همشهری آنلاین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: دومین همایش بزرگداشت امامزادگان استان قم با محوریت امامزاده علی بن جعفر(ع) و آل امام صادق(ع) ۳۰ بهمن ماه در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام شوذب شیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ضمن بیان این خبر اظهار کرد: امامزادگان فراوانی در طول تاریخ به قم مهاجرت کرده‌اند که سفر آنها دارای حکمت بوده است. قم در کلام ائمه اطهار(ع) حرم اهل بیت(ع) نامیده شده و این امر دارای فلسفه خاصی است؛ در بسیاری از متون به قم به عنوان سرزمینی مقدس می‌نگرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که قم را حرم اهل بیت(ع) معرفی می‌کنند عنوان داشت: امسال برای دومین سال پیاپی، همایش بزرگداشت امامزادگان با محوریت ذریه و خاندان امام صادق(ع) برگزار می‌شود؛ 32 شاخه از اولاد ایشان به قم آمدند که قریب به 80 نفر هستند. عنوان همایش امسال در قم، آل صادق(ع) با محوریت علی بن جعفر(ع) تعیین شده که پسر امام ششم شیعیان محسوب می‌شوند.

شیری با بیان اینکه علی بن جعفر(ع) از اهالی عریز تا زمان امام هادی(ع) زندگی کردند، گفت: علی بن جعفر را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین ولایت‌مداران و پاسداران حریم ولایت ائمه اطهار(ع) دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان داشت: ایشان سعی داشت به عنوان پیشوایی بزرگ و بصیر اجازه ندهد، جامعه از مسیر پیروی اهل بیت(ع) خارج شود؛ علی بن جعفر دارای شاگردان فراوانی نیز بود و شخصیتی جامع داشت.

وی با بیان اینکه این امامزاده بزرگ دارای کتابی فقهی شامل 400 حدیث است تصریح کرد: ایشان همه احادیث این کتاب را به طور مستقیم از پدر، برادر و برادرزاده‌شان نقل کرده‌اند.

شیری افزود: تاکنون مقالات زیادی در محورهای گوناگونی همچون ولادت تا وفات، علی بن جعفر از منظر امامان معصوم، ولایت‌پذیری از منظر علی بن جعفر، روایات علی بن جعفر و بررسی محتوای کلامی و رجالی، خلق و خوی علی بن جعفر(ع) و ... به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم فلسفه برگزاری همایش علی بن جعفر(ع) در قم را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: بیشتر امامزادگان مدفون در قم از نسل ایشان هستند و نقل مهمی در فرهنگ و تمدن شیعی قم ایفا کرده‌اند.

شیری بیان داشت: این همایش چهارشنبه 30 بهمن در سالن همایش مرکز فرهنگی شاه سید علی(ع) برگزار می‌شود و شخصیت‌ها و اساتید بلندپایه حوزه علمیه در آن حضور خواهند داشت ضمن اینکه سعی داریم از یکی از مراجع عظام تقلید برای سخنرانی دعوت کنیم.

کد خبر 249859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز