همشهری آنلاین: علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره چهارساعته خود در لیسبون را مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا از مذاکراتش با علی لاریجانی با عنوان "بسیار سازنده" نام برد و  اعلام کرد که دو طرف ظرف یک ماه آینده با هم دیدار خواهند کرد.

سولانا  که پس از مذاکره با لاریجانی، که  در مقر وزارت امور خارجه‌ پرتغال در لیسبون برگزار شد،با خبرنگاران سخن می‌گفت،اظهار داشت: نشستی بسیار سازنده داشتیم و ظرف سه هفته‌ دیگر باز هم با یکدیگر ملاقات خواهیم کرد. وی افزود: ما به این مسیر ادامه خواهیم داد.

لاریجانی نیز گفت که "گفت‌وگویی خوب" با سولانا داشته است و افزود: این گفت‌وگوها به ما کمک کرد به سمت مذاکرات پیشروی کنیم و مواضع‌مان را روشن کنیم. وی اظهار کرد: فکر می‌کنم آماده کردن زمینه‌ مذاکرات ممکن باشد.

در همین حال به گزارش ایسنا، کریستینا گالاچ سخنگوی سولانا در لیسبون گفت که "ایرانی‌ها به حل پرسش‌های مسکوت مانده به شکلی با دقت و موثر متعهد شد‌ه‌اند".

وی افزود: این مهم است و تاثیری مثبت بر مذاکرات میان ایران و جامعه بین‌المللی خواهد داشت.

گالاچ پیشتر گفته بود که اتحادیه‌ اروپا می‌خواهد خطوط ارتباطی با ایران را برای انجام گفت‌وگوی کامل میان تهران و جامعه بین‌المللی باز نگه دارد. وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم شرایط آغاز مذاکرات را ایجاد کنیم.

سخنگوی سولانا ادامه داد: ما واقع گرا هستیم. این مساله بسیار سختی است. ما در حال رفع آن با واقع گرایی و ایستادگی و در عین حال تمایل برای پیشرفت به سوی مذاکرات هستیم. ما باید خطوط ارتباطی را باز نگهداریم.

وی افزود که در عین حال اهمیت دارد که پیش از آغاز مذاکرات قطعنامه‌های سازمان ملل رعایت شود.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از لاریجانی گزارش داد که ایران می‌خواهد مسئله هسته‌‌ای با غرب از طریق دیپلماسی حل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قطعنامه‌ جدید تحریم‌های سازمان ملل ممکن است به مذاکرات او و سولانا تاثیر گذارد گفت: اگر برخی کشورهایی که به دنبال ماجراجویی هستند بخواهند در روند دیپلماسی اختلال ایجاد کنند، ممکن است تاثیراتی داشته باشد. لاریجانی گفت: فکر می‌کنم برای قدرت‌های بزرگ استیلای آرامش بسیار مهم است.

سولانا نیز گفت: بسیار امیدوارم که برای ما امکان ادامه‌ مذاکرات وجود داشته باشد.

کد خبر 25006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز