همشهری آنلاین: آغاز فعالیت سیستم مولد انرژی الکتریکی ایوانپا، بزرگترین نیروگاه خورشیدی در نوع خود در جهان، پرده از رازی هولناک و زیست‌محیطی برداشته‌است: این نیروگاه پرندگان را می‌سوزاند.

نیروگاه خورشیدی

براساس گزارش فاکس نیوز، ایوانپا در نزدیکی صحرای موهاوی در مرز میان کالیفرنیا و نوادا واقع شده‌است. با راه‌اندازی این نیروگاه، مقامات وزارت انرژی آمریکا تصاویری از پرندگانی را منتشر کرده‌اند که با پرواز برفراز ایوانپا، دچار سوختگی در ناحیه بال شده‌اند. درجه حرارت در نزدیکی برج‌های این نیروگاه تا هزار درجه فارنهایت نیز می‌رسد.

نیروگاه ایوانپا پس از سال‌ها درگیری و جدل برسر عوارض زیست‌محیطی که می‌تواند برای گونه‌های بومی داشته‌باشد، روز سه‌شنبه افتتاح شد اما فعالان محیط زیست معتقدند حرارت هزار درجه‌ای که در نزدیکی برج‌های این نیروگاه ایجاد می‌شود می‌تواند باعث سوختگی شدید و مرگ پرندگان منطقه شود.

نیروگاه خورشیدی

براساس مدارکی که سال گذشته توسط شرکت BrightSource Energy منتشر شد، دهها پرنده در مراحل تکمیل و ساخت این نیروگاه نیز دچار آسیب‌دیدگی و سوختگی شده‌اند. از این رو فعالان زیست‌محیطی ارزش تولید انرژی پاک را به قیمت نابودی گونه‌های زیستی بومی به شدت زیر سوال برده‌‌اند.

ایوانپا پروژه‌ای مشترک میان شرکت‌های BrightSource Energy، گوگل و NRG است و می‌تواند انرژی مورد نیاز 140 هزار خانه مسکونی را با استفاده از نور خورشید تامین کند. این نیروگاه نمادی درخشان از صنعت رو‌به‌رشد انرژی خورشیدی در آمریکا به شمار می‌رود. در این میان پروژه‌هایی بزرگتر از این نیروگاه نیز در دست تکمیل و راه‌‌اندازی هستند.

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه ایوانپا به بیش از 350 هزار آینه موتوردار مجهز است که کنترل آنها توسط سیستم‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد. این آینه‌ها که ابعادی برابر دو در سه متر دارند، نور خورشید را بالای برج‌هایی 139 متری متمرکز می‌کنند، این انرژی متمرکز شده برای به جوش آوردن آب درون مخازنی ویپه مصرف شده و از بخار ناشی از آن توربین‌های بخار به حرکت درآمده و برق تولید می‌شود. این نیروگاه 2.2 میلیارد دلاری از سه واحد ژنراتور برخوردار است که این سه واحد گنجایش تولید بیش از 400 مگاوات برق را دارند.

کد خبر 249998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز