گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ما منکر نمره دادن صوری در برخی مدارس نیستیم. آسیب‌های آن را می‌پذیریم و برای رفع آن اقدام می‌کنیم. این بخشی از پاسخ معاون آموزش متوسطه به پرسش همشهری است.

دادن نمره صوری به دانش‌آموزان در برخی مدارس دولتی و غیردولتی کم و بیش ادامه دارد و در این مدارس کیفیت آموزش هم چندان مهم نیست، البته در این امر عوامل بسیاری دخیل است؛ بالارفتن آمار قبولی دانش‌آموزان، افزایش راندمان کاری معلم و مدرسه، کسب رتبه بالاتر در بین سایر مدارس و رشد جایگاه منطقه آموزش و پرورش، از آن جمله است. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری در این‌باره گفت:

ما منکر نمره دادن صوری در برخی مدارس نیستیم ولی این کار موجب نمی‌شود که آموزش و پرورش رسالت اصلی خودش را که حفظ و ارتقای کیفیت آموزش است، فراموش کند. از دید زرافشان آموزش و پرورش اکنون با 2مسئله ارتقای کیفیت آموزش و آسیب‌های ناشی از ارتقای کیفیت آموزش روبه‌روست و معاونت آموزش متوسطه به‌عنوان معاونت آموزشی این وزارتخانه موظف به کیفیت‌بخشی به یاددهی و یادگیری است.

برای این کار لازم است یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته باشیم و بگوییم یک دانش‌آموز چه وضعیتی دارد، یک معلم چه عملکردی دارد، یک مدرسه یا یک منطقه آموزش و پرورش و یک استان چه عملکردی داشته است. به گفته او بنابراین هرساله از عملکرد معلم، مدرسه، منطقه و استان ارزیابی داریم که اگر از میانگین کشوری فاصله دیده شد آن را از طریق آموزش معلم و برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان و مشاوره رفع می‌کنیم. برای ارتقای کیفیت آموزش عوامل مؤثر را ارزشیابی می‌کنند، معلم اصلی‌ترین عامل است، ولی همیشه اشکال از معلم، کتاب، تدریس و آموزش نیست؛ گاهی موانعی پیش از یادگیری وجود دارد و مانع یادگیری می‌شود.

اجرای بازنشستگی پیش از موعد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش درباره بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان گفت: «بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در قانون بودجه سال93 آمده است. این طرح یک ابزار مدیریتی در اختیار مدیران آموزش و پرورش است برای ساماندهی نیروی انسانی، به شرط اینکه خوب و بجا استفاده شود. در غیر این‌صورت اتفاقی که در دوره وزارت علی‌احمدی رخ داد می‌افتد ونیروهای کارآمد از وزارتخانه خارج می‌شوند.»

زرافشان در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد برای اینکه اتفاقی که در دولت هشتم رخ داد دراین دوره تکرار نشود، گفت: در این دوره قرار است براساس آیین‌نامه‌هایی که تدوین می‌شود بازنشستگی پیش از موعد صرفا برای حل مشکل همکارانی که ما کلاس درس برای آنها نداریم یا همکارانی که پس از سال‌ها خدمت توان تدریس یا ادامه همکاری ندارند به‌کار گرفته شود.

آموزش و پرورش باید سیاست‌های نیروی انسانی خودش را تنظیم و اعلام کند که چه نیروهایی می‌توانند بازنشسته شوند. مسئله نیروی انسانی در آموزش و پرورش یک مسئله بسیار پیچیده است، اکنون در استانی ترکیب نیروی انسانی 72درصد خانم و 28درصد آقا هستند، خوب چگونه باید مدارس سازماندهی شوند که بتوان از همه نیروها استفاده کرد؟

کد خبر 249932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز