشکی حاضر نبوده؟ گفت: «در هیچ جای دنیا پزشک در پیست اسکی حاضر نیست!»او همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا هلی‌کوپتر امداد برای دقایقی نتوانسته در محل حادثه فرود آید؟ نیز گفت: «متأسفانه به‌دلیل ازدحام جمعیت هلی‌کوپتر تا دقایقی نمی‌توانست بنشیند.»

سهامدار شرکت است

اما اظهارات شکرابی بدون پاسخ نماند و طالبی بلافاصله در گفت‌وگو با ایسنا پاسخ اظهارات وی را داد؛«خود آقای شکرابی یکی از سهامداران شرکت بهره‌بردار پیست است و به همین‌خاطر اینچنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند. آقای شکرابی می‌گویند حادثه در خارج از پیست اتفاق افتاده که اینطور نبود. این حادثه برای اسکی‌باز در داخل پیست رخ داده است. حتی اگر حادثه در داخل پیست نبوده بالاخره داخل محوطه اسکی بوده است و باید ایمنی لازم برای آنجا درنظر گرفته می‌شد. مثال این امر تشک‌های کشتی و یا تاتامی است که در اطراف آن هیچ شیئی که سبب آسیب‌دیدگی ورزشکار می‌شود وجود ندارد. آقای شکرابی همچنین گفته‌اند که دور محل حادثه محصور شده بود درصورتی‌که اینطور نبوده و بعد از رخ دادن این حادثه بوده که اطراف آن محل محصور شده است. به‌زودی عکس‌هایی از محل حادثه در‌اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت که نشان می‌دهد دور پایه کابین محصور نبوده و پس از این اتفاق توسط برخی افراد محصور شده است.»

در پی وقوع این سانحه، بحث چگونگی واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی بار دیگر مطرح شد. با توجه به درآمدهای قابل توجه شرکت‌های بهره‌بردار آن هم در شرایطی که امکانات لازم برای برقراری امنیت را فراهم نمی‌کنند، آیا شرکت توسعه نباید به عملکرد بهره‌برداران پس از واگذاری اماکن ورزشی نظارت داشته باشد؟

مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی در این رابطه می‌گوید: «ما باید خوب سرویس بدهیم و بعد انتظار درآمد خوب داشته باشیم. شرکت‌ها موظف هستند امنیت را برقرار کنند. ما نسبت به درآمد آنها بخیل نیستیم.»

او درباره چرایی حضور نیافتن مسئولان شرکت بهره‌ بردار در بیمارستان و یا عذرخواهی نکردن برای قصور در برقراری امنیت در پیست دیزین، تأکید کرد: «مسئولان این شرکت باید به شاهسوندی رسیدگی کنند و پاسخگوی این اتفاق باشند.» آیا حالا که وزیر ورزش دستور مستقیم برای پیگیری این سانحه را صادر کرده می‌توان به معرفی و مجازات مقصر اصلی این سانحه امیدوار بود؟

کد خبر 250238

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز